بورس در انتظار پول قوی

۱۴۰۱/۰۹/۲۶ - ۰۲:۳۰:۰۴
کد خبر: ۱۹۵۳۸۳
بورس در انتظار پول قوی

شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر توانست برخلاف هفته‌های گذشته خود روند صعودی خوبی را داشته باشد. شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت روی عدد یک میلیون و در هفته کاری اخیر به یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحد رسید و رشد ۴.۹ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص هم‌وزن با رشد ۴.۱ درصدی در سطح ۳۳ هزار و ۷۶۳ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با رسیدن به تراز ۱۸ هزار و ۸۵۸ واحدی رشد ۱.۶ درصدی را ثبت کرد.

این تغییر سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بهتر بازار سرمایه را امیدوار می‌کند. بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی عقیده دارند که با مثبت شدن هفتگی بازدهی شاخص امیدها نسبت به ورود نقدینگی و افزایش سرمایه‌گذاری در بورس افزایش می‌یابد که در نهایت نتیجه این موضوع تغییر روند دوساله بازار است.

در دوسال اخیر مهم‌ترین مشکل بازار سرمایه را می‌توان کمبود اعتماد دانست که به واسطه آن نقدینگی وارد بازار نمی‌شد و روند خروج نقدینگی نیز پر قدرت بود. اکنون وضعیت فرق کرده بازار برای رشد به ورود پول نیاز دارد؛ درست است اعتماد و پول در سطح خرد در این شرایط بازار نمی‌تواند پاسخگوی زیان مردم باشد اما حداقل می‌تواند سرمایه‌های مولد اقتصاد را به سمت و سوی بازار سرمایه روانه کند.

محمدحسن شمسی مدیرعامل کارگزاری توسعه اندیشه دانا در نیز در خصوص وضعیت فعلی بورس گفت: در مورد تمامی سهم‌های بازار نمی‌توان تحلیلی یکسان داشت؛ اما حتما سهم‌های کامودیتی محور و دلاری بازار با توجه به شیب صعودی نرخ ارز، ارزنده هستند.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که بودجه ۱۴۰۲، ریسکی پیش روی بازار سرمایه است و ابهامات در رابطه با نرخ گاز، خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه، مازوت و..‌. موجب شده سرمایه‌گذاران انگیزه چندانی برای ورود نقدینگی به این بازار نداشته باشند و دغدغه سرمایه‌گذاران بابت بودجه ۱۴۰۲ منطقی است. در صورتی که بودجه ۱۴۰۲ ریسک جدیدی به صنایع تحمیل نکند، می‌توان به رشد بازار سرمایه خوشبین بود. چرا که صنایع صادرات‌محور بازار در صورت ثبات شرایط، پتانسیل رشد دارند. البته مشکلاتی در برخی صنایع ما وجود دارد که می‌بایست برطرف شود. یکی از این مشکلات، گره زدن فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به هاب اروپا است که توجیه منطقی ندارد. صنایع ما باید همچون سایر رقبا در منطقه که دسترسی به انرژی ارزان قیمت دارند، از مزیت انرژی برخوردار باشند.

شمسی در ادامه گفت: در مجموع معتقدم نباید انتظار داشت تمامی سهم‌های پرتفوی سهامداران رشد کند. طبیعی است که هر سهم را باید بر اساس شرایط و ویژگی‌های همان سهم تحلیل کرد و رشد دسته جمعی نمادها معنایی ندارد. ضمن اینکه حمایت از سهم‌ها توسط صندوق توسعه بازار سرمایه و صندوق تثبیت هم ضرورت ندارد. بازار سرمایه در سایه شفافیت سیاست‌گذاری‌های دولت، می‌تواند حرکتی منطقی داشته باشد و نیازی به تزریق نقدینگی به صندوق‌ها برای حمایت از قیمت سهام نیست. البته مشروط بر آنکه فعالان بازار سرمایه هم رفتاری عقلایی داشته باشند یا با تحلیل و بر اساس اخبار صنایع، اقدام به خرید سهام کنند یا از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، مدیریت پرتفوی خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها بسپارند.

    بورس در هفته اخیر

در روزهای معاملاتی هفته اخیر میانگین ارزش معاملات خرد سهام به سطوح بالاتری رسید و میانگین روزانه آن بیشتر از هفته پیشین بود. رشد معاملات خرد با رشد شاخص کل و توقف روند خروج پول حقیقی از بازار همزمان بود. در اولین روز کاری هفته اخیر ارزش معاملات خرد سهام به رقم 3 هزار و 966 میلیارد تومان رسید. روز یکشنبه 3 هزار و 703 میلیارد شد و روز دوشنبه به رقم 4 هزار و 590 میلیارد تومان بالغ شد. روز سه‌شنبه ارزش معاملات خرد به 6 هزار و 242 میلیارد تومان رسید. در آخرین روز کاری هفته نیز ارزش معاملات خرد به 4 هزار و 820 میلیارد تومان رسید. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 4 هزار و 664 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 515 میلیاردی هفته پیشین، رشد 32 درصدی داشته است. بدین‌ترتیب شاهد رونق نسبی معاملات سهام بودیم.

در هفته اخیر نمادهای خودرویی صدرنشین جدول معاملات بودند و بیشترین ارزش معاملات به خگستر، خبهمن، ورنا، خودرو و خساپا اختصاص داشت. در روز شنبه خساپا پیشتاز بود اما در روزهای یکشنبه و دوشنبه دی و خبهمن در صدر بودند و در دو روز پایانی هفته شستا بیشترین حجم معاملات را داشت.

    روزهای پررونق بورس کالا

در بازار گواهی سپرده بیش از ۱۷ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از یک هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان در هفته منتهی به ۲۵ آذر دست به دست شد. سکه از لحاظ حجم و ارزش معاملات برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستاد. ۱۷ میلیون و ۶۰ هزار و ۹۱ ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از یک هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته گذشته دست به دست شد که در مقایسه با یک هفته قبل از افزایش ۱۶ درصدی در حجم و ۴۸ درصدی در ارزش همراه بود. ارزش معاملات هفته منتهی به ۱۸ آذر نیز بیش از ۸۶۷ میلیارد تومان برای ۱۴ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۸۳۵ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته، ۵ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۴۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از هزار و ۳۸ میلیارد تومان را ثبت کرد. اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۳۴ درصدی در ارزش معاملات و ۸۱ درصدی در ارزش معاملات، جایگاه نخست را در بازار گواهی سپرده کالایی از آن خود کرد.

سیمان با ثبت معامله ۵ میلیون و ۴۷۴ هزار گواهی سپرده، رتبه دوم را از نظر حجم پس از سکه طلا از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک ۴.۲ میلیارد تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۳۲ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه دوم ایستاد. در هفته منتهی به ۲۵ آذر، ۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۲۵۶ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش نزدیک ۱۶۶ میلیارد تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با سهم ۳۰ درصدی در حجم جایگاه سوم و ۱۳ درصدی در ارزش جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات ۷۱۷ هزار و ۹۳۹ گواهی سپرده شیشه نیز به ۷۲.۴ میلیارد تومان نزدیک شد و این دارایی توانست مقام سوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه و زعفران از آن خود کند. این دارایی پایه، همچنان سهم ۶ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات گواهی سپرده کالایی را دارد. در هفته‌ای که گذشت معامله ۱۹ هزار و ۴۹۶ گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالای ایران نیز به ثبت رسید.

 

ارسال نظر