پرونده سیاه آبی‌پوشان

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ - ۰۱:۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۹۵۰۸۱
پرونده سیاه آبی‌پوشان

سال گذشته پس از حاشیه‌های بسیار زیاد بالاخره باشگاه استقلال وارد بورس شد و بسیاری از کارشناسان علت این عرضه را جبران بدهی و دریافت سود بیشتر می‌دانستند که بررسی‌ها نشان می‌دهد تا حدودی این موضوع صحیح است و این باشگاه ورزشی به دنبال پر کردن بدهی‌های خود است. در نخستین ماه‌های امسال بود که مجید عشقی، رییس سازمان درباره سوددهی سهام سرخابی‌ها و اینکه گفته می‌شود سهام عرضه شده استقلال و پرسپولیس ارزش مادی برای خریدارانش ندارد و به سوددهی نخواهد رسید، به ایرنا گفت: نمی‌توان این مساله را به صورت مطلق دانست. در مورد سایر شرکت‌ها هم اگر مساله مثبت یا منفی در عملکرد آنها ایجاد شود همین داستان سودآوری یا زیان‌دهی رخ می‌دهد و منافعی برای سهامداران ندارد.

وی افزود: در خصوص دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمیته‌ای برای نظارت و هزینه‌ کرد این منابع پیش‌بینی شده تا منابع مذکور به گونه‌ای سرمایه‌گذاری شود که در بلندمدت، هم هزینه‌های باشگاه را بتواند پرداخت کند و هم اینکه این دو باشگاه‌ به سودآوری برسند. همچنین ارزش‌گذاری استقلال و پرسپولیس بر اساس میزان دارایی‌هایشان بوده و ربطی به تعداد هواداران‌شان ندارد.

عشقی عنوان کرد: در سایر شرکت‌ها همچنین رویه‌ای وجود دارد. برخی از شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری درست به سود رسیده‌اند و بالعکس با سرمایه‌گذاری نادرست منابع شرکت را تلف کرده و سودی نساخته‌اند. بنابراین می‌توانیم بگوییم پرداخت سود به سهامداران استقلال و پرسپولیس امکان‌پذیر است؛ اما همانطور که گفتم به یک‌سری عوامل بستگی دارد. چند ماهی از صحبت‌های رییس سازمان بورس می‌گذرد و در این مدت نماد استقلال نتوانسته سوددهی درستی داشته باشد و حتی چند وقتی نماد این باشگاه بسته بود و پس از تعیین تکلیف وضعیت بازگشایی شد. مساله اصلی اینجاست که نماد باشگاه‌ استقلال و حتی پرسپولیس ارزنده نیست و این دو باشگاه درگیر بدهی هستند و تا مشخص نشدن وضعیت اینها عرضه در بورس و سهامداری توسط طرفداران منطقی و درست نبود.

این درگیرهای در حدی بود که 17 آبان ماه رییس سازمان خصوصی اعلام کرد که باشگاه استقلال باید پاسخگو باشد زیرا بیش از مصوبات کمیته مصارف هزینه کرده است. حسین قربانزاده با تاکید بر شفافیت و نظم مالی گفت: در کمیته مصارف همه‌چیز تدوین و مشخص شده اما باشگاه استقلال بیش از مصوبات کمیته مصارف هزینه کرده که باید در قبال آن پاسخگو باشد. تمام آنچه که این دو باشگاه تا امروز به صورت سنتی، غیراصولی و خارج از مناسبات رسمی حسابداری و حسابرسی، معاملات و قراردادهای مالی خود را پیش می‌بردند تبدیل شد به یک نظام و نظم مالی خوب که حتی اگر خارج از مصوبات کمیته مصارف بدهی پرداخت کنند، ما اعلام می‌کنیم این مغایرت دارد و نماد بسته خواهد شد و الان باشگاه استقلال هم باید در این خصوص پاسخگو باشد. با وجود تمامی این مشکلات باید دید که مسوولان مربوطه چه تصمیمی برای استقلال و تعیین تکلیف سهامداران آن می‌گیرند.

     دردسرهای جدید برای آبی‌پوشان

علی فتح‌الله‌زاده به تازگی در مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد پیش از ورود به باشگاه استقلال در رابطه با موضوع برداشت از سپرده باشگاه در بورس، همچنین اندوخته مالی این مجموعه در حساب باشگاه اطلاعات درستی به او داده نشده است. مدیرعامل جدید باشگاه استقلال که به جای مصطفی آجورلو در اواخر مهرماه سال جاری این سمت را به دست گرفت اعلام کرد به او گفته بودند ۳۰۰ میلیارد تومان در حساب باشگاه موجودی وجود دارد اما هرگز چنین پولی در حساب باشگاه نبوده! بلکه علاوه بر آن بدهی‌های بیشتری هم از دوران گذشته در باشگاه وجود داشته است. بررسی شرایط فعلی و صحبت با افراد دور و نزدیک به باشگاه استقلال مواردی را مشخص می‌کند که در ادامه در همین گزارش به آن پرداخته شده است: 

    تعهدات مالی بازیکنان

طبق قراردادهای بازیکنان باشگاه استقلال که تعدادی از آنها از فصل پیش با این باشگاه قرارداد داشتند و تعدادی دیگر در ابتدای فصل جدید قراردادهایشان را به روز کرده‌اند (که اغلب با افزایش بیش از ۴۰ درصدی همراه بود) مشخص می‌کند باشگاه استقلال تا پایان آبان ماه باید مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد مالی‌اش نسبت به بازیکنان تیم را پرداخت می‌کرده که هنوز در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

    مشکلات بورس و حساب بلوکه شده

ظاهراً فتح‌الله‌زاده با این تصور که می‌تواند از حساب سپرده استقلال در بورس برداشت کند امیدوار بوده تا بخشی از مشکلات را از این طریق حل و فصل کند اما وقتی متوجه شده چنین امکانی برایش نیست یکی دیگر از راه‌های موردنظرش به در بسته خورد و فعلاً شرایط برای این موضوع هم مهیا نیست. نکته جالب توجه این است که از مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان سپرده قبلی استقلال در بورس، ۱۶۰ میلیارد تومان برداشت شده که مسوولان بورس هم مدعی هستند این مبلغ بدون اطلاع آنها از حساب برداشت شده است! در حالی که این حساب بلوکه شده تا کسی دیگر از آن پول برداشت نکند.

    وام بانکی با بهره سنگین!

ظاهراً یکی از بدهی‌های دیگر انباشته استقلال وامی بوده که از یکی از بانک‌های خصوصی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اخذ شده تا در مدت زمانی کوتاه به حساب بانک برگردد. قرار بوده به ازای این ۱۵۰ میلیارد تومان، ماهیانه ۶ میلیارد تومان ضرر و زیان به بانک بابت تاخیر پرداخت شود که با توجه به گذشت چندین ماه از زمان برداشته شدن این مبلغ و عدم بازپرداخت اصل مبلغ، این مبلغ به‌شدت افزایش یافته و یکی دیگر از مشکلات فعلی باشگاه استقلال را رقم زده است.

    سپرده 

یکی دیگر از مشکلات این روزهای باشگاه استقلال که باعث ناراحتی فتح‌الله‌زاده، مسوولان باشگاه و البته هواداران استقلال است این بوده که ظاهراً ضمانت وامی که از بانک خصوصی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان گرفته شده همان پولی بوده که در بورس برای استقلال از طریق فروش سهام به هواداران سپرده‌گذاری شده است! به همین خاطر بانک مربوطه بر اساس مدارک ارایه شده از طرف باشگاه استقلال این مبلغ را به عنوان ضمانت بلوکه کرده و تحت هیچ شرایطی باشگاه استقلال قادر به برداشت پول بورس خود از این حساب نیست. حتی اگر سازمان بورس هم اجازه برداشت استقلال را بدهد باشگاه قادر به دریافت این مبلغ نخواهد بود.

     بی‌رغبتی اسپانسرهای اینترنتی

یکی از اسپانسرهای خوش حساب باشگاه استقلال در فصول اخیر به ویژه فصل گذشته (که این تیم به عنوان قهرمانی دست یافت) شرکت‌های اینترنتی‌های وب و همراه اول بودند که با باشگاه استقلال همکاری متقابل داشتند و همزمان هم سود خوبی بابت اسپانسری به باشگاه استقلال پرداخت می‌کردند و هم خودشان بابت همراهی تیم قهرمان استقلال به خواسته‌های تبلیغاتی شان دست پیدا می‌کردند. اما با توجه به شرایط فعلی قطع و وصلی اینترنت، این دو اسپانسر تمایلی برای کمک به استقلال ندارند و شرایط را برای همراهی با استقلال و پرداخت مبالغ سنگین چند صد میلیاردی نمی‌پذیرند.

    بدهی منفی ۷۰۰ میلیاردی!

جمع اعداد و ارقام مبالغ مربوط به بدهی باشگاه استقلال به بانک، مبلغ برداشت شده از بورس، تعهدات مالی بازیکنان، بهره وام بانکی و غیبت اسپانسرها برای کمک به این مجموعه، عددی در حدود منفی ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی را روی دست باشگاه استقلال گذاشته است. رقم هنگفتی که در شرایط فعلی و مشکلات مالی دولت، وزارت ورزش قادر به کمک به فتح‌الله‌زاده نیست و از طرفی اسپانسرهای خصوصی و دوستان و نزدیکان مدیریت باشگاه هم در شرایط فعلی اقتصادی کشور تمایلی برای همراهی با این مجموعه برای رفع این مشکل سنگین را ندارند. در روزهای اخیر جمعی از مدیران سابق باشگاه استقلال با اشاره به مشکلات فعلی اقدام علی فتح‌الله‌زاده برای پذیرش مدیریت باشگاه استقلال پس از مصطفی آجورلو و اتفاقاتی که طی این سال‌ها رخ داده است را اشتباه تلقی کرده و به او پیشنهاد دادند از این سمت استعفا کند گرچه از باشگاه استقلال خبر می‌رسد مدیرعامل باشگاه همچنان امیدوار است تا بتواند از طریق ارتباطاتی که دارد لااقل بخش‌هایی از این بدهی‌ها را بپردازد

    3  عامل ریزش قیمت سهام استقلال

اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: باید گفت در خبر‌ها شنیده می‌شود که مدیرعامل باشگاه استقلال بیان می‌کند، ریالی پول داخل باشگاه نیست؛ سوالی مطرح می‌شود که ۳۵۰ میلیارد تومان کجا مصرف شده است. از طرفی عرضه سهام باشگاه استقلال به منظور ایجاد جاذبه در بین عموم مردم برای خریداری اوراق سهام در عرضه عمومی و پذیره نویسی آن، به‌طور اصولی با قیمت پذیره نویسی اندکی پایین‌تر از قیمت سهم، پس از افزایش سرمایه تعیین شد. از سویی دیگر ارزش‌گذاری به نرخ روز برای عرضه سهام به صورت بلوکی استفاده می‌شود، اما این سهام خرده فروشی شده است، پس می‌توان گفت که ریزش‌های فعلی ناشی از این دو عامل است. وی ادامه داد: هنگامی که قیمت سهام بلوکی ارزش‌گذاری شود، برای خرید بالایی ۵۰ درصد است چراکه با ۳ سیت سهامداران جدید می‌توانند، دارایی‌های آن شرکت را نقد کنند. در صورت واگذاری به عموم، اختیاری برای ارزش‌گذاری به صورت نرخ روز وجود ندارد. استقلال با قیمت روز ارزش‌گذاری شده است که معادل ۳ همت می‌شود، زمین، استادیوم، مجموعه ورزشی و برند آن جزو دارایی‌های باشگاه به حساب می‌آید، بنابراین سهام به قیمت روز واگذار شده است. وی در پایان گفت: سهامدار عمده هم می‌تواند در ریزش‌های قیمت سهام استقلال تاثیرگذار باشد، باید تعیین کرد مدیریت باشگاه با چه کسی است. مالکیت ۵۰ درصد باقی مانده در باشگاه مشخص نیست چراکه طرف مقابل برای شراکت بسیار مهم است، چه کسی مالک شرکت خواهد شد، آیا مالکیت آن در دستان دولت است. خود من معتقد بودم، که ابتدا باید تکلیف سهامدار عمده مشخص شود و بعد از عرضه اولیه را انجام دهند.

 

ارسال نظر