بازار سرمایه

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ - ۰۱:۲۲:۵۵
کد خبر: ۱۹۵۰۸۳

بورس در بلندمدت پیشتاز بازدهی بوده و خواهد بود

بورسان| احسان حیدری، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری فرآیند با بیان اینکه سهم بازار خودرو از بازار سرمایه ۳ درصد است و تقریبا ۱۵ درصد حجم معاملات را گروه خودرو به خود اختصاص داده است، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا چشم‌انداز این صنعت را برای آینده مثبت کرده است. وی افزود: در صورتی که سود حاصل از مابه‌التفاوت فروش خودرو در بورس کالا و آن چیزی که با قیمت‌گذاری دستوری معامله می‌شود، در صورت‌های مالی دیده شود، می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای این صنعت تصور کرد که امیدواریم این اتفاق بیفتد. این کارشناس بازارسرمایه اعتقاد دارد که بحث اصلی بازار سرمایه اعتماد سرمایه‌گذار است و اگر خواهان رونق اقتصادی هستیم باید سرمایه‌گذار به بازار اعتماد کرده و سرمایه خود را در معرض تحلیل اقتصادی و نه در معرض اقتصاد دستوری قرار دهد. حیدری با تاکید به اینکه ورود به بازار سرمایه همیشه جذاب بوده است، اظهار کرد: شاخص کل بورس با تمام نوسان سال ۹۹، از اول فروردین همان سال تا به امروز، ۱۷۶ درصد بازدهی داشته است، به‌طوری که بازدهی شاخص کل، ۲۳ درصد بیشتر از بازدهی طلا، ۴۰ درصد بیشتر از دلار و ۱۹ درصد بیشتر از طلای جهانی بوده است. وی خاطرنشان کرد: همچنان بازار سرمایه در بلندمدت از جذابیت خوبی برخوردار است و راه خود را برای آینده‌ای روشن و مثبت پیدا می‌کند. حیدری عنوان کرد: جدا از بحث اعتماد سرمایه‌گذار و افزایش حجم معاملات، بازار سهام همیشه خود را با ۳ بازار دیگر چون مسکن، دلار و طلا در کشور مقایسه می‌کند تا به رشد لازم خود برسد. بنابراین، جذابیت بازار سهام باید بیش از پیش افزایش یابد تا بتواند به رشد مورد نظر در مقایسه با ۳ بازار دیگر دست یابد.

تبدیل صنعتی ورشکسته به سودآور، با بورس کالا

سنا| حمیدرضا طریقی، مدیرعامل کارگزاری توانا با اشاره به تاثیر مثبت معاملات خودروهای پرمتقاضی در بورس کالا بر معاملات سهام گروه خودرویی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا، اتفاق مثبتی بوده که این روزها گروه خودرویی را تحت تاثیر قرار داده است. عرضه ۱۰۰۰ دستگاه خودروی ۲۰۷ در بورس کالا نزدیک به ۱۶۰ میلیارد تومان درآمد بیشتر نسبت به فروش به روش قرعه‌کشی برای سهامداران ایران‌خودرو به همراه داشت.وی اضافه کرد: با توجه به تقاضای خودرو در بازار، تداوم عرضه خودرو در بورس کالا سبب افزایش درآمد خودروسازان علی‌الخصوص شرکت ایران خودرو خواهد شد؛ چرا که قیمت محصولات ایران خودرو با بازار آزاد اختلاف ۷۰ الی ۱۲۰ درصدی دارد. طریقی ادامه داد: در هر حال معتقدم عرضه خودرو در بورس کالا در سال اول تاثیر مثبت با اهمیتی بر روی صورت‌های مالی خودروسازان خواهد داشت و حتی می‌تواند سبب خروج ایران‌خودرو از زیان و رسیدن این شرکت به سود شود. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر مثبت‌های خودرویی بر روند کلی بورس گفت: سرمایه‌گذاران با توجه به میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند، در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توجه به وضعیت یکی-دو سال اخیر بازار سهام، اقبال عمومی نسبت به این بازار کاهش داشته است. اگر گروه خودرویی در مدت کوتاهی بتواند رشد معقولی داشته و مثلاً بازدهی ۱۰ الی ۱۵ درصدی در یک ماه نصیب سهامداران خود کند، حداقل بخشی از فعالان بازار سود کرده‌اند و این خوشبینی ایجاد می‌شود که بازار سهام هم می‌تواند بازدهی معقول و منطقی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. با این نگاه، معاملات گروه خودرویی می‌تواند کلیت بازار را هم تحت تاثیر قرار دهد و با رشد سهم‌های خودرویی به عنوان لیدر بازار، سایر گروه‌ها هم مورد توجه قرار خواهند گرفت.

زمستان سخت برای صنایع

تجارت‌نیوز| صنایع بورسی با شروع فصل سرما با کاهش سود و زیان مواجه می‌شوند که زیان یا کاهش سود را می‌توان ناشی از قطع یا سهمیه‌بندی گاز دانست. امسال نیز با شروع فصل سرما صنایع با مشکل گاز مواجه شدند و حتی بر اساس اخبار منتشر شده در چند روز گذشته گاز برخی از صنایع چند ساعتی قطع شده است. به نوعی با شروع سرمای شدید، جیره‌بندی گاز صنایع نیز شروع شد. از سوی دیگر در آخرین روزهای آبان ماه بود که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد در روزهای سرد سال، در صورت عدم کاهش مصرف گاز خانگی و تجاری احتمال قطع گاز صنایع و اعمال محدودیت بیشتر برای نیروگاه‌های کشور وجود دارد. البته روز یکشنبه بود که دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد که گاز هیچ یک صنایع قطع نشده است. روز گذشته شرکت ملی گاز هشدار داد مصرف گاز در کشور به سطح هشدار رسید و در صورت تداوم این وضع احتمال قطع گاز نیروگاه‌ها وجود دارد. در نتیجه می‌توان گفت تا چند روز آینده قطعی گاز صنایع شروع می‌شود و این یعنی کاهش سودآوری صنایع. هر سال در فصل زمستان لیستی برای قطعی گاز برخی از صنایع پتروشیمی، فولادی و سیمانی تهیه می‌شود و به نوعی گاز صنایع با برنامه‌ریزی سهمیه‌بندی می‌شود. به واسطه این قطعی گاز تحلیلگران تولیدات شرکت‌ها را 12 ماهه نمی‌بینند و سودآوری شرکت‌ها در 9 تا 11 حساب می‌کنند. این صنایع هر سال با کاهش تولید مواجه می‌شوند و در نهایت قیمت محصول در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند. این افزایش قیمت باعث می‌شوئد که زیان صنایع بالا نرود اما افزایش قیمت به معنای سود نیست چرا که میزان تولید کاهش یافته است. این قطعی گاز را می‌توان یک ریسک برای بازار سرمایه به حساب آورد. درست است که اغلب واحدهای تولیدی فولاد دارای ذخیره مواد اولیه برای مدت ٢٠ روز تا یک ماه هستند که از طریق آن می‌توانند تا یک ماه از زمان قطعی گاز را به آسانی سپری کنند. در واقع تداوم این اتفاق بیشتر از یک ماه زمینه ساز مشکل کمبود تولید در شرکت‌ها خواهد بود کارخانه پتروشیمی‌ها، متانول‌سازان و اوره‌سازان به راحتی قادر به مدیریت قطعی گاز برای مدت یک ماه تا ٤٥ روز هستند.

 

ارسال نظر