5 مانع پیش روی استارت‌آپ‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۲۸

راه شکل‌گیری، راه‌اندازی و دوام یک استارت آپ راهی صاف نیست، بلکه بسیار پرپیچ و خم است و بسیاری از کسانی که به این راه قدم می‌گذارند آگاهی چندانی در این مورد ندارند. دنیای ایده دنیای بسیار بزرگی است، این حتما حرف درستی خواهد بود که بگوییم به ازای هر آدم در جهان ایده‌ها و خلاقیت‌های بسیار زیاد و منحصر به فردی می‌تواند وجود داشته باشد ولی اتفاقی که می‌افتد این است که تنها‌درصد بسیار محدودی از آدم‌های جهان هستند که دست به کار می‌شوند و ایده‌هایشان را اجرایی می‌کنند؛ در سال‌های گذشته موج بسیار عظیمی در جهان برای راه‌اندازی شرکت‌های ایده محور، دانش‌بنیان و استارت آپی به راه افتاده است که این موج حدود 10 سال است به ایران هم رسیده و در 5 سال گذشته شتاب بسیار گسترده‌تری پیدا کرده است تاجایی که شاهد شکل‌گیری و راه‌اندازی چند صد شرکت در این زمینه هستیم، شرکت‌هایی که آمار و اعداد مشخص و رسمی از تعداد آنها وجود ندارد ولی با رصد فضای عمومی جامعه و استقبال مردمی از آنها می‌تواند متوجه تعداد بالای آنها شد؛ استارت آپی‌هایی که این روزها به کمک زندگی روزمره ما آمده‌اند و از خرید نان روزانه ما تا خریدهای اینترنتی بزرگ، حمل و نقل عمومی، سفر و گردش و همه‌چیز را دیگر شامل می‌شوند. اما همزمان با استقبال عمومی از شرکت‌های دانش‌بنیان و موج تمایل به راه‌اندازی استارت‌آپ‌های جدید در کشور، این شرکت‌ها با موانعی نیز رو به رو هستند، راه شکل‌گیری، راه‌اندازی و دوام یک استارت آپ راهی صاف نیست بلکه بسیار پرپیچ و خم است و بسیاری از کسانی که به این راه قدم می‌گذارند آگاهی چندانی در این مورد ندارند؛ در این مطلب قصد داریم به بررسی تعدادی از این مشکلات پیش روی استارت‌آپ‌ها و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازیم، شرکت‌هایی که معمولا جوان‌های تحصیلکرده پایه گذار آنها هستند. کارشناسان حوزه فناوری و شرکت‌های نوین می‌گویند تنها 10‌درصد از ایده‌هایی که برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح می‌شود به سرانجام می‌رسد:

1- عدم توانایی در تجاری‌سازی: تحقیقات انجام گرفته توسط ستاد برگزاری جشنواره وب ایران نشان می‌دهد که مهم‌ترین چالش پیش روی استارت‌آپ‌ها در ایران و البته در جهان عدم توانایی در تجاری‌سازی است، یعنی افراد با وجود داشتن ایده‌هایی نو و خلاقانه ولی نمی‌توانند آن را به مرحله اجرای نهایی برساندند، به اعتقاد کارشناسان همیشه در کنار داشتن ایده‌های جذاب باید به فکر ارائه آن ایده‌ها و تبلیغات گسترده آن هم باشید؛ خیلی از افرادی که با ایده‌های درخشان شرکت‌های نوپایی را راه‌اندازی کرده‌اند تصور می‌کنند در صورت داشتن ایده بسیار خلاق این ایده می‌تواند راه خود را به سوی بازار باز کند و افراد بسیاری را به سوی خود بکشاند در صورتی که این کاملا اشتباه است، همزمان که روی ایده خود کار می‌کنید باید به تجاری‌سازی، برندین، تبلیغات و راه و روشی برای عمومی کردن و جذب مخاطبان یا مشتریان فکر کنید.

2- عدم توانایی در جذب سرمایه: در کنار تجاری‌سازی یکی از چالش‌های اصلی دیگر جذب سرمایه است، موضوع مهمی که باعث ناامیدی بسیاری از افراد خلاق می‌شود و به خصوص در کشوری همچون ایران که هنوز حمایت از استارت‌آپ‌ها هنوز جدی نشده است بسیار دیده می‌شود. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود که صبور، پشتکار، تلاش و شناخت نسبت به جذب سرمایه داشته باشیم.

3- مشکلات حقوقی و قانونی: بسیاری از شرکت‌های استارت آپی با مشکلات حقوقی دست به گریبان هستند و در برخی از مواقع دیده می‌شود که این اختلافات در نهایت به چندپارگی شرکت‌ها یا شکست ایده‌ها منتهی می‌شود. بهتر است در شروع کار به خصوص زمانی که می‌خواهید با یک گروهی از دوستانتان شرکت جدیدی را راه‌اندازی کنید روی مسائل حقوقی آن، سهام شرکت و... از مشاوران حقوقی کمک بگیرید. همچنین در زمان بستن قرار دادهای جدید یا شریک کردن سرمایه‌گذاران و... نیز توصیه این است که از مشاوران حقوقی کمک گرفته شود. این یک واقعیت است که ما در کشورمان هنوز قوانین جامعی برای حمایت از حقوق معنوی افراد و شرکت‌ها نداریم و این موضوع در بسیاری از مواقع می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

4- در انتخاب تیم دقت کنید: راه‌اندازی و موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان یا یک استارت آپ با کار تیمی ممکن خواهد بود، ممکن است شما به عنوان بنیانگذار یک استارت‌آپ ایده اصلی را مطرح کرده باشید و به فکر اجرایی کردن آن افتاده باشید ولی موفقیت شما در این راه تنها با کمک گرفتن از یک تیم از کارشناسان حوزه‌های مختلف امکان پذیر خواهد بود بنابراین نقش کار تیمی و داشتن یک تیم توانمند در یک شرکت استارت‌آپی بسیار مهم است.

5- سرعت را فراموش نکنید: جهان استارت‌آپ‌ها، دنیای سرعت است اگر ایده‌یی طلایی دارید هرچه زودتر و البته با برنامه به فکر اجرای آن باشید، به این فکر کنید که افرادی زیادی همچون شما به فکر راه‌اندازی یک شرکت جدید هستند و اگر شما با سرعت ایده‌یی که در ذهن دارید را اجرایی نکنید، فرد دیگری آن را اجرایی خواهد کرد.

 

ارسال نظر