اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۶۴

کاهش کارمزد معاملات عامل خروج بورس از رکود می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش کارمزد معاملات علاوه بر افزایش نقدشوندگی به رونق بورس و افزایش حجم معاملات نیز کمک می‌کند. به گزارش «تعادل» علی‌اکبر زارعی در گفت‌وگو با تسنیم در‌خصوص تاثیر کاهش کارمزد بر معاملات بازار سرمایه گفت: کارمزد معاملات در بورس‌های مختلف در دنیا به دلیل پایین بودن یکی از موضوعاتی است که موجب افزایش حجم معاملات و در نتیجه بهبود نقدینگی در این بازارها می‌شود و بر این اساس به‌نظر می‌رسد بازار سهام در کشور ما نیز مانند سایر کشورها باید به سمت کاهش کارمزدها حرکت کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: موضوعاتی همچون کاهش کارمزد زمانی که بازار سهام با رکود و نیز افت معاملات همراه است نمود بیشتری پیدا می‌کند و بر این اساس به‌نظر می‌رسد در شرایطی که بورس با کاهش حجم و ارزش معاملات همراه است این موضوع بتواند به رونق نسبی معاملات کمک کند. وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که بر افزایش نقدشوندگی در بورس اثرگذار است بحث کاهش هزینه معاملات است، اضافه کرد: چندی پیش نیز رییس سازمان بورس بر این مطلب تاکید کرد که سازمان بورس سهم خود را از کارمزد معاملات کاهش خواهد داد که می‌توان این موضوع را به فال نیک گرفت؛ البته از سازمان بورس انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این وعده خود را برای بهبود شرایط بازار عملی کند. این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این پرسش که واکنش کارگزاران نسبت به کاهش سهم خود از کارمزد معاملات چگونه خواهد بود، اذعان داشت: در این زمینه کانون کارگزاران تصمیم‌گیرنده است اما به‌نظر می‌رسد از آنجا که با کاهش کارمزد، حجم معاملات افزایش پیدا کند بنابراین از این نظر هم این اتفاق می‌تواند با استقبال کارگزاران مواجه شود. وی گفت: از سوی دیگر یکی دیگر از موضوعاتی که به بهبود شرایط بورس و خروج نسبی معاملات آن از رکود کمک می‌کند، کاهش نرخ مالیات معاملات است که این موضوع نیز باید توسط متولیان بازار سرمایه پیگیری شود.

تحریم سهامداران قطر از‌سوی امارات

امارات متحده عربی آن دسته از بانک‌های غربی که قطری‌ها در آن سهام قابل توجهی دارند را از ادامه فعالیت در پروژه‌های دولتی خود محروم کرد. به گزارش «تعادل» و به نقل از راشاتودی، امارات متحده عربی آن دسته از بانک‌های غربی که قطری‌ها سهام قابل توجهی در آنها دارند را از انجام فعالیت در پروژه‌های دولتی خود قطع کرده است؛ این سیاست‌گذاری در جهت تشدید تحریم‌های عربی علیه قطر است. این بانک‌ها شامل «کردیت سوییس»، «دویچه بانک» و «بارکلیز» هستند و از این پس در پروژه‌های دولتی امارات در «ابوظبی» مجوز دریافت نخواهند کرد. در حال حاضر، «قطر هلدینگ» بزرگ‌ترین سهامدار بانک «بارکلیز» بریتانیاست و میزان سهام فعلی این مرجع سرمایه‌گذاری قطر تقریبا ۶‌درصد است؛ «قطر هلدینگ» در «کردیت سوییس» هم با سهام 4.24‌درصد به عنوان دومین سهامدار بزرگ این بانک اروپایی شناخته می‌شود. علاوه بر این، «حامد بن جاسم بن جابر الثانی» سیاستمدار سابق قطری با داشتن 4.07درصد سهام در «دویچه بانک» آلمان، عنوان سومین سهامدار بزرگ این بانک را به خود اختصاص داده است. البته بخشی از این تصمیم اماراتی‌ها به این دلیل است که این بانک‌های اروپایی با درخواست جدید وام «شرکت ملی نفت ابوظبی» موافقت نکردند؛ این شرکت درخواست داده بود که سقف اعطای وام در پروژه‌های این شرکت در امارات تا ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

اطلاعیه جدید درباره سهام عدالت

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: تخصیص سهام عدالت به مشمولان در زمان ثبت‌نام، بر مبنای تعداد افراد خانوار است و ازدواج، طلاق و فوت تاثیری در شرایط و مبلغ سهامداری آنها ندارد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از ایبنا، طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجراست و بر اساس قانون یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های مشمول سهام عدالت به این شرط به مشمولان داده شده تا در مدت 10سال از محل سود سالانه این سهام، اقساط آن تسویه شود.

از این‌رو در پایان مدت 10ساله پرداخت و تسویه اقساط از امسال سود سال مالی 95 شرکت‌های سرمایه‌پذیر به صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد. بر این اساس برخی پرسش‌ها در خصوص اطلاعات هویتی و خانواری مشمولان سهام عدالت که تعداد آنها حدود 50میلیون نفر برآورد می‌شود، مطرح است. به عنوان مثال چنانچه اطلاعات هویتی (شناسنامه‌یی) مشمولان سهام عدالت از تاریخ ثبت‌نام قطعی تاکنون تغییر یافته باشد، چه اقدامی باید توسط آنها انجام شود؟ بر این اساس باید گفت؛ آخرین اطلاعات هویتی و اصلاحات شناسنامه‌یی مشمولان تا دی ماه 1395 از سازمان ثبت‌احوال کشور دریافت و در بانک اطلاعات سازمان خصوصی‌سازی اعمال شده که این مشخصات نهایی، مبنای عضویت و سهامداری مشمولان است، بنابراین فرد مشمول نباید اقدام خاصی در این زمینه انجام دهد. همچنین در خصوص تغییر تعداد افراد خانوار نسبت به زمان ثبت‌نام یا تغییر شرایط خانوار ناشی از تولد، ازدواج و فوت باید گفت تخصیص سهام عدالت به مشمولان در زمان ثبت‌نام، بر مبنای تعداد افراد خانوار است و ازدواج، طلاق و فوت تاثیری در شرایط و مبلغ سهامداری آنها ندارد. به علاوه اینکه متولدین بعد از تاریخ ثبت‌نام در خانوارها نیز از سهام عدالت برخوردار نیستند. افزون بر این در برخی موارد مشاهده می‌شود خانوارهایی که در قالب یکی از اقشار نظیر روستاییان یا مددجویان کمیته امداد برای دریافت سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند در حال حاضر جزو این اقشار نیستند، مثلا دیگر در روستا زندگی نمی‌کنند یا مددجوی کمیته امداد نیستند که در خصوص سهام عدالت این دسته از افراد هم باید گفت ملاک سهامداری افراد و خانوارها در طرح سهام عدالت قطعی شدن ثبت‌نام آنهاست و درج تغییر وضعیت اقشار خانوار در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت ضروری نیست.

 

ارسال نظر