بورس درگیر ریسک‌های بیشتر شد

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۰۷:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۹۹۱
بورس درگیر ریسک‌های بیشتر شد

چند وقتی می‌شود که وضعیت بورس تهران تغییر کرده و شاخص توانسته سبزپوش شود؛ این سبزپوشی شاخص اغلب با سوددسازی برخی از سهم‌ها مواجه بوده و در برخی از موارد نیز سهامداران زیان کرده‌اند.

طی سال اخیر بورس تهران تنها یک ماه با خالص جریان پول حقیقی ماهانه مثبت همراه بود و در یازده ماه دیگر خروج پول حقیقی شدیدی را تحمل می‌کرد. پس از ورود هزار و 523 میلیارد تومان پول حقیقی در تیر ماه سال 1400 به بازار، روند خروج پول تشدید شد و حتی در شهریور ماه 1400 خالص جریان پول حقیقی ماهانه به منفی 8 هزار و 239 میلیارد تومان رسید. روند خروج شدید پول حقیقی از بازار تا انتهای سال 1400 ادامه داشت اما در اسفند 1400 به واسطه شکل‌گیری روند صعودی شاخص کل از شدت خروج پول حقیقی کاسته شد.

دلار و طلا نیز همانند روز گذشته رکوردشکنی و هر یک محدوده جدیدی را فتح کردند؛ این فتح باعث شده که بازارهای موازی دلار و طلا نیز کمی جهش داشته باشند اما به گفته کارشناسان این جهش موقت است و باید منظر ریسک‌های سنگین در اقتصاد کشور بود. یکی از مشکلات بازار سرمایه در حال حاضر ریسک است و هر روز شاهد افزایش ریسک‌های برای بازار سرمایه هستیم. البته تمامی این ریسک‌ها در بلندمدت به زیان بورس تمام می‌شود و به ماهیت بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در آن آسیب وارد خواهد کرد.

نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار نوشت: «کشور با ریسک‌های سیستماتیکی همچون تحریم‌های احتمالی برای بعضی نهادها و افراد کشور مواجه است و در نتیجه در این حالت بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند و این احتمال وجود دارد که در برخی صنایع عرضه بر تقاضا غلبه کند. اما جدا از این مشکل در هفته‌های گذشته عرضه ارز در نیما ضعیف بوده و فولادی‌ها طی مکاتباتی که داشتند در تلاش هستند بتوانند ارز حاصله را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. همچنین گزارش‌های فصلی شرکت‌ها نیز مطلوب بوده و اگرچه پالایشی‌ها در سود فصلی با کاهش مواجه بودند اما قیمت دلار و نفت جهانی باعث شده چشم‌انداز تکرار سود‌سازی در این صنعت بالا باشد.»

او در ادامه نوشت: «از سوی دیگر بانکی‌ها برای فروش بلوک پالایشی‌ها باید جذابیتی در این صنعت به وجود بیاورند. یکی دیگر از گروه‌های مهم بازار را می‌توان خودرویی‌ها در نظر گرفت که همانطور که انتظار داشتیم گزارش فصلی بسیار خوبی روانه کدال کردند و در نتیجه سهامداران نگاه ویژه‌ای به این گروه خواهند داشت. به‌طور کل اگر بخواهیم نگاهی به بازار داشته باشیم احتمالا سه روز اول هفته هم در دلار و هم در بورس شاهد نوسان‌های زیادی خواهیم بود پس به افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند توصیه می‌شود از انجام معاملات هیجانی خودداری کنند و با پایان روز دوشنبه ثبات نسبی بر بازارها حاکم خواهد شد.برای شاخص حمایت اول در ۱ میلیون و ۶۵۴ هزار واحد متصوریم که بعد از آن حمایت روانی ۱ میلیون و 600 هزار واحد وجود دارد که البته جدا از نوسانات مقطعی می‌توان روند کلی بازار را صعودی توصیف کرد.»

بورس یکشنبه چگونه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، دوم بهمن‌ماه با چهار هزار و ۶۵۲ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۱۷ واحد کاهش به ۵۱۹ هزار و ۹۳۸ واحد و شاخص قیمت با یک‌هزار و ۱۹۹ واحد افت به ۳۰۸ هزار و ۹۸۶ واحد رسید. شاخص بازار اول، یک هزار و ۴۶۳ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۵‌هزار و ۳۲۷ واحد کاهش را ثبت کردند.

روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۱ هزار و ۶۶۹ میلیارد ریال معامله شد. همچنین پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۲۰۱ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۶۶۰ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۶۴۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۵۷۱ واحد و پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۴۲۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۲هزار و ۳۹ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۸۰۸ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۶۸۴ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۶۸۲ واحد و بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۶۷۱ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.

بر پایه این گزارش، دیروز نماد پالایش نفت تهران (شتران)، ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، پالایش شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز اخیر صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۶۱۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۰ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۲۵ واحد کاهش داشت و به ۲۱ هزار و ۲۶۳ واحد رسید. در این بازار بیش از ۶ میلیارد و ۶۶۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز اخیر فرابورس بیش از ۴۱۷ هزار و ۲۴۱ نوبت بود. پویا زرکان آق دره (فزر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی مارون (مارون)، پخش البرز (پخش) و اعتباری ملل (وملل) تاثیر مثبت بر این شاخص داشتند. در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، بهمن دیزل (خدیزل)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)، بیمه کوثر (کوثر) و بیمه پاسارگاد (بپاس) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

دی ماه پر رونق بورس

در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در دیماه امسال تعداد 281میلیارد و 855میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 1714هزار و 579میلیارد ریال در بیش از 13میلیون و 718هزار و 912دفعه طی 18روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با ماه قبل خود به ترتیب 13.47 درصد افزایش، 26.33 درصد کاهش و 60.51 درصد رشد را نشان می‌دهد.

این درحالی است که تعداد 27میلیارد و 613میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 464هزار و 180میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته که نسبت به دی‌ماه گذشته به ترتیب 0.50 و 16.92 درصد افزایش داشته است.

شاخص بورس نیز در این 18روز، با 192هزار و 943واحد افزایش، معادل 12.90 درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 689هزار و 144واحد در پایان این ماه رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در این مدت با 80هزار و 466واحد افزایش، معادل 18.05درصد رشد کرد و رقم 526هزار و 188واحد را به نمایش گذاشته است.

شاخص بازار اول هم با 152هزار و 347واحد افزایش در این مدت به رقم یک میلیون و 277هزار و 540واحد و شاخص بازار دوم با 354هزار و 262واحد افزایش به عدد 3 میلیون و 275هزار و 695واحد رسیده‌اند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 13.54درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 12.13درصد رشد همراه شده‌اند.

نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دهمین ماه امسال نشان می‌دهد طی 18روز معاملاتی تعداد 150میلیارد و 741میلیون ورقه بهادار در 7میلیون و 666هزار نوبت به ارزش 9799هزار و 647میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش 255درصدی حجم، رشد 113درصدی نوبت‌های معاملات و افزایش 54درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال 1400 حکایت دارد. این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته 8374میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز 54هزار و 442میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت 36میلیارد و 130میلیون ورقه بهادار به ارزش 197هزار و 39میلیارد ریال و بازار دوم مبادله 34میلیارد و 842میلیون ورقه بهادار به ارزش 166هزار و 83میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش 327درصدی حجم و رشد 223درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد 556درصدی حجم و افزایش 228درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با دی‌ماه سال 1400 است.

در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد 10033میلیون اوراق بدهی به ارزش 8815هزار و 424میلیارد ریال معامله شده است که از رشد 51درصدی حجم و 45درصدی ارزش معاملات این بازار در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند. افزون بر این، بالغ بر 36میلیارد و 572میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش 446هزار و 178میلیارد ریال و 4.9میلیون هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش 5892میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش 459درصدی حجم و 388درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش 2درصدی حجم و رشد 16درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با دی پارسال دارد.

شاخص کل فرابورس نیز که معاملات دیماه امسال را از ارتفاع 19هزار و 173واحد آغاز کرده بود با ثبت افزایش 12.2 درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع 21هزار و 508واحد رسید. ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته 18845هزار و 523میلیارد ریال بود در پایان دی‌ماه با ثبت افزایش 10درصدی به عدد 20724هزار و 64میلیارد ریال رسید.

 

ارسال نظر