تولید فلز سرخ در مسیر سبز

۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۰۸

 مس «نلسون پیثارو» رییس کودلکوی شیلی، روز جمعه اعلام کرد که این شرکت دولتی در سال‌های آینده طرح‌هایی را برای تولید مس کاتد با دوام به اجرا در خواهد آورد.

به گزارش «تعادل»، پیثارو در مصاحبه‌یی با رویترز گفت: این طرح‌ها برای تولید فرآورده‌یی است که با ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی سختگیرانه سازگار باشد. محصول این طرح‌ها، به نوبه خود، نوعی گران‌تر از مس خواهد بود. به گفته مدیرعامل کودلکو، این پروژه آزمایشی در معدن گابریلا میسترال این شرکت، واقع در منطقه آنتوفاگاستا، به اجرا در می‌آید. معدن مذکور که به نام «گبی» هم شناخته می‌شود از ذخایری بالغ بر ۶۲۰ میلیون تن سنگ معدن اکسیدی با عیار متوسط ۴۱/۰ درصد مس برخوردار است.

این معدن به نظر می‌رسد که میدانی برای آزمایش خواهد بود. پیش‌تر در سال ۲۰۱۳، کودلکو در آنجا کارخانه ترموسولار پامپا الویرا سولار را برپا کرد، که بطور متوسط ۵۴۰۰۰ میلیون وات ساعت در سال تولید می‌کند و ۸۵ درصد از برق مورد نیاز کارخانه مس اس ایکس/‌ای دبلیوی این بخش از کودلکو را فراهم می‌کند.

گزارش‌های رسمی بیان می‌کنند که راه‌اندازی این کارخانه باعث کاهش ۱۵۰۰۰ تنی در سال گاز دی اکسید کربن در فضای این معدن شده است.

پیثارو گفت، «ما از این فرصت برخورداریم که متغیرهای اجتماعی-زیست محیطی را به دام بیاندازیم و آنها را به فرصت‌هایی برای ایجاد ارزش افزوده تبدیل کنیم.» طرح‌های سبز کودلکو همچنین شامل ساخت یک کارخانه نمک‌زدایی می‌شود که می‌تواند ۶۳۰ لیتر آب در ثانیه به عمل بیاورد و بخشی از آب مورد نیاز محل‌های معدنکاری در شمال شیلی را با قیمت‌هایی رقابتی فراهم نماید.

 

 

ارسال نظر