بازار سرمایه

۱۴۰۱/۱۰/۰۴ - ۰۳:۰۶:۴۷
کد خبر: ۱۹۵۷۲۷

نوسان ‌در ذات بازار سرمایه است

ایرنا| غلامرضا مصباحی مقدم به تدابیر اتخاذ شده برای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: در چند وقت گذشته مسوولان برای ایجاد تعادل در معاملات بورس وارد شدند و تدابیر درستی را در این زمینه به‌منظور کاهش ضرر و زیان سهامداران اتخاذ کردند. وی با تاکید بر اینکه بیمه سبد سهام ازجمله تصمیماتی است که اخیراً اتخاذ و زمینه‌ساز بهبود وضعیت بازار شد، گفت: در این طرح سبد سهام سرمایه سهامداران خرد تا سقف ١٠٠ میلیون تومان بیمه شد و به صورت سالانه ٢٠ درصد سود تضمین شده در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد که این اتفاق منجر به بازگشت دوباره اعتماد به سهامداران خواهد شد. مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: با این اقدام سرمایه‌گذاران خرد که نگران سرمایه‌های خود در این بازار بودند، می‌توانند نسبت به حفظ سرمایه‌هایشان در بازار اطمینان خاطر داشته باشند و دیگر تحت تاثیر نوسانات ایجاد شده در صف فروش قرار نمی‌گیرند که همین امر منجر به کاهش رفتارهای هیجانی سهامداران و نیز ایجاد ثبات در معاملات بازار می‌شود. عضو شورای عالی بورس معتقد است؛ اکنون تحت تاثیر اقداماتی که از سوی مسوولان برای بورس در نظر گرفته شده است دیگر نگرانی چندانی برای سهامداران خرد در این بازار وجود ندارد. وی به وضعیت سهامداران عمده در بازار اشاره و بیان کرد: در کنار سهامداران خرد، سهامداران عمده یا حقوقی‌ها نسبت به بازار آشنایی کامل دارند و می‌توانند از طریق تحلیل وضعیت بازار و نیز شرایط حاکم در شرکت‌ها تصمیم‌گیری کنند که با توجه به چنین مساله‌ای این سهامداران هم به دلیل تحلیل‌های انجام شده نگران سرمایه‌گذاری خود در بازار سهام نیستند. مصباحی مقدم به تغییر قیمت نفت در بازار جهانی و نیز تاثیر آن بر بازار اشاره کرد و ادامه داد: در دوره‌ای از زمان شاهد کاهش قیمت نفت در بازار بودیم که این امر به مراتب با تاثیر منفی بر بازار همراه شد. عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: تحت تاثیر چنین اتفاقی، در چند وقت گذشته سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی‌ها که معاملات آنها تحت تاثیر قیمت جهانی نفت در نوسان است، با روند منفی روبرو شدند. وی ادامه داد: این موضوع برای مدتی موقت منجر به نوسان و افت شاخص بورس شد اما دوباره بازار به ثبات رسید و اکنون در وضعیت متعادلی قرار گرفته است. مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه امیدواریم این ثبات در بازار تداوم پیدا کند، گفت: این امر به معنای آن نیست که شاخص بورس در بازار هیچ افت و خیزی نداشته باشد زیرا نوسان ذات بازار است و به صورت محدود در بازار حاکم خواهد بود که این امر با نگرانی چندان جدی در بازار همراه نیست.

واردات سوخت، راه‌حل کوتاه‌مدت دولت برای جبران قطع گاز صنایع

سنا| سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در رابطه با تاثیر قطعی گاز صنایع، اظهار کرد: کارشناسان از ماه‌ها قبل در رابطه با ذخایر گاز در کشور هشدار دادند، اما در نهایت به جای سیاست‌های حمایتی از صنایع همانند سال‌های اخیر، شاهد قطعی گاز صنایع بودیم. او افزود: در صنایعی که گاز به عنوان خوراک به حساب می‌آید (و نه سوخت) قطع آن می‌تواند افزون بر تولید، صادرات چنین صنایعی را نیز تحت الشعاع قرار دهد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: با ادامه قطع گاز صنایع، روند ارزآوری کشور به سبب کاهش تولیدات کاهشی خواهد شد، که عدم تعادل این مساله می‌تواند بانک مرکزی را در مدیریت بازار ارز با چالش‌هایی مواجه سازد. وکیلی گفت: دولت به منظور کنترل شرایط ارزی کشور، ضمن کاهش میزان گاز مصرفی خانوار باید میزان تولیدات و افزایش سودآوری صنایع را به واسطه واردات سوخت از کشورهای همسایه مدیریت کند؛ در سال‌های گذشته نیز بعضا از این راهکارهای کوتاه‌مدت استفاده شده است او بیان کرد: مطابق ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب‌وکار، دولت در صورت قطع گاز یا برق صنایع موظف است، میزان زیان وارده را به شرکت‌ها پرداخت کند اما در صورت پرداخت نیز به سبب پرداخت ریالی دولت، این امر نیز نمی‌تواند چندان زیان حاصله را جبران کند.

نرخ مواد اولیه فولادی در بورس بالاتر از نرخ جهانی است

ایسنا| کریم رحیمی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد آذربایجان شرقی اظهار کرد: نوساناتی که در بازار وجود دارد، حاصل تصمیمات نادرست است؛ به‌طوری‌که طی ۱۰ روز میلگرد از ۱۶۵۰۰ تومان به ۱۹۵۰۰ تومان رسیده است وی افزود: این امر باعث شده تا تفاضلات زنجیره به هم بخورد و آن نیز حاصل کارکرد و عملکرد بورسی است؛ درحالی که بورس برای انجام معامله است نه برای قیمت‌گذاری‌.  وی با بیان اینکه مارجین قیمت میلگرد نسبت به شمش حدود ۸ درصد است، گفت: مارجین قیمت آهن اسفنجی نسبت به بخش بالادستی خود، ۶۷ درصد است؛ این موضوع عادلانه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد و باعث ناتوانی توسعه رشد بخش خصوصی می‌شود که در انتهای این حلقه قرار گرفته است. وی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد وزارتخانه به بورس، گفت: متاسفانه به نظر می‌آید بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های نظارتی بیشتر برای بخش خصوصی کاربرد دارد نه برای بخش دولتی. رحیمی با بیان اینکه بورس هم مهندسی عرضه انجام می‌دهد هم مهندسی قیمت، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال هفته پیش ۶۰ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده است و این هفته ۳۵ هزار تن. با این حساب آیا واقعا توان تولید آهن اسفنجی داخل کشور این میزان است؟ رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد آذربایجان شرقی متذکر شد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما حامل‌های انرژی بوده و حلقه اول تبعات ناشی از این قضیه متوجه واحدهای فولادی شده است و با این روند این واحدها عملا شش ماه کار می‌کنند؛ اگر این موضوع را به عنوان بحران قبول کردیم، باید اقدامات لازم جهت رفع این مشکل انجام گیرد.

 

ارسال نظر