بازار سهام

۱۴۰۱/۰۹/۰۳ - ۰۱:۴۳:۱۲
کد خبر: ۱۹۴۶۷۹

محصولات شیمیایی در صدر معاملات آبانِ فرابورس

تسنیم| در هشتمین ماه امسال نشان می‌دهد طی 22روز معاملاتی تعداد 105میلیارد و 492میلیون ورقه بهادار در 4میلیون و 634هزار نوبت به ارزش 8969هزار و 390میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است. شاخص کل فرابورس نیز که معاملات آبان ماه امسال را از ارتفاع 17هزار و 855واحد آغاز کرده بود با ثبت افزایش 3.7 درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع 18هزار و 510واحد رسید. این گزارش می‌افزاید: نگاهی هم به وضعیت صنایع مختلف در ماه گذشته در بازارهای فرابورس ایران نشان می‌دهد محصولات شیمیایی با 19هزار و 553میلیارد ریال دادوستد سهم 9درصدی از ارزش معاملات فرابورس را به ثبت رسانده و در رتبه نخست این بازار در ماه گذشته قرار گرفته است. سرمایه‌گذاری‌ها نیز با 18هزار و 408میلیارد ریال دادوستد معادل 9درصد، خودرو و ساخت قطعات با 15هزار و 553 میلیارد ریال دادوستد معادل 7درصد، بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی با 13هزار و 787میلیارد ریال معادل 7درصد، فلزات اساسی با 11هزار و 997میلیارد ریال معادل 6درصد و محصولات غذایی آشامیدنی به جز قند و شکر با 11هزار و 745میلیارد ریال معادل 5درصد به ترتیب رتبه‌های دوم تا ششم ارزش معاملات فرابورس را در هشتمین ماه سال 1401 از آن خود کرده‌اند.

دست‌به دست شدن ۱،۸ میلیون قرارداد آتی

کالاخبر| در هشت ماهه ابتدایی امسال بیش از یک میلیون و ۸۳۱ هزار قرارداد آتی به ارزش ۱۰.۲ همت در بورس کالا دست به دست شد که به لحاظ ارزش افزایش ۶.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرد. از این میزان قرارداد، ۳۳۸ هزار و ۴۲۴ قرارداد به ارزش ۱.۷ همت مربوط به ماه آبان بود. ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران تا پایان آبان امسال از ۱۰.۲ همت (هزار میلیارد تومان) فراتر رفت. حجم قراردادهای منعقده در بازار آتی نیز یک میلیون و ۸۳۱ هزار و ۴۶۶ قرارداد بود و از این میزان، ۳۳۸ هزار و ۴۲۴ قرارداد به ارزش ۱.۷ همت مربوط به آبان بود. در جریان معاملات آبان، تعداد ۲۸۲ هزار و ۷۳۹ قرارداد آتی زعفران نگین منعقد شد و ارزش نزدیک هزار و ۷۶ میلیارد تومانی برای آن به ثبت رسید. زعفران نگین با این عملکرد معاملاتی و کسب سهم ۸۴ درصدی از حجم و ۶۳ درصدی از ارزش کل قراردادهای منعقده در ماهی که گذشت، توانست مقام نخست معاملات را در حجم و ارزش از آن خود کند. معامله گران این تعداد قرارداد را در ۴ سررسید آبان، دی و اسفند ۱۴۰۱ و اردیبهشت ۱۴۰۲ منعقد کردند. این گزارش می‌افزاید: انعقاد ۴۸ هزار و ۸۳۶ قرارداد آتی صندوق طلا در ۳ سررسید آذر و بهمن ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ نیز ارزش نزدیک ۶۲۰ میلیارد تومانی را در بازار به ثبت رساند. قراردادهای مذکور ۱۴ درصد از حجم و ۳۶ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و این دارایی پایه رتبه دوم را در هر دو پارامتر حجم و ارزش معاملات ماهانه به دست آورد. بر این اساس در ۲ سررسید تحویل آذر و دی امسال نیز ۶ هزار و ۸۴۹ قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد و ارزش تقریبی ۱۳ میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان برای آن به ثبت رسید. تا پایان آبان و در ۸ ماهه نخست امسال نیز در مجموع یک میلیون و ۴۴۶ هزار و ۱۴۳ قرارداد آتی زعفران به ارزش نزدیک ۶.۲ هزار میلیارد تومان (همت) منعقد شد. همچنین ۲۹۲ هزار و ۱۴۱ قرارداد آتی صندوق طلا به ارزش ۳.۳ هزار میلیارد تومان منعقد شد و معاملات قرارداد آتی نقره نیز به انعقاد ۴۱ هزار و ۳۴۶ قرارداد به ارزش ۷۸ میلیارد تومان منجر شد.

میزان صادرات محصولات فولادی‌ در ۷ ماهه امسال

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی هفت ماهه امسال یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به یک میلیون و ۴۸۶ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته شش درصد بیشتر شده است. پس از آن صادرات شمش فولاد نیز افزایش ۱۸ درصدی را ثبت کرده است. صادرات سایر اقلام فولادی در مجموع هفت ماهه ۱۴۰۱، همچون مقاطع تخت، محصولات فولادی و آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت صادرات چهار درصدی برای محصولات فولادی و افت ۴۶ درصدی برای مقاطع تخت و آهن‌اسفنجی ثبت شده است. از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که یک میلیون و ۴۱۵ هزار تن آن میلگرد (با رشد هشت درصدی نسبت به سال گذشته)، ۹۱ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع (با افت ۱۳ درصدی) و ۷۴ هزار تن تیر آهن (با افت یک درصدی) صادر شده که در مجموع نسبت به صادرات این مقاطع در هفت ماهه ۱۴۰۰، افزایش شش درصدی رخ داده است. صادرات شمش فولاد (فولاد میانی) با رشد ۱۸ درصدی از چهار میلیون و ۵۷ هزار تن به چهار میلیون و ۷۹۹ هزار تن رسیده است. از مجموع کل شمش صادر شده، یک میلیون و ۳۳۵ هزار تن سهم اسلب است که صادرات آن در هفت ماهه امسال ۳۶ درصد کمتر از میزان صادر شده در مدت مشابه سال گذشته است. همچنین۸۶۰ هزار تن بیلت‌وبلوم صادر شده که چهار درصد بیش از میزان صادرات آن در هفت ماهه ۱۴۰۰ است. صادرات محصولات فولادی چهار درصد نسبت به صادرات آن در هفت ماهه سال گذشته کاهش یافته و از یک میلیون و ۸۵۵ هزار تن صادرات در نیمه نخست ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۲۳ هزار تن در مجموع هفت ماهه ۱۴۰۱ رسیده که ۳۵۸ هزار تن آن در مهر ماه صادر شده و الباقی متعلق به نیمه نخست سال است. ظرف هفت ماه ابتدایی امسال، ۲۰۱ هزار تن مقاطع تخت و ۳۷۸ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده که به نسبت ۳۶۹ هزار تن مجموع مقاطع تخت فولادی و ۶۹۸ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، هر یک کاهش ۴۶ درصدی را تجربه کرده است. از میزان مقاطع تخت فولادی صادر شده، با کاهش ۵۱ درصدی ۱۴۱ هزار تن ورق گرم، با کاهش ۳۰ درصدی ۴۷ هزار تن ورق پوشش‌دار صادر شده است. 

 

ارسال نظر