اخبار بازار

۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۰۷:۴۰:۵۲
کد خبر: ۱۹۶۰۸۴

شگرد تولیدکنندگان لوازم خانگی در افزایش قیمت

برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در شرایط رکودی بازار محصولات خود را با شگردهایی خاص آن هم با قیمت‌های بالا در بازار عرضه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در طول هفته اخیر با روند نزولی قیمت دلار پیش‌بینی‌ها براین بود تا شاید قیمت لوازم خانگی نیز متاثر از این موضوع روند کاهشی را تجربه کند اما متاسفانه هنوز بازار نسبت به تغییرات نرخ ارز مقاومت کرده و حتی تولیدکنندگان در تلاش برای دریافت مجوز افزایش قیمت هستند.

در شرایط فعلی برخی از تولیدکنندگان تمایلی به عرضه محصول در بازار نداشته یا برخی دیگر با اعلام لیست‌های جدید محصولات را با قیمت‌هایی بالاتر در بازار عرضه کردند. در این شرایط بیشتر مردم ترجیح می‌دهند خریدی از بازار نداشته ومنتظر ثبات قیمت‌ها و حتی روند کاهشی قیمت‌ها باشند.

البته برخی از تولیدکنندگان نیز به جای معرفی لیست جدید، محصولات خود را با شگردهایی خاص آن‌هم با قیمت‌های بالا در بازار عرضه می‌کنند به نحوی که محصول گذشته را با تغییراتی جزئی مانند تغییر صفحه نمایش یا جابه‌جایی دکمه‌ها آن را محصول جدید معرفی کرده و راهی بازار می‌کنند. که واحدهای نظارتی باید با این متخلفین برخورد لازم را انجام دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر در بازار لوازم خانگی همچنان رکود حاکم است و فروشنده‌ها برای آنکه محصولات خود را بفروشند در قالب طرح‌هایی اقساطی اقدام به فروش محصولات می‌کنند اما هنوز مصرف‌کننده رغبتی به خرید نداشته و بازار به نوعی در رکود کامل به سر می‌برد.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی با نزدیک شدن به بازار شب عید باید سیاست مناسبی برای تشویق مردم به خرید کالا و رفع رکود موجود اعمال کرد تا ضمن خرید محصول توسط مصرف‌کنندگان چرخه تولید این صنعت نیز با مشکل روبرو نشود.

چاره‌ای جز تک‌نرخی کردن ارز نداریم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که با وجود تمام سیاست‌هایی که با هدف حمایت از وضع معیشتی مردم یا تولیدکنندگان اجرایی شده، هنوز بهترین راهکار تک نرخی کردن ارز است.

مهرداد عباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ما باید در زمینه ارز به آن توجه کنیم، بحث تبعیت از واقعیت‌های اقتصادی است. راهکارهایی که منجر به پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز می‌شود یا با چند نرخی کردن آن، فضایی برای رانت ایجاد می‌کند، در آینده نه چندان دور خود به معضلی جدید بدل می‌شوند که مشابه آن را در تجربه دولت گذشته دیدیم.

وی با اشاره به تصمیم مهم دولت سیزدهم در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیان کرد: ما در بخش خصوصی از ابتدای سال تحت تاثیر این تصمیم مهم قرار گرفتیم زیرا ارز ترجیحی که در دولت گذشته اجرایی شده بود، خود به فضایی برای رانت و فساد بدل شد و همین موضوع کار را در مدیریت بازار ارز دشوار کرد. اینکه پس از اجرای این تصمیم، خود دولت فعلی وارد فضایی نشود که تجربه‌ای شبیه به گذشته را تکرار کند اهمیت فراوانی خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه هرچه فاصله میان نرخ نیمایی و نرخ بازار آزاد بیشتر شود، فضا برای رانت گسترده‌تر خواهد شد، توضیح داد: در این تردیدی وجود ندارد که دولت می‌خواهد با اجرای این سیاست، قیمت تمام شده کالاهای مصرفی مردم را پایین نگه دارد اما اگر این عرصه به فضایی برای رانت تبدیل شود، آنگاه شاهد آن خواهیم بود که ارز با قیمت پایین‌تر گرفته شده و صرف واردات می‌شود اما باز هم قیمت تمام شده کالا برای مردم کاهش پیدا نمی‌کند و همین مساله چالشی جدید برای دولت خواهد بود که باید همزمان هم با رانت مبارزه کند و به دنبال پایین آوردن فشار بر مردم باشد.

به گفته عباد اینکه امروز فاصله بین نرخ نیما و بازار آزاد به ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده، قطعا زنگ خطری است که باید برایش تصمیم‌گیری کرد. وی با بیان اینکه راه برون رفت از این مشکلات ارزی که هر چند سال تکرار می‌شوند، تلاش برای بهبود اقتصاد ملی کشور است، تصریح کرد: عواملی مانند کسری بودجه مزمن و خلق نقدینگی، محدودیت یا حذف ارتباط اقتصاد ایران با کشورهای مختلف دنیا و مدیریت نکردن نرخ تورم باعث شده که ارزش پول ملی ما سال به سال کمتر شده و به نقطه فعلی برسد. از این رو برای اینکه بتوانیم از این موقعیت بگذریم اصلی‌ترین راهکار بهبود وضعیت اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف و زیرساختی است.

قیمت پیاز هنوز کاهشی نشده

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران گفت: اگر بسترهای کاهش قیمت پیاز فراهم شود یعنی یا صادرات انجام نشود یا واردات صورت گیرد قیمت پیاز کاهشی می‌شود.

اسدالله کارگر در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه قیمت پیاز چه زمانی کاهشی می‌شود؟ گفت: قیمت پیاز هنور کاهشی نشده است‌ و بایستی تدابیری برای آن اتخاذ شود تا قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرد. یعنی اگر بستر آن فراهم شود قیمت‌ها خود به خود کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: بایستی واردات صورت بگیرد یا صادرات انجام نشود تا قیمت‌ها متعادل شود. البته باید این را در نظر داشت که زمستان و تابستان مثل هم نیستند و قطعا در زمستان محصولات تره باری افزایش قیمت دارند. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران افزود: قیمت خرید عمده پیاز در میدان مرکزی میوه و سبزی بسته به کیفیت آن کیلویی ۱۹ تا ۲۳ هزار تومان است که مغازه‌داران بایستی با اعمال سود ۳۵درصدی، آن را به فروش برسانند. یعنی اگر مغازه داری پیاز را کیلویی ۲۴ هزار تومان خریداری کند با احتساب هزینه‌های جانبی و سود اگر حدود ۳۰ هزار تومان بفروشد گران‌فروشی نیست زیرا خودش هم گران خریده است.

وی در پایان گفت: رصد بازرسان ما در سطح شهر، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف براساس فاکتور قابل پیگیری است.

 

ارسال نظر