اخبار بورس کالا

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۷۶

تمایل تولیدکنندگان  جوجه یک‌روزه به عرضه در بورس کالا

قائم‌مقام دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: درحال حاضر استقبال از سمت تولید‌کنندگان جوجه یک‌روزه برای عرضه در بورس کالای ایران بالاست و تولید‌کنندگان جوجه یک‌روزه تمایل زیادی به عرضه در بورس کالا دارند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» سعید اصغری‌فرد افزود: عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالای ایران دارای مراحلی همچون اخذ کد معاملاتی، ارائه مدارک، پذیرش امیدنامه و عرضه است که درحال حاضر ۱۱شرکت در بورس کالا حضور دارند و ۸۰ شرکت در صف ورود به بورس کالا و ارائه مدارک هستند.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۹۰هزار قطعه جوجه یک‌روزه در تالار فرعی بورس کالا عرضه شد، گفت: با ورود این محصول به تالار اصلی بورس کالای ایران باید مدارک و مستندات بیشتری ارائه شود این درحالی است که از سمت مزارع مرغداران گوشتی هم اقدامات خوبی برای گرفتن کد بورسی درحال انجام است که این تولیدکنندگان نیز باید مراحل عرضه در بورس را طی کنند.

اصغری‌فرد عنوان کرد: درحال حاضر ظرفیت جوجه گوشتی با صادرات جزئی که صورت می‌گیرد ۲۵۰میلیون قطعه است که نیاز کشور را برآورده می‌کند اما درحال حاضر ۴۲۰میلیون قطعه ظرفیت برای مرغداران گوشتی ثبت شده است که از این میزان ۲۰میلیون مرغداری‌های گوشتی بدون مجوز و مابقی دارای پروانه هستند.

به گفته قائم‌مقام دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه درحال حاضر بیش از ۵۰۰ مزرعه پرورش جوجه در کشور فعال است که توسط ۳۰۰شرکت مدیریت می‌شوند؛ به بیان ساده‌تر ۳۰۰شرکت پرورش جوجه یک‌روزه در کشور ثبت شده که هر کدام تعدادی مزرعه دارند.

همچنین از این ۳۰۰شرکت تاکنون بیش از ٨٠ پرورش‌دهنده جوجه یک‌روزه برای عرضه محصولات‌شان در بورس کالا، کد بورسی دریافت کرده‌اند که تعدادی از آنها در مرحله پذیرش و تعدادی در مرحله ارائه امیدنامه خود به بورس هستند.

وی تصریح کرد: زمانی که قیمت گوشت مرغ افزایش پیدا می‌کند، مرغدار احساس می‌کند که با جوجه‌ریزی با افزایش سود مواجه می‌شود لذا طبیعی است که تقاضا برای جوجه‌ریزی افزایش یابد که تقاضای زیاد برای خرید جوجه یک روزه از ابتدای بهمن سال گذشته سایه خود را روی صنعت انداخته و موجب رشد قیمت شده است.

اصغری فرد تصریح کرد: با افزایش قیمت مرغ در ماه‌های اخیر تمهیداتی اندیشیده شد تا با عرضه این محصول در بورس کالا، مکانیسم کشف قیمت روشن و شفاف شده و قیمت عادلانه‌یی برای این محصول کشف شود.

وی با بیان اینکه با ورود این محصول به بورس کالای ایران مکانیسم کشف قیمت شفاف شده است، تصریح کرد: با خارج شدن از بازار سنتی و نیز افزایش عرضه و رقابت برای این محصول در تابلو بورس کالا، قیمت مرغ و جوجه یک روزه به تعادل می‌رسد زیرا هیچ کدام از مزارع مرغ مادر راضی نیستند که قیمت این محصول در این وضعیت بماند.

قائم‌مقام دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه تصریح کرد: با گذشت یکماه از عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا پیش‌بینی می‌شود که با توجه به کشف قیمت عادلانه و شفاف در بورس کالای ایران، مزارع مرغ مادر برای ورود به این بورس تشویق شوند و رفته رفته بر حجم عرضه و معامله این محصول افزوده شود. وی تاکید کرد: با توجه به مزیت‌های متعدد بورس کالا باید تقاضا به سمت بورس راهنمایی شود تا خریدار بداند که از کجا با قیمت مناسب می‌توانند جوجه را خریداری کند.

تعیین نرخ واقعی مرغ در تالار نقره‌ای

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: عرضه مرغ در بورس کالا اهرمی برای تعیین نرخ واقعی و منطقی این کالای غذایی حیاتی به شمار می‌آید؛ زیرا نرخ مرغ در بورس کالا بر مبنای عرضه و تقاضای موجود در بازار تعیین می‌شود.

به گزارش«تعادل» نظر افضلی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت ورود مرغ به بورس کالا گفت: ورود مرغ به بورس کالا تنها با رعایت زنجیره‌های به هم پیوسته تولید بطور کامل امکان‌پذیر است و این درحالی است که ورود مرغ نیز باید منطبق به بازار تقاضا در بورس کالا عملیاتی شود.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش دوره‌های جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور برای جلوگیری از مازاد تولید مرغ است، افزود: این یعنی نباید بالاتر از تقاضای موجود در بازار شاهد ورود مرغ به بازار باشیم و با ورود مرغ به بورس کالا نرخ این کالا غذایی شناور و شفاف تعیین می‌شود.

افضلی افزود: ارائه مرغ در بورس کالا اهرمی برای تعیین نرخ واقعی و منطقی این کالای حیاتی و غذایی به شمارمی آید؛ زیرا نرخ مرغ در این شرایط بر مبنای عرضه و تقاضای موجود در بازار و نرخ تولید تعیین می‌شود و به این صورت نوسانات نرخ مرغ طبق هزینه‌های تولید در بازار مرغ کنترل می‌شود. وی ادامه داد: برای ارائه مرغ در بورس کالا نباید از نهاده‌های دامی نیز غافل شد زیرا نهاده‌های دامی با توجه به اینکه منبع غذایی اصلی طیور به شمار می‌آیند، بطور مستقیم بر نرخ مرغ تاثیرگذار هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یادآور شد: افزایش نرخ مرغ در بازار ارتباط مستقیم با کاهش دوره‌های جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور دارد و این سیاست برای جلوگیری از نماندن مرغ روی دست تولیدکننده تعیین شده است.

 

ارسال نظر