ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج رفع شد؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۰۹:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۷۱
ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج رفع شد؟

در حالی که گفته‌ می‌شود ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج هنوز برداشته نشده اما مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی می‌گوید که انجام ثبت سفارش جدید برای واردات برنج منوط به این است که شرکت‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌ باشند و فرآیند واردات تا توزیع در سامانه جامع تجارت به صورت شفاف ثبت شده باشد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش نایب رییس انجمن واردکنندگان برنج از توقف ثبت سفارش برنج از هند خبر داد و اعلام کرد که از یک ماه پیش ثبت سفارش واردات برنج از هند با تصمیم دولت متوقف شده است و این تصمیم از پیش اعلام نشده می‌تواند تبعات منفی را به دنبال داشته باشد و به بدعهدی تجار ایرانی و بی‌اعتباری ایشان منتهی شود.

وی با اشاره به اینکه چنین تصمیمی باید پیش از آغاز فصل برداشت و شروع خریدهای خارجی اتخاذ و ابلاغ می‌شد، افزود که وجود برخی مشکلات در مناسبات اقتصادی دو کشور از جمله منفی شدن تراز تجاری، دلایلی است که با انجمن واردکنندگان برنج ایران برای این تصمیم مطرح شده و این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های مالی ناشی از تحریم و همچنین عدم پشتیبانی شرکت‌های کشتیرانی، جایگزین کردن دیگر کشورهای تولیدکننده برنج در کوتاه‌مدت ممکن نیست.

رییس انجمن واردکنندگان برنج نیز همان زمان با بیان اینکه این تصمیم ناگهانی وزارت جهاد کشاورزی به اقتصاد کشور، سفره اقشار آسیب‌پذیر و امنیت غذایی کشور خدشه وارد می‌کند، افزود که تولید محصول برنج داخلی پاسخگوی همه نیاز بازار نیست، مضاف بر اینکه باید توان خرید مصرف‌کنندگان را در نظر داشت.

دیری نپایید که این اظهارات با واکنش مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهادکشاورزی همراه شد و وی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که برای تامین برنج مورد نیاز کشور محدودیت واردات را به‌طور کامل حذف کردیم و در حال حاضر ممنوعیتی برای ثبت سفارش وجود ندارد و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۰۰ هزارتن ثبت سفارش برنج انجام شده است.

آبنار همچنین افزود که واردات برنج همچنان ادامه دارد و واردکنندگان می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند. این اظهارات در حالی مطرح شد که کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات اخیرا اطلاعیه‌ای منتشر کرده‌اند که ثبت سفارش برای واردات برنج هنوز انجام نشده و ثبت سفارش برنج همچنان متوقف مانده است.

همچنین پیگیری‌ها از برخی از شرکت‌های واردکننده نیز نشان می‌دهد که آنها نیز از باز شدن ثبت سفارش اطلاعی ندارند. در این راستا و در پاسخ به اینکه آیا ثبت سفارش واردات برنج باز شده است یا خیر؟ مسعود امرالهی مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: ثبت سفارش باز شده ولی باید حسابرسی کالایی صورت گیرد. یعنی چون شرکت‌های واردکننده ارز نیمایی دریافت کرده‌اند باید مشخص شود که آیا این شرکت‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: کمیته‌ای تشکیل دادیم و شرکت‌ها را فراخواندیم تا ببینیم آیا این شرکت‌ها در ازای ارزی که دریافت کرده‌اند به تعهدات خود عمل کرده‌اند یا خیر؟ این کمیته نظارتی برای بررسی ثبت سفارش، دریافت ارز، انبارداری و شبکه توزیع است. یعنی باید از حلقه اول (تامین و واردات) تا حلقه آخر (توزیع) در سامانه جامع تجارت شفاف باشد و فرآیند واردات تا توزیع در این سامانه ثبت شود.

امراللهی تصریح کرد: اگر شرکت‌ها با تعهدات خود عمل کرده‌ باشند به آنها مجوز ثبت سفارش می‌دهیم و در غیر این صورت آنها را در لیست سیاه قرار خواهیم داد. مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: این نظارت‌ها با همکاری سازمان حمایت، دستگاه‌های نظارتی صورت می‌گیرد.وی در پایان گفت: برخی شرکت‌ها بارشان را در گمرک آورده ولی اظهار نکرده‌اند. برخی ترخیص کرده‌اند ولی در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند و این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر