تسهیل فعالیت‌ اصناف با احیای مجدد وزارت بازرگانی

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۸۶

 

تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی ازجمله مطالبات صنعتگران و تجار کشور است. تجار بر این باورند که طی سال‌های اخیر جایگاه تجارت در ارکان‌‌های اجرایی کشور کمرنگ شده و حال با احیای مجدد وزارت بازرگانی، حوزه تجارت از رونق چشمگیری برخوردار خواهد شد.

رییس اتاق اصناف اردبیل گفت: تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای مجدد وزارت بازرگانی، تاثیر بسزایی در بهبود روند فعالیت‌های اصناف و تجارت خواهد داشت. شاهپور رضایی‌افشار در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اظهار کرد: تاکنون بیشتر به موضوعات مرتبط با صنعت پرداخته شده و مساله تجارت در سال‌های اخیر مغفول مانده که لازم است با احیای وزارت بازرگانی به تجارت هم بها داده شود.  وی درباره افزایش ۸درصدی مالیات سال ۹۵ مشاغل گفت: اصناف امسال با توجه به وضعیت بازار با توافق مالیاتی موافقت کرده‌اند و درحال تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی خود هستند. رضایی‌افشار وجود صندوق‌های مکانیزه فروش را راهی برای شفاف‌سازی مالیات دانست و افزود: بدون شک افرادی که از صندوق مکانیزه استفاده کنند از آسایش بهتری نسبت به عملکرد مالیاتی و نگرانی‌های خود در این زمینه برخوردار خواهند

 بود.

وی اظهار کرد: نصب صندوق‌های مکانیزه فروش نقش موثری در شفاف‌سازی معاملات اقتصادی دارد و باید حقوق مصرف‌کننده همچنین وضعیت مالیاتی واحدهای صنفی مشخص شود. رضایی‌افشار تصریح کرد: مالیات باید بر مبنای درآمد واقعی باشد و اصناف این مساله را چندین سال است که مطرح کرده‌اند که امیدواریم مسوولان ذی‌ربط و ممیزان مالیاتی به این مساله توجه بیشتری داشته باشند. وی ادامه داد: درحال حاضر اصناف مشکلات زیادی در رابطه با اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده دارند چون که در حق برخی از صنوف اجحاف شده که امیدواریم این قانون هم اصلاح شود.

از سوی دیگر رییس اتاق اصناف ایلام درباره تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در چند سال اخیر در این وزارتخانه به مدیران تجارت کمتر بها داده شد که با تفکیک این وزارتخانه، تجارت احیا خواهد شد.

بهروز بلوچیان در ادامه توضیح داد: جایگاه تجارت که در گذشته کمرنگ شده بود اما با احیای مجدد وزارت بازرگانی، تجارت رونق خواهد گرفت و قطعا صادرات و تولید روند رو به رشد را طی خواهند کرد. وی گفت: توافق مالیاتی و اعلام 8 درصد افزایش مالیاتی امسال با وجود سال‌های گذشته دیرتر اعلام شد و زمانی برای اعتراض اصناف باقی نگذاشتند. بلوچیان افزود: فرآیند کار برای اعلام توافق مالیاتی دیرتر صورت گرفت و درست در روزهای پایانی مهلت پرداخت مالیات و نزدیک تیر ماه افزایش ۸ درصدی مالیات مشاغل اعلام شد. در سال گذشته بند ج مشمول ۳درصد افزایش مالیات شد و امسال به ۸درصد رسیده که بالاتر از توافق قبلی است. وی با ابراز رضایت از فعالیت دفاتر پیشخوان در روند انجام تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی تصریح کرد: در چند سال اخیر عملکرد دفاتر پیشخوان نسبت به تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی بهتر شده و سیستم‌های دفاتر پیشخوان تمام‌وقت آنلاین بوده و با ارائه کد رهگیری میزان مالیات به صورت کامل محاسبه می‌شود و این در روند تسریع اظهارنامه‌ها تاثیرگذار است.

 

 

ارسال نظر