بازار سهام

۱۴۰۱/۰۹/۰۸ - ۰۲:۲۵:۱۳
کد خبر: ۱۹۴۸۳۹

کدام صندوق‌های بورسی از شاخص جلو زدند؟

فردای‌اقتصاد| نگاهی به عملکرد ماهانه صندوق‌های بورسی نشان از بازده مثبت همه این نهادهای مالی در دومین ماه پاییز دارد. ماهی که شاخص کل بورس تهران نیز با رشد ۷.۷ درصدی همراه شد و پس از پنج ماه نزول متوالی، کارنامه‌ای مثبت را رقم زد. آمارها نشان می‌دهد از ۲۳۲ صندوق مورد بررسی در سه گروه صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختلط، ۹۹ صندوق رشدی بیشتر از شاخص کل بورس تهران را تجربه کردند و در مقابل ۱۳۳ صندوق با وجود ثبت بازده مثبت ماهانه، اما از شاخص کل جا ماندند. در این میان همانطور که انتظار می‌رفت صندوق‌های سهامی به سبب بهبود شرایط بورس تهران، با بهترین وضعیت عملکردی همراه شدند به‌طوری که میانگین بازده یک ماهه ۹۵ صندوق‌ در سهام مورد بررسی، در هشتمین ماه سال حدود ۱۳ درصد بوده است. صندوق پالایشی یکم در آبان‌ماه با رشد ۲۲ درصدی همراه شد. حالا صندوق «پالایش» که مدت‌ها بود با شکاف بیش از ۳۰ درصدی نسبت به NAV معامله می‌شد، این فاصله را به ۲۵ درصد رسانده است. رتبه دوم بیشترین بازدهی ماهانه از آن یک صندوق سهمی دیگر شد. صندوق توسعه اعتماد رفاه در ماهی که گذشت شاهد افزایش بیش از ۱۸ درصدی یونیت‌های معاملاتی خود بود و در رتبه سوم نیز صندوق مشترک صبا با کسب بازده ماهانه حدود ۱۸ درصدی همراه شد. در میان دیگر صندوق‌ها، آمارها حکایت از میانگین بازده حدود ۸ درصدی صندوق‌های مختلط دارد. صندوق مشترک نیکی گستران نیز با بازده ۱۲ درصد یونیت‌های خود در صدر این گروه از صندوق‌ها جای گرفت و رتبه دوم نیز از آن صندوق تعالی دانش مالی اسلامی با رشد حدود ۱۲ درصدی شد. صندوق یکم نیکوکاری آگاه نیز رشد ماهانه ۱۱.۳ درصدی را رقم زد و اما در صندوق‌های با درآمد ثابت که آبان را با میانگین بازده کمتر از ۲ درصدی به پایان رساندند، بیشترین بازده ماهانه ۵.۴ درصد بود که از آن صندوق در اوراق با درآ»د ثابت آریا شد. صندوق گنجینه الماس بیمه دی نیز در این ماه حدود ۵ درصد بازدهی کسب کرد. پس از پنج ماه ورود متوالی پول به صندوق‌های بادرآمد ثابت، آبانماه این جریان تغییر کرد و صندوق‌های بادرآمد ثابت در مجموع شاهد خروج ۳۷۴۵ میلیارد تومانی حقیقی‌ها بودند. این خروج پول در حالی رقم خورد که در ماه‌های قبل بسیاری از سرمایه‌گذاران با ناامیدی از بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای و پرریسک تلقی کردن دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری، پول‌های خارج را وارد صندوق‌های بادرآمد ثابت به عنوان پناهگاهی برای مشخص شدن شرایط آتی اقتصادی و سیاسی کرده بودند تا در بهترین زمان مجددا به جریان دادوستد سهام بازگردند.

استعفای «عشقی» تحت تاثیر فشار کمیسیون اقتصادی مجلس کذب است

در ابتدای جلسه مشترک وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونان وی با رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، گلایه‌ای از سوی «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی در خصوص مصاحبه یک عضو شورای عالی بورس مطرح شد که وی به فشار کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تغییر رییس سازمان بورس اشاره داشت. پورابراهیمی گفت: مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند و وزارت اقتصاد باید در این خصوص شفاف‌سازی کند. سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در پاسخ به این گلایه اظهار داشت: مطابق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی اعضای شوراهای عالی که نمایندگانی از سه قوه دارند در ابراز نظر و اعلام رای مستقل هستند و تحت تاثیر هیچ فشاری نباید قرار گیرند، حتی وزیر اقتصاد. وی تصریح کرد: رییس سازمان بورس استعفا داده و در جلسه شورای عالی بورس این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه‌گیری شده است، تحت تاثیر قرار گرفتن از سوی نمایندگان و اعضای کمیسیون اقتصادی صحت ندارد و اگر عضوی چنین موضعی گرفته است حتماً باید نسبت به اظهارنظر خود پاسخگو باشد. خاندوزی تاکید کرد: دولت آیت‌الله رییسی تحت فشار کاری انجام نمی‌دهد، پس برای ما اصل تعامل مثبت و سازنده است.

صندوق پالایش و دارایکم بخشی خواهند شد

سنا| علی اکبر ایرانشاهی، سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس اظهار کرد: نخستین موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در صنعت شیمیایی با مدیریت شرکت سبدگردان آگاه در قالب صندوق قابل معامله صادر شد. سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس بیان کرد: این صندوق نوع خاصی از صندوق سرمایه‌گذاری در سهام به حساب می‌آید که بخش عمده منابع آن به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی که در صنعت شیمیایی طبقه‌بندی می‌شوند، اختصاص ‌داده خواهد شد.ایرانشاهی گفت: با مصوبه هیات وزیران در خصوص تغییر ساختاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری پالایش یکم و دارا یکم و با تصویب اساسنامه و امیدنامه جدید آنها، این صندوق‌ها تبدیل به صندوق بخشی خواهد شد.پیش‌تر این مقام مسوول خبر داده بود که صندوق‌های بخشی در دو نوع قابل معامله و صدور و ابطالی، قابل تاسیس هستند و نیازی به استفاده از رکن ضامن نقدشوندگی وجود ندارد؛ این صندوق‌ها حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را صرف سرمایه‌گذاری در صنعت مربوطه می‌کنند.

 

ارسال نظر