سد سودسازی جدید برای صنایع

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۰۱:۲۸:۴۸
کد خبر: ۱۹۵۰۵۲
سد سودسازی جدید برای صنایع

فصل سرما باز هم راه رسید و مشکل صنایع دوچندان شد؛ در فصل سرما گاز کشور همیشه با مشکل مواجه می‌شود و در برخی از اوقات گاز خانگی و حتی صنایع قطع می‌شود. این مشکل قطعی گاز صنایع داستان هر سال و تقریبا وضعیت وخیمی را برای صنایع پدید می‌آورد و به نوعی صنایع را با زیان روبه‌رو می‌کند.

اکنون نیز برخی از پتروشیمی‌ها با قطع گاز مواجه شده‌اند البته این قطعی گاز تکذیب شده و قرار است با برنامه از پیش تعیین‌شده گاز صنایع قطع شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: تاکنون حتی یک قطعی در پتروشیمی‌ها رخ نداده است. اما اینکه گاز قطع شود یا خیر به میزان مصرف مشترکین و سردی هوا بستگی دارد. فعلا دستوری مبنی بر قطع یا محدود کردن گاز به پتروشیمی اعلام نشده است.

احمد مهدوی ابهری با بیان اینکه اگر قرار باشد محدودیتی اعمال شود قطعا قبل از وقوع، اعلام خواهد شد، گفت: سال گذشته عدم‌النفع پتروشیمی‌ها از قطع گاز یا اعمال محدودیت حدود ۶۸۰ میلیون دلار بود یعنی این میزان تولید و صادرات صورت نگرفت.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال جاری گفت: برای امسال هنوز معلوم نیست که چه اتفاقی می‌افتد و این مساله بستگی به سردی هوا دارد، اکنون با شرکت گاز در تعامل هستیم و هر اتفاقی بیفتد قطعا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

پیش‌تر رییس مرکز کنترل شرکت ملی گاز ایران در ارتباط با احتمال قطعی گاز گفته بود که مصرف گاز خانگی و تجاری در کشور نسبت به هفته گذشته 20 درصد افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد با افزایش دوباره آن مواجه باشیم.

محمدرضا جولایی پیش‌بینی کرد: باتوجه به کاهش چهار درجه‌ای دمای هوا تا انتهای هفته، ۲۰ درصد دیگر به مصرف گاز اضافه خواهد شد.

به گفته وی از چند روز آینده مصرف گاز شیب صعودی پیدا خواهد کرد و احتمالا میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۷۵ درصد برسد.

 جواد اوجی، وزیر نفت گفت: در زمستان برای آنکه تولید صنایع و نیروگاه‌ها کاهش نیابد از گاز طبیعی به جای سوخت مایع استفاده خواهد شد. از همین رو لازم بود ذخیره‌سازی سوخت مایع به حد کافی موجود باشد.

با وجود آنکه وزیر نفت بر کاهش زیان صنایع تاکید دارد، اما بر اساس آمار و شواهد به نظر می‌رسد جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع آنقدر هم بی‌هزینه نیست و خسارات زیادی را در سال‌های گذشته در کشور به جا گذاشته است. نکته اساسی اینجاست که این سوخت مایع به صنایع ضربه می‌زند. البته به جز آسیب به صنایع ما مشکل صادرات را نیز داریم، منافع صادراتی گاز مایع بیشتر است.

    زیان تکرار می‌شود؟

نیما میرزایی، کارشناس بازارسرمایه به نبض بورس گفت: ایران دارای دومین ذخایر گازی دنیا است و به دلیل مدیریت غلط و مصرف بیش از حد استاندارد با چالشی جدی در زمینه تولید و مصرف گاز مواجه شده است. وی ادامه داد: طبیعتا با توجه به اینکه قطعی گاز در بُعد خانگی آن تبعات اجتماعی را به همراه خواهد داشت در نتیجه این قطعی گاز به صنایع تحمیل خواهد شد. پیش‌بینی هم این بود که این قطعی گاز در سال جاری باز هم رخ دهد و در مقایسه با سال‌های گذشته حتی شدیدتر هم باشد. 

این تحلیلگر بازار سرمایه با طرح این پرسش که حالا این قطعی گاز بر کدام صنایع تاثیر بیشتری خواهد داشت، پاسخ داد: صنایع انرژی‌بر و مصرف‌کننده گاز در درجه اول پتروشیمی‌ها، فولادی و سیمانی‌ها است. 

وی افزود: در خصوص پتروشیمی‌ها در ماه گذشته مکررا تاکید داشتم که با توجه به اینکه فرآیند آنها به گونه‌ای است که در بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی عملا امکان قطع گاز وجود ندارد و با توجه به اینکه این مساله می‌تواند آسیب‌های جدی را به فرآیند تولید وارد کند بنابراین حتما باید جریان ورودی ممتد سوخت و مخصوصا مواد اولیه که گاز هست را داشته باشند. در نتیجه پتروشیمی‌ها کمترین اثر را می‌پذیرند. 

میرزایی ادامه داد: درباره صنایع فولادی و سیمانی هم باید گفت که طبیعتا این مساله بر روی میزان تولید آنها اثر خواهد گذاشت اما با توجه به اینکه از یک‌سو هر گونه کاهش ظرفیت تولیدی در شرایطی که بازار به‌شدت تقاضای بالایی بر محصولات فولادی و سیمانی دارد و از سوی دیگر دولت هم مهم‌ترین وعده اقتصادی خود یعنی ساخت چهار میلیون واحدی مسکونی در چهار سال را داده است، بنابراین پیش بینی می‌شود که این تقاضای زیاد و بر هم خوردن عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت این محصولات در بازار شود. 

وی در انتها گفت: بنابراین اثر کاهش ظرفیت تولید به دلیل قطعی گاز، اثر خیلی قابل توجهی در صورت‌های مالی نخواهد بود و برآیند آن از طریق افزایش قیمت‌ها تاثیر چندانی نمی‌گذارد ولی از نظر بازار سرمایه و سهامداران عجول این صنایع در کوتاه‌مدت روی تابلو شاهد اثرات منفی آن خواهیم بود.

    بازار از دریچه معاملات 

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه با چهار هزار و ۲۳۵ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۴١۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص هموزن با ۴۸۲ واحد افزایش به ۴۱۴ هزار و ۵۷۴ واحد و شاخص قیمت با ۲۸۷ واحد رشد به ۲۴۶ هزار و ۸۴۵ واحد رسید. شاخص بازار اول، چهار هزار و ۹۱۵ واحد و شاخص بازار دوم، ۲ هزار و ۹۱۱ واحد کاهش را ثبت کردند. روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از پنج میلیارد و ۷۱۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۹ هزار و ۹ میلیارد ریال معامله شد. 

همچنین صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۳۹۶ واحد، فولاد خراسان (فخاس) با ۲۴۲ واحد، ذوب آهن اصفهان (ذوب) با ۱۸۷ واحد، فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) با ۱۳۶ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱۲۰ واحد، صنعتی زر ماکارون (غزر) با ۸۰ واحد و صنعت غذایی کورش (غکورش) با ۵۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت. در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۸۶۴ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۶۸۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) ۴۰۰ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۳۸۹ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۳۳۲ واحد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با ۲۹۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت. 

بر پایه این گزارش، دیروز نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ذوب آهن صفهان (ذوب)، بانک تجارت (وتجارت) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال دادوستد شد. 

شاخص فرابورس نیز روز گذشته بیش از ١۵ واحد کاهش داشت و به ۱۸ هزار و ۶۴۰ واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۶۱۱ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۲۰۸ هزار و ۳۴۲ نوبت بود. 

تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، پویا زرکان آق دره (فزر)، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید (گوهران)، تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و کشتیرانی دریای خزر (حخزر) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، صنعتی مینو (غصینو)، فرابورس ایران

 

ارسال نظر