رونق بورس کمتر شد

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۰۳:۰۱:۰۶
کد خبر: ۱۹۴۹۵۰

روند بورس تهران در هفته اول آذر ماه در مجموع صعودی بود. شاخص در ابتدای هفته شاخص ریزش هزار و 979 واحدی داشت و روز یکشنبه 2 هزار واحد پایین آمد. اما پس از آن برای سه روز متوالی صعود کرد. در سومین روز کاری هفته شاخص 2 هزار و 145 واحد مثبت شد و روز سه‌‌شنبه نیز شاهد رشد 5 هزار و 854 واحدی شاخص کل بودیم. 

روز چهارشنبه نیز شاخص 3 هزار و 167 واحد بالا آمد تا شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 7 هزار و 183 واحد بالا‌تر از هفته پیش بایستد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.5 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 814 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 1.4 درصدی را ثبت کرد.

اما در این هفته معاملاتی بورس تهران باز هم شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در مجموع کل هفته 326 میلیارد تومان خارج شد. 

در این هفته ارزش معاملات خرد نیز افت کرد و میانگین روزانه آن نسبت به هفته پیشین 4 درصد کاهش یافت. بنابراین بازار دچار رکود بود و حجم معاملات در سطح پایینی بود. با این حال شاخص هم وزن در تمامی روزهای کار هفته روند صعودی داشت که نشان می‌دهد عملکرد کلیت بازار مثبت‌تر از شاخص کل است. ارزش ریالی خروج پول حقیقی نیز در این هفته در سطوح پایین بود. بنابراین اگر ریسک‌های بازار کاهش یابد و چشم‌انداز بازار شفاف‌تر شود، می‌توان در انتظار بهبود وضعیت بورس تهران بود.

در این هفته صنعت وسایل چرمی با افزایش ۱۹.۳۶ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت ماشین آلات و تجهیزات با رشد ۸.۸۶ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت چاپ و انتشار با اُفت ۳.۸۸ درصدی بوده است. در هفته قبلی صنعت خودرو با افزایش ۶.۶۰ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی ثبت کرده بود.

مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۴ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان رقم خورد و جزییات ارزش معاملات روزانه به این شکل بود که شنبه دو هزار و ۷۶۱ میلیارد، یکشنبه دوهزار و ۹۲۹ میلیارد، دوشنبه سه هزار و ۲۹۲ میلیارد، سه‌شنبه سه هزار و ۲۲۸ میلیارد و چهارشنبه دو هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بر روی تابلو ثبت شده است. در هفته قبل ارزش کل معاملات خرد برابر با ۱۵ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان بود. در این هفته کاری هر ۵ روز را بازار شاهد خروج نقدینگی افراد حقیقی بود و در مجموع ۳۲۵ میلیارد تومان پول از بازار توسط افراد حقیقی خارج شده است. شنبه ۱۴۱ میلیارد، یکشنبه ۹۷ میلیارد، دوشنبه ۱۰ میلیارد، سه‌شنبه ۳۶ میلیارد و چهارشنبه ۴۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار رقم خورده است. در هفته قبل ۷۲۷ میلیارد تومان پول توسط افراد حقیقی از بازار خارج شده بود.

میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. در هفته قبل نیز سرانه خرید افراد حقیقی ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. در دومین هفته آبان ماه صندوق‌های با درآمد ثابت نیز شاهد خروج ۲۱۳ میلیارد تومان نقدینگی بودند. شنبه ۳۰۶ میلیارد، یکشنبه ۱۸۵ میلیارد، دوشنبه ۹۰ میلیارد، سه‌شنبه ۷۶ میلیارد تومان خروج پول از این صندوق‌ها ثبت شده و تنها در روز چهارشنبه ۴۴۴ میلیارد تومان نقدینگی وارد این صندوق‌ها شده است.

همچنین نماگرهای بازار سهام در آخرین روز کاری هفته، با رشد به کار خود پایان دادند. شاخص کل ۰.۲۲ درصد ارتقا داد و به محدوده یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید. نماگر هم‌وزن نیز با رشد ۰.۱۱ درصدی همراه شد. با این حال ارزش معاملات خرد سهام پس از حدود یک ماه مجددا به کانال ۲هزار میلیارد تومانی عقب نشست. آخرین بار ۱۱ مهرماه بود که ارزش دادوستدها در این محدوده قرار داشت و برای برهه ای با افزایش حتی به ۶۸۰۰ میلیارد تومان نیز رسید. پس از اما به مرور ارتفاع کم کرد تا اینکه امروز به کمترین سطح از ۲۰ روز کاری اخیر نزول کرد.

    صعود نرخ کامودیتی‌ها با احتمال کاهش رشد نرخ بهره

بر اساس گزارش اکو ایران؛ روز چهارشنبه جروم پاول گفت، زمان کاهش سرعت افزایش نرخ بهره فرا رسیده است، اما افزود که کنترل تورم همچنان در اولویت فدرال رزرو بوده و سیاست‌های کنترل تورم تا مهار کامل آن ادامه پیدا می‌کند. صحبت‌های جروم پاول مبنی بر کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو باعث شد تا اغلب فعالان بازار به کاهش رشد نرخ بهره برای ماه دسامبر امیدوار شوند، به نحوی که 91 درصد فعالان بازارهای مالی امریکا احتمال رشد 50 واحدی نرخ بهره به جای افزایش 50 واحدی را برای ماه پایانی سال دادند. در پی اظهارات فدرال رزرو ارزش دلار امریکا در مقابل سایر رقبای خود یک درصد کاهش یافت و به کمترین میزان ظرف 4 ماه گذشته رسید.

به این ترتیب صحبت‌های پاول با تضعیف شاخص دلار زمینه رشد نرخ در بازارهای کالایی را ظرف روز پنجشنبه اول دسامبر مهیا کرد. در ساعات پایانی روز جمعه دوم دسامبر، داده‌های اشتغال امریکا منتشر می‌شود. این داده‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در روند نوسان قیمتی بازارهای کالایی برجای بگذارد. ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز جمعه دوم دسامبر از نرخ کامودیتی‌ها با محوریت نفت، طلا و فلزات پایه کاسته شد. این افت نرخ با واهمه از داده‌های اشتغال در امریکا رخ داد. داده‌های اولیه وزارت کار، نشان از کاهش اشتغالزایی در امریکا خبر می‌دهد؛ کاهش اشتغالزایی داده منفی است که زنگ‌خطر کاهش رشد اقتصادی را به صدا در می‌آورد و بنابراین سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی تلقی می‌شود. 

اگرچه عقب‌نشینی فدرال رزرو از افزایش مستمر نرخ بهره، خبری خوش برای بازارهای مالی و کالایی دنیا بود، اما تبعات رشد مستمر نرخ بهره بر اقتصاد با بروز رکود در سال 2023 تقریبا قطعی است. در چنین شرایطی تقاضا برای کامودیتی‌ها با محوریت مواد اولیه صنعتی در سال آینده میلادی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این افت تقاضا از پایین ماندن قیمت‌ها حمایت می‌کند. البته اتمام سیاست انقباضی و مهار تورم با ابزاری غیر از رشد نرخ بهره می‌تواند طول دوره رکود اقتصادی را محدود کرده و از این منظر به سود کالاهای پایه صنعتی باشد.

 

ارسال نظر