اخبار بورس کالا

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۲۲

شفافیت بورس کالا مانع فساد در قیمت‌گذاری

رییس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه کشف واقعی قیمت محصولات اساسی در بورس کالا بر سایر روش‌ها برتری دارد، گفت: با بهره‌گیری از شفافیت بورس کالای ایران می‌توان مانع فساد و سوءاستفاده در قیمت‌گذاری کالاها شد. به‌گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمد امیری اصفهانی به نقش بورس کالای ایران در تعیین قیمت کالای اساسی اشاره کرد و گفت: امروزه یکی از راهبردهای بسیار موثر برای مقابله با هر نوع فساد و سوءاستفاده، بحث شفافیت است به‌طوری که اجماع بشری در دنیا به آن رسیده و مباحث علمی هم بر این موضع دلالت دارد. او تصریح کرد: بر این اساس، کشف واقعی قیمت محصولات مهم و اساسی از طریق ساز وکار شفافی همچون بورس کالا به مراتب نسبت به سایر روش‌ها برتری دارد. وی افزود: هر ساز و کاری که موجب شفافیت شود، ساز و کار مقبول و موثری است و به دلیل اینکه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، جزو ابزارهای شفافیت آفرین در اقتصاد است حتما می‌تواند در انتظام بخشی قیمت‌ها نقش پررنگی را ایفا کند.

امیری‌اصفهانی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به اینکه یکی از وظایف دولت، انتظام بخشی قیمت در بازار است، به نظر می‌رسد باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه به ویژه بورس کالا حداکثر استفاده را داشته باشد زیرا قطعا بورس کالا در تنظیم امور اقتصادی به‌ویژه در قیمت‌گذاری و ارائه خدمات و کالاهایی که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، نقش محوری ایفا می‌کند.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: بنابراین با توجه به مزیت‌های بورس کالای ایران در کشف قیمت عادلانه، منطقی‌ترین، علمی‌ترین و بهترین روش در تنظیم قیمت‌های واقعی که هم ملاحظه حال مردم بشود و هم موجب اجرای سیاست‌های دولت شود، استفاده از ظرفیت‌های بورس کالاست.

بر اساس این گزراش، در سال‌های اخیر بر لزوم دور شدن از اقتصاد دولتی و قیمت‌گذاری دستوری و فراهم کردن عرصه برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی و غیردولتی، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس این دیدگاه، هر چه فعالیت‌های اقتصادی به عهده بخش خصوصی و نظام طبیعی بازار باشد، اقتصاد شکوفاتر خواهد شد. همچنین تجربه بازارهای بین‌المللی نیز نشان داده، در چنین شرایطی، انحصار از بین رفته و شفافیت در بازار حاکم می‌شود. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها جهت برقراری نظام طبیعی عرضه و تقاضا در بازار حرکت در راستای توسعه بورس‌های کالایی است. بطوری که در این زمینه، بورس کالای ایران طی سال‌های گذشته توانسته است با واقعی‌تر کردن قیمت کالاهای مهمی همچون فلزات آهنی و غیرآهنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و کشاورزی کمک کرده و به بسیاری از رانت‌های موجود در بازار این کالاها پایان دهد.

یک میلیون جوجه یک‌روزه در تالار کشاورزی

معاون دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی گفت: پیش بینی می‌شود عرضه جوجه یکروزه در بورس کالای ایران تا شهریور امسال به یک میلیون قطعه در هفته برسد. به گزارش تعادل به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، امید امینی با اعلام این مطلب گفت: برای عرضه جوجه یکروزه در بورس کالای ایران مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته‌ایم بطوری که اگر تولیدکنندگان ۴۰ تا ۵۰‌درصد تولیدشان را به بورس کالا ببرند، می‌توانند تعداد هفته‌هایی را که از گله نگهداری می‌کنند افزایش دهند.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار قطعه جوجه در روز از سوی حدود هفت تولیدکننده عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: ۲۵۰ شرکت تولیدکننده جوجه یک روزه نیز مدارک خود را برای اخذ کد معاملاتی به بورس کالا ارائه داده‌اند که در حال بررسی است. وی یادآور شد: عرضه جوجه یکروزه با هدف ایجاد شفافیت در معامله و قیمت از بهمن پارسال آغاز شده و ظرف سه ماه نزدیک به ۷۰۰ هزار قطعه جوجه یکروزه در تابلوی فرعی بورس کالا مورد معامله قرارگرفت.

امینی با اشاره به اینکه جوجه یکروزه با قیمت پایه ۱۷۰۰ تا ۱۷۵۰ تومان در بورس کالا عرضه می‌شود، گفت: قیمت جوجه یکروزه در کارگروه برنامه‌ریزی، تولید و با توافق انجمن جوجه یک‌روزه و اتحادیه مرغ گوشتی تعیین شده و این قیمت در بورس می‌تواند با نوسانات ۱۰‌درصد پایین‌تر یا بالاتر همراه شود.

معاون دفتر طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، عرضه جوجه یک‌روزه در بازار بورس کالا را در حال توسعه دانست و تصریح کرد: چنانچه موانعی در عرضه این محصول در بورس کالا ایجاد شود، آن را برطرف خواهیم کرد.

معامله بیش از 3 هزار تن گندم و جو در بورس کالا

یک هزار و ۲۵۴ تن جو دامی و یک هزار و ۸۰۰تن گندم، دیروز در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران دادوستد شد. به گزارش تعادل به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، روز یکشنبه ۸ مرداد، شاهد معامله ۶۳۵ تن مس مفتول، یک هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد، ۳ هزار تن مس کم‌عیار و ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن بود.

طی این روز یک هزار و ۲۲۳ تن انواع مواد شیمیایی، ۲هزار و ۲۰ تن مواد پلیمری، ۳ هزار و ۴۳۱ تن قیر، ۱۲هزار تن لوب کات و ۲۲ هزار تن و کیوم باتوم نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی دادوستد شد.

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز معامله ۳ هزار تن قیر و ۶ هزار تن گوگرد پاستیلی را تجربه کرد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالا نیز طی این روز علاوه بر معاملات گندم و جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، شاهد دادوستد یک‌هزار و ۵۰۰تن گندم خوراکی، دو هزار و ۱۵۰ تن شکر سفید و۶۰۰ تن ذرت بود.

 

 

ارسال نظر