بازار سهام

۱۴۰۱/۰۹/۱۰ - ۰۲:۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۹۴۹۱۶

قیمت بلوک «پتروشیمی خلیج‌فارس» چقدر است؟

محمود قامت، معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در خصوص جزییات واگذاری بخشی از شرکت هلدینگ خلیج فارس، اظهار کرد: واگذاری ۱۲ درصد از سهام بلوکی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به صورت مزایده و بلوکی انجام شد. این رقابت مابین دو خریدار (شرکت اهداف، وابسته به صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایشگاه نفت تهران) شکل گرفت؛ که اهلیت این دو متقاضی در کارگروه پایش اهلیت در سازمان خصوصی‌سازی تأیید شده بود. وی افزود: طی فرآیند این واگذاری، ۲۷۰ مرتبه پیشنهاد قیمت طی ۳ روز معاملاتی انجام شد که در نهایت منجر به رشد قیمتی ۳۲.۵ درصدی از قیمت پایه شد. قامت در ادامه بیان کرد: تامین مالی غیرتورمی از تاکیدات دولت بوده و امروز ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل این موضوع به خزانه کشور واریز شد. وی افزود: عرضه بلوکی در عوض عرضه تدریجی سهام در نظر گرفته شده است که این موضوع نه تنها به بازار سرمایه آسیبی نرساند بلکه خریدار آن توانسته تاثیر مثبتی بر بازار ایجاد کند.

سرخ‌آبی‌ها ماه آینده به مزایده گذاشته خواهند شد

حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: طبق مصوبات قبلی دولت برخی از شرکت‌ها از لیست واگذاری خصوصی‌سازی خارج شده بودند اما با قانون و مصوبه جدید در سال ۱۴۰۱، بیش از ۳۰۰ شرکتی که از لیست واگذاری خارج شده بود، مجددا در لیست قرار گرفتند و در نهایت در هیات دولت این امر مصوب شد. وی با اشاره به اتمام واگذاری بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس گفت: در ماه‌های آتی مزایده‌های دیگری خواهیم داشت که مربوط به واگذاری استقلال و پرسپولیس است و در دی ماه شاهد واگذاری بلوک مدیریتی این دو باشگاه خواهیم بود؛ با این واگذاری سهام دولت به اقلیت می‌رسد. رییس سازمان خصوصی‌سازی بیان کرد: با مذاکره‌های انجام شده در واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس، اهمیت اهلیت و صلاحیت بیش‌ از پیش مورد نظر بوده و در واقع دولت در واگذاری این باشگاه‌ها به دنبال تامین مالی نیست و تنها هدف مالکیت بهره‌ور را دنبال می‌کند؛ در این واگذاری مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. قربان‌زاده با بیان اینکه به‌طور حدودی ۱۷ الی ۵۱ درصد سهام سرخابی‌ها واگذار خواهد شد، گفت: پنجره بارگذاری مدارک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از ۱۵ آذرماه برای AFC باز می‌شود و این دو باشگاه تا پایان سال فرصت دارند مدارک خود را بارگذاری کنند. وی افزود: در خصوص واگذاری خودروسازان نیز طی سه جلسه با حضور وزیر اقتصاد، مسوولان وزارت نفت، صاحب‌نظران خودرویی و دانشگاهی، موضوع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا بررسی شد و اجماع نظرها بر این بود که پیش‌ از هر موضوعی بر بحث تعیین چشم‌انداز صنعت حداقل تا ۵ سال مشخص باشد تا افقی در سرمایه‌گذاری خریداران ایجاد بشود. قرار بر این است تا پایان امسال، قیمت‌گذاری دستوری از محصولات این خودروسازان حذف بشود؛ با این حذف، خودروسازان از مدیریت بخش خصوصی بهره‌مند می‌شود. همچنین توافق شد تا خودروهای پرتیراژ به فهرست عرضه بورس کالا افزوده بشود.  رییس سازمان خصوصی‌سازی تشریح کرد: پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی بر این بوده که پس از اتمام بحث قیمت‌گذاری دستوری، موضوع واگذاری سهام تودلی در اولویت رسیدگی قرار بگیرد و به این واسطه بتوان سهام دولت را واگذار کرد. قربان‌زاده با اشاره به شرایط شرکت‌های مس و فولاد نیز گفت: شرایط شرکت‌های مس و فولاد هم مانند وضعیت دولت در سایپا و ایران خودرو است، بر این اساس با تصویب شورای عالی سیاست اصل ۴۴ یک ماه به وزارتخانه‌های ذی‌ربط و شرکت‌های مادرتخصصی فرصت داده شد برای جایگزینی وثایق اقدام کنند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است. پس از طی شدن یک ماه وزارت اقتصاد اختیار دارد از سایر سهام دولت در لیست واگذاری جاگذاری کند. رییس سازمان خصوصی‌سازی مطرح کرد: سود سهام عدالت در مقایسه با سال گذشته، دوبرابر شده است و این سود در مرحله نخست تا پایان آذرماه و در مرحله دوم تا پایان سال به حساب مشمولان واریز خواهد شد. وی ادامه داد: مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بزودی برگزار خواهد شد و برای مجامع این شرکت‌ها مدل جدیدی در نظرگرفته شده که در ماه آتی شورای عالی بورس آن را مصوب خواهد کرد. قربان‌زاده همچنین درمورد جاماندگان سهام عدالت در پایان سخنان خود با اشاره به جاماندگان سهام عدالت، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده تعداد جاماندگان سهام عدالت ۳.۵ میلیون نفر اعلام شده است و به‌ازای هر نفر رقمی معادل ۱۰ میلیون تومان سهام در نظر گرفته شده اما تاکنون پرتفوی سهام به مرحله نهایی نرسیده است.

174 دستگاه لاماری در بورس کالا فروخته شد

کالاخبر| در نخستین عرضه دیروز در تالار خودور، 68 دستگاه لاماری ایما مشکی با قیمت پایه 981 میلیون تومان روی تابلو رفت. در نهایت، برای عرضه مزبور، 506 دستگاه تقاضا شکل گرفت که همان میزان عرضه با لحاظ رقابت 37.87 درصدی به قیمت میانگین هر دستگاه 1.352 میلیارد تومان فروخته شد. کمترین قیمت مچ شده 1.352 میلیارد تومان بود. عرضه خودروی لاماری ایما مشکی به صورت سلف و با تحویل 19 بهمن انجام شد. در عرضه دوم روز گذشته تالار خودرو، 38 دستگاه لاماری ایما خاکستری با قیمت پایه 981 میلیون تومان روی تابلو رفت. برای عرضه مزبور، 188 دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان همان میزان عرضه با رقابت 31.6 درصد و با قیمت میانگین 1.291 میلیارد تومان به فروش رفت. کمترین قیمت مچ شده 1.290 میلیارد تومان بود. عرضه خودروی لاماری ایما خاکستری به صورت سلف و با تحویل 19 بهمن انجام شد. در عرضه پایانی دیروز تالار خودرو، 68 دستگاه لاماری ایما سفید با قیمت پایه 981 میلیون تومان روی تابلو رفت.

 

ارسال نظر