ترس و ابهام دامن‌گیر بازار سرمایه

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۶۷۷
ترس و ابهام دامن‌گیر بازار سرمایه

دعوا، جنگ و جدال درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا تمامی ندارد و هرکس به دنبال سود خود است؛ اما مساله اساسی اینجاست که عرضه خودرو در بورس کالا به فرد یا ارگان خاصی سود نمی‌رساند و تنها به شفافیت اقتصاد کمک می‌کند.

خودرو برای شفافیت در قیمت و وضعیت وارد بورس کالا شد تا در کنار شفافیت بازار خود به اقتصاد کشور کمک کند اما اکنون شرایط فرق داره و هرکس به دنبال سودی از این بازار است.

اقتصاد کشور با مشکلات زیادی مواجه است و ترمیم بازارها می‌تواند به ترمیم شرایط اقتصاد کشور نیز کمک کند. پیش از عرضه خودرو در بورس کالا دلالان سودهای میلیاردی از بازار خود کسب می‌کردند و اکنون با عرضه خودرو در بازار سهام این سود نابود شده و این دلالان به دنبال احیای سودشان هستند.

همین سود باعث شده که بسیاری در عرضه خودرو در بورس کالا دخالت کنند و به نوعی وضعت بازار سرمایه را تغییر دهند. بازار سرمایه حال خوبی ندارد و ابهامات باعث شده که وضعیت شاخص برهم بخورد. شورای رقابت و وزارت صمت مخالف عرضه خودرو در بورس کالا و به دنبال قیمت‌گذاری دستوری هستند و همین مساله باعث برهم خوردن توازن اقتصاد و بازار سرمایه شده است.

وضعیت عرضه خودرو در بورس مشخص نیست!

مجید عشقی در جمع خبرنگاران درمورد سرنوشت عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: این موضوع جزییات زیادی دارد اما درحال مذاکره با شورای رقابت هستیم تا دستورالعملی که درحال آماده‌سازی آن هستند طبق کالاهایی باشد که در سال‌های گذشته به آن وارد شدند. محصولاتی مانند پتروشیمی، محصولات فولادی، روغن پایه و ... . وی ادامه داد: البته شورای رقابت هنوز وارد جزییات نشده و کلیات را تصویب کردند اما این موضوع زمان‌بر خواهد بود. امیدواریم باهماهنگی که ایجاد می‌شود صنعت لطمه نبیند و بتواند محصولات خود را با قیمت‌های بازار بفروشد. 

رییس سازمان بورس به این سوال که آیا عرضه خودروها تا زمان تصمیم‌گیری نهایی متوقف خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: ما سعی می‌کنیم دغدغه‌های دوستان را لحاظ کنیم اما تا جمع‌بندی موضوع خیلی طول نمی‌کشد. سعی می‌کنیم مقررات شورای رقابت هم نقض نشود اما ان شاءالله عرضه‌ها آغاز می‌شود.

نمی‌توان قطعی گفت که عرضه‌ها متوقف می‌شود، عرضه‌ها ادامه دارد؛ درمورد یکی - دو خودرو که دوستان نظر دارند درحال مذاکره هستیم. عشقی با بیان اینکه در شورای ملی رقابت درمورد عرضه خودرو در بورس کالا اختلاف نظر جدی وجود دارد، عنوان کرد: نظرات باید جمع‌بندی شود. جلسه‌ای که روز اخیر قرار بود با حضور وزیر اقتصاد، اعضای شورای رقابت و شورای عالی بورس برگزار شود نیز به دلیل عدم حضور برخی اعضای شورای عالی بورس به زمان دیگری موکول شد.

وی همچنین درمورد اینکه چرا افزایش قیمت دلار روی شاخص بورس تاثیرگذار نبوده است، توضیح داد: دلاری که شرکت‌ها برای فروش محصولات استفاده می‌کنند روی سودآوری با فاصله تاثیر دارد. البته عوامل دیگری هم روی روند بازار موثر است. فروش شرکت‌ها با دلار افزایش یافته اما هزینه‌ها هم بالا رفته است. ضمن اینکه فقط یک متغیر روی شاخص تاثیرگذار نیست.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگر درمورد پیش‌بینی افزایش هزینه صنایع در لایحه بودجه و تاثیر آن روی بازار سرمایه گفت: قطعا زمانی که افزایش هزینه‌ها زیاد باشد روی بازار اثر دارد.

ما نکاتی داشتیم که درحال رایزنی با مجلس هستیم. نزدیک به ۴۰ پیشنهاد از سوی سازمان بورس در سامانه مجلس ثبت شده است و امیدواریم وضعیت به نفع صنایع موجود تغییر کند. وی همچنین درمورد عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا گفت: ریسک‌های خاصی برای این خودروها متصور است از جمله اینکه تحویل به موقع نباشد. با دست اندرکاران واردات مذاکره می‌کنیم که ریسک را به نحوی مدیریت کند. اگر مدلی ایجاد شود که ریسک ازبین برود عرضه خواهیم کرد.

انباشت ابهامات در بورس

هلن عصمت‌پناه، کارشناس سرمایه به مهر گفت: در ماه‌های اخیر در شرایط مثبت شاخص کل، بسیاری از صنایع با رشدهای خوبی مواجه شدند و پول در تمام صنایع ریالی و دلاری چرخش داشت و بسیاری از نمادهای بورسی رشد خوبی را تجربه کردند لذا نیاز به اصلاح در صنایع و نمادهای رشد کرده قابل انتظار بود.

این مدرس بازار سرمایه اضافه کرد: بعد از ریزش سال ۹۹ یک بی‌اعتمادی بزرگ در بین فعالین بازار سرمایه برقرار شد که این بی‌اعتمادی همچنان تداوم دارد و برای بهبود آن زمان، تصمیمات اساسی و حمایت مدیران الزامی است لذا باید یک برنامه‌ریزی درست برای کنترل این اعتماد از دست رفته برقرار شود نه اینکه با دخالت‌ها و تصمیمات غلط همچنان بر تداوم بی‌اعتمادی سهامداران اصرار ورزند، با این تفاسیر با هر اتفاق و اخباری باید منتظر واکنش‌های هیجانی در بین سهامداران و موثر بر بازار بود به همین دلیل واکنش به اتفاق پهبادی نیز بسیار سنگین خود را نشان داد.

عصمت پناه در ادامه با بیان اینکه مولفه‌های بنیادی بازار سرمایه تغییری نکرده است، گفت: مولفه‌هایی مانند تورم، رشد نرخ ارز آزاد، گزارش‌های خوب بسیاری از شرکت‌ها و نزدیکی به پایان سال مالی برخی شرکت‌ها سهامداران حرفه‌ای را مشتاق به شرکت در مجامع نمادهای پرپتانسیل وسودآور می‌کند تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه افزود: تقاضا از فعالان بازار سرمایه این است که اگر با روند شاخص کل معامله می‌کنند باید حد ضرر برای نمادهای خود گذاشته و به این حد ضرر پاییند باشند، معامله گران باید در هر شرایطی استراتژی معاملاتی داشته باشند.

عده‌ای دیگر که دیدگاه سرمایه‌گذاری دارند نیز به تحلیل وضعیت اقتصاد کلان، تحلیل صنایع و شرکت‌ها اعتبار بیشتری بدهند هلن عصمت پناه در پایان گفت: بالا و پایین شدن شاخص و نمادها طبیعت بازار است و این عمل به تعادل حرکت بازار کمک می‌کند. اما در این میان به مدیران و حامیان بازار هم پیشنهاد می‌شود در کنار مردم باشند و خود عاملی برای افزایش هیجان مردم نباشند.

سبزپوشی بازار

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه، ۱۱ بهمن‌ماه با ۱۶ هزار و ۸۷۳ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۶ هزار و ۴۰۲ واحد افزایش به ۴۸۶ هزار و ۴۰ واحد و شاخص قیمت با سه هزار و ۸۰۴ واحد رشد به ۲۸۸ هزار و ۸۴۱ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۶‌هزار و ۱۹۹ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۲ هزار و ۱۷۶ واحد افزایش را ثبت کردند.

دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۰ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال معامله شد. همچنین فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۷۲۸ واحد، بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۲۳۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۹۷۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۸۱۵ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۷۷۰ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۷۱۲ واحد و بانک تجارت (وتجارت) با ۶۳۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل گروه مپنا (رمپنا) با ۲۱۱ واحد، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران (وساخت) با ۱۰۹ واحد، پتروشیمی شازند (شاراک) با ۶۵ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۶۴ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد. بر پایه این گزارش، روز اخیر نماد سیمان اردستان (اردستان)، ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، بانک ملت (وبملت)، بانک تجارت (وتجارت) و سایپا (خساپا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات روز سه‌شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶ میلیارد و ۸۷۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۱۷۳ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار و ۲۳۵ واحد رسید.

در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۸۳۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۳۰۵ هزار و ۱۴ نوبت بود. پلیمر آریاساسول (آریا)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، بانک دی (دی) و پالایش نفت شیراز (شراز) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین بیمه پاسارگاد (بپاس)، مدیریت انرژی تابان هور (وهور)، اعتباری ملل (وملل)، پویا زرکان آق دره (فزر) و نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

 

ارسال نظر