بازار سهام

۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۰۳:۳۴:۰۳
کد خبر: ۱۹۴۵۹۱

خرید پژو ۲۰۷ حدود ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار

سنا| 30 آبان ۱۴۰۱ در تاریخ بازار سرمایه و صنعت خودروی کشور ماندگار خواهد شد چراکه پس از سال‌ها قیمت‌گذاری‌های مختلف دستوری و نیمه دستوری برای خودروهای پرتیراژ و عمومی، دیروز ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ در یک فرآیند شفاف و برپایه عدالت معامله شد تا دولت نشان دهد عزمی جدی برای احقاق حقوق تولیدکننده، مصرف‌کننده و سهامدار دارد؛ دیروز برای همیشه در ذهن دلالان خودرو نیز خواهد ماند چراکه معامله پژوه ۲۰۷ در بورس، نقطه آغازی برای پایان دوران سودهای بادآورده و رانت‌های کلان در معاملات خودرو خواهد بود. دیروز ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیو ن و ۸۴۲ هزار تومان و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت که به احتساب هزینه‌های جانبی قیمت تمام شده ۲۰۷ در بورس به ۳۹۱ میلیون تومان می‌رسد؛ قیمت ۲۰۷ در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان است و به این ترتیب خرید این خودرو در بورس حدود ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار انجام شد.

تیرماه امسال طرح عرضه خودرو در بورس کالای ایران در شورای عالی بورس مورد تصویب قرار گرفت و طبق وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی، عرضه‌های خودرو کم تیراژ در بورس کالا آغاز شد. بررسی آمار معاملات بورس کالای ایران نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا که با خودروی کارا دو کابین و تک کابین آغاز شد، تا قبل از معاملات دیروز در مجموع به حجم معامله ۳ هزار و ۸۰ دستگاه خودرو در بورس کالا رسید.

در این مدت ۷۴۲ دستگاه فیدلیتی گروه بهمن موتور، ۷۳۱ دستگاه هایما S۷ گروه صنعتی ایران خودرو، ۵۹۴ دستگاه دیگنیتی بهمن موتور، ۳۱۶ دستگاه کارا دو کابین بهمن موتور، ۱۴۰ دستگاه کاراتک کابین، ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما مجتمع صنعتی آرین پارس موتور، ۱۲۱ دستگاه کامیون کشنده امپاور بهمن دیزل، ۶۹ دستگاه کی‌ام سی T۸ کرمان موتور، ۶۸ دستگاه جک S۵ کرمان موتور، ۶۴ دستگاه شاهین سایپا و ۳۵ دستگاه کامیون کشنده FAW معامله شده است.

اما پس از موفقیت معاملات خودروهای کم تیراژ و به نوعی غیر عمومی‌تر برای مردم، از دیروز عرضه پژو ۲۰۷ ایران خودرو به عنوان نخستین عرضه خودروی پرتیراژ در بورس کالای ایران آغاز شد تا حذف قیمت‌گذاری دستوری خودروهای عمومی پس از سال‌ها به‌طور رسمی و براساس عرضه و تقاضا عملیاتی شود. دیروز ۱۰۰۰دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲هزار تومان و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت تا مشخص شود عرضه خودروها در بورس کالا به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده و به زیان دلالان است.

نگاهی به آگهی‌های منتشر شده درشبکه‌های اجتماعی خرید و فروش بیانگر آن است که پژو ۲۰۷ معمولی دیروز با قیمتی حدود ۴۳۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد اما مصرف‌کنندگانی که دیروز در بورس کالا اقدام به رقابت و خرید ۲۰۷ کردند با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون تومان موفق به خرید شدند تا مشخص شود وقتی به سازوکار بازار اعتماد می‌کنیم، به‌طور قطع، یک سمت برنده این سیاست، مصرف‌کنندگان واقعی هستند.

خریدهای صندوق توسعه ملی در بورس محرمانه شد؟

تسنیم| حدود سه هفته پیش بود که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود مستقیم صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه خبر داده بود. این موضوع مورد توجه اهالی بورس قرار گرفت چرا که نخستین‌بار بود که چنین موضوعی اعلام می‌شد.

عشقی گفته بود که صندوق توسعه ملی برای اولین‌بار با کد معاملاتی خود، در بورس تهران سهام خریداری کرد. براساس بودجه سال جاری صندوق توسعه ملی 40 درصد درآمدهای نفتی را دریافت خواهد کرد، البته براساس مجوزی که دولت دریافت کرده 10 درصد از سهم صندوق توسعه ملی کاهش خواهد یافت و به 30 درصد خواهد رسید.

براین اساس منابع قابل توجهی در اختیار این صندوق قرار دارد. صندوق توسعه ملی به عنوان یک منبع بین‌النسلی شناخته می‌شود. با توجه به اینکه به عقیده برخی کارشناسان برخی از سهام‌ها قیمت پایینی دارند ورود صندوق توسعه در این مقطع می‌تواند منافع خوبی به دنبال داشته باشد.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که نوسان در ذات بازار سرمایه است و همانطور که اشاره شد، منابع بین نسلی است که اختیار صندوق توسعه ملی قرار دارد و باید ارزش ذاتی آن حفظ شود. در مقابل گفته‌های رییس سازمان بورس، پیمان حدادی رییس صندوق تثبیت بازار سرمایه اواخر هفته گذشته اعلام کرد که صندوق توسعه ملی به صورت غیر مستقیم و از طریق سپرده‌گذاری در صندوق تثبیت اقدام به خرید سهم می‌کند. بر این اساس این صندوق مستقیم اقدام به خرید سهم نمی‌کند. با توجه به اظهارات متناقض مطرح شده در این مورد انتظار می‌رفت تا صندوق توسعه ملی یا سازمان بورس نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند اما با وجود گذشت نزدیک به یک هفته از مطالبه این موضوع همچنان شفاف‌سازی رخ نداده است. این انتظار وجود دارد که به دلیل ماهیت وجودی صندوق توسعه ملی، در صورت ورود مستقیم این صندوق به بازار سرمایه، در مورد مکانیزم خرید و همچنین سهام خریداری شده شفاف‌سازی صورت گیرد.

 

ارسال نظر