جدال با بورس کالا برای عرضه خودرو

۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۰۱:۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۹۵۴۶۳
جدال با بورس کالا برای عرضه خودرو

روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۰۶ دستگاه خودروی دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور با قیمت پایه ۹۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه شد که در نهایت این خودرو در بورس کالا با قیمت تمام شده بین ۲ و ۲ میلیارد و ۴۷۳ میلیون تومان به فروش رسید. بر همین اساس نیز با توجه به افزایش ۱۱۶ درصدی قیمت دیگنیتی پرستیژ در در معاملات بورس کالا نسبت به بهای مصوب کارخانه که یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان است، این معامله ابطال شد؛ زیرا معاملات در بورس بعد از اینکه نهایی شد باید به تأیید ناظر معاملات نیز برسد که در معاملات دیگنیتی در چهارشنبه هفته گذشته این تأیید انجام نشد.

مخالفان عرضه خودرو در بورس که تحت عنوان مافیای بازار خودرو شناخته می‌شوند، پس از اینکه مقرر شد خودروهای تولید داخل نیز به مرور وارد معاملات بورس کالا شوند، دست به کار شده و با افزایش تقاضای کاذب برای خرید دیگنیتی که منجر به رشد یک میلیاردی قیمت این خودرو در بورس شد، به دنبال زیر سوال بردن ماهیت بورس کالا برای عرضه خودرو هستند.نکته قابل توجه آنکه این خودرو هنوز در بازار آزاد عرضه نشده و اگر قرار باشد با چنین فاصله قیمتی در بازار عرضه شود، قطعاً دریچه‌های جدیدی در قیمت خودروهای مونتاژی باز می‌شود.

در این رابطه رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: کلیت ماجرای عرضه خودرو در بورس بسیار مثبت بوده است زیرا رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار که همیشه به جیب دلال می‌رفت، از بین رفت و مبالغ حاصل از فروش خودرو به جیب تولیدکننده رفته و مصرف‌کننده نیز نسبت به قیمت بازار سود کرد.

وی با اشاره به قوانین جدید عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: با توجه به تدابیری که برای عرضه خودرو در بورس اندیشیده شده، کف عرضه افزایش خواهد یافت به شکلی که خودروسازان بخش خصوصی در هر دور ملزم به عرضه ۵۰۰ دستگاه و خودروسازان بزرگ در هر دور ملزم به عرضه ۲ هزار دستگاه خودرو شده‌اند بنابراین همین افزایش عرضه منجر به پایین آمدن خریدهای غیرواقعی و قیمت‌سازی‌های کاذب می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: علاوه بر افزایش کف عرضه، شرط دیگری نیز اضافه شده مبنی بر اینکه خریدار از سال ۹۸ به این سو نباید از خودروسازان خریدی داشته باشد که همین موضوع می‌تواند ورود به بازار را محدود و احتمال تبانی را کاهش دهد. البته نحوه نظارت بازار بورس هم در این بخش موثر است که اگر اتفاق غیرمتعارفی افتاد بتواند عرضه را ابطال کند.بیشتر دلالان مخالف عرضه خودرو در بورس هستند زیرا متضرر شده‌اند و برای جبران به دنبال احیای روش قرعه کشی هستند تا باز از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، سودهای میلیاردی کسب کنند.

وی در مورد افزایش قیمت بازار نیز با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد ناشی از جهش قیمت ارز است، گفت: در حال حاضر افراد مسیر سازنده‌ای برای حفظ ارزش پول خود نمی‌بینند و به همین دلیل با هر روشی و با خرید انواع کالاها به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند و با توجه به اینکه به بازار سرمایه اطمینانی ندارند و سود بانکی نیز کمتر از نرخ تورم است، به سمت بازار خودرو متمایل شده‌اند چراکه امکان فروش سریع خودرو وجود دارد و این بازار می‌تواند بین ۱۰۰ میلیون تا چند میلیارد تقاضاهای سرمایه‌ای را پوشش دهد، بنابراین خرید خوردو گزینه خوبی برای حفظ سرمایه است.

   عرضه خودرو در بورس  پایانی بر قیمت‌های کیلویی خودرو

حسین حسینی، رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد در خصوص وضعیت بازار خودرو به ایسنا گفت: خرید و فروش خودرو در بازار افزایش یافته و خریدار بسیار زیاد است. طی دو هفته گذشته قیمت خودرو ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته و به‌طور میانگین قیمت خودروهای خارجی در دو هفته گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: علاوه بر نوسانات قیمت دلار، سایت دیوار و سودجویان فضای مجازی سبب افزایش قیمت خودرو شده‌ و بازار خودرو را آشفته کرده‌‌اند. چنین افزایش قیمتی در دو هفته منطقی نبوده و این موضوع باید کنترل شود. همچنین این افزایش قیمت از جانب شرکت‌های خودروساز نبوده و امیدوارم پیگیری‌های لازم جهت رصد و برخورد با دلالان انجام شود.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد در خصوص عرضه خودرو در بورس تصریح کرد: این طرح از مزایای فراوانی برخوردار است و سبب کنترل قیمت و ثبات بازار خودرو خواهد شد. مسلما زمانی که دولت بر خرید و فروش بازار خودرو نظارت لازم را داشته باشد، افزایش قیمت نخواهیم داشت و بازار خودرو کنترل شده و خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده می‌رسد

   عرضه خودرو  در بورس به نفع مصرف‌کننده است

وی افزود: امیدوارم عرضه خودرو در بورس انجام شود و این جو متشنج در بازار خودرو پایان پیدا یابد. عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف‌کننده است و دست دلالان از بازار خودرو را کوتاه و از قیمت‌گذاری‌های دل‌بخواهی جلوگیری خواهد کرد. همچنین سقف قیمت در بورس مشخص است. با توجه به اینکه وضعیت بازار خودرو روز به روز در حال بدتر شدن است و قیمت‌های کیلویی در بازار خودرو در حال افزایش است طرح عرضه خودرو در بورس بسیار مفید است.

   ۸۰ درصد خرید خودرو  در بازار برای حفظ سرمایه است

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد عنوان کرد: در حال حاضر خودرو یک کالای مصرفی محسوب نشده بلکه یک کالای سرمایه‌ای است. ۸۰ درصد خرید خودرو در بازار برای حفظ سرمایه است زیرا بهترین بازار برای حفظ سرمایه که به سرعت قابل فروش بوده خودرو است. امیدوارم با انجام واردات، این بازار به ثبات برسد و قیمت‌ها هم کاهش پیدا کند. اکنون مصرف‌کننده واقعی در بازار خودرو ۲۰ درصد است.

حسینی با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر بازار خودرو خاطرنشان کرد: سایت دیوار و فضای مجازی در بازار خودرو تاثیرگذارند و قیمت‌ها در این فضاها بدون کارشناسی است، به‌طور مثال قیمت یک خودرو که در بازار ۴۰۰ میلیون تومان است در سایت دیوار با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود که سبب افزایش قیمت خودرو و التهاب بازار خواهد شد. بر این اساس پیگیری‌های لازم در جهت حل این مساله انجام شده تا دستگاه‌های اجرایی به این مساله ورود کنند. نمی‌توان ادعا کرد که باید فضای مجازی را تعطیل کنیم اما می‌توان آن را به نحوی کنترل کرد. وی در خصوص کیفی‌سازی خودروهای داخلی اظهار کرد: کیفیت خودروهای ایرانی با خارجی قابل مقایسه نیست. پراید و محصولات سایپا از نظر سیستم ایمنی بسیار ضعیف هستند. همچنین ساخت پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ متوقف شده است، به‌طور مثال بعد از تحویل برخی از خودروها از نمایندگی‌ها در شاسی آنها ترکی وجود داشت که باعث مقاوم نبودن خودرو شده بود. اکنون تولید خودروهای بی‌کیفیت داخلی متوقف شده و خودروهای با کیفیتی همچون تارا، سمند LX و پژو پارس تولید می‌شود.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد افزود: شرکت ساپیا برای خودروهای کوییک و وانت پراید درخواست ۱۰ درصد افزایش قیمت را مطرح کرده بود که این درخواست رد شد. بازار خودرو در حال حاضر حباب دارد که امیدوارم با این وضعیت هرچه سریع‌تر به ثبات برسد و اصلاح در قیمت‌ها صورت گیرد.

 

ارسال نظر