خبر

۱۴۰۱/۰۸/۳۰ - ۰۲:۲۷:۲۷
کد خبر: ۱۹۴۵۷۳

پرداخت ۴۷۰۰ میلیارد تومان سود سنواتی

سمات| تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه حاکی از آن است که از آغاز سال ۱۴۰۱ تا پایان هفته سوم آبان ماه، ۲۲۴ ناشر سود سنواتی سهامداران خود را از طریق اطلاعات سامانه جامع مشتریان «سجام» پرداخت کردند. بر اساس این گزارش، در این دوره زمانی ۲۲۴ ناشر، چهار هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان مطالبات سنواتی ۲۷ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۰۱ سهامدار را پس از سال‌ها با استفاده از سجام به حساب سهامداران واریز کردند.  افزون بر این، آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان هفته سوم آبان ماه، سود جاری ۳۱۶ ناشر به مبلغ ۴۶ هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان با استفاده از طریق سامانه سجام به حساب ۴۲ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۴۳۳ سهامدار واریز شده است. سجام یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان به‌منظور ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که همه فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود. بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

صندوق سرمایه‌گذاری املاک خط ربط بازار مسکن و سهام

بورس‌نیوز| ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سهام کشور گفت: بازار سهام در یک هفته گذشته تحت تاثیر رشد قیمت دلار صعودی بود و در اواخر هفته شاهد جهش قیمت‌های جهانی بودیم که به دلیل کاهش قیمت دلار در اوایل هفته نتوانست در بازار اثرگذار باشد. در مجموع پس از رشد سهم‌های بزرگ و دلاری شاهد حرکت سهم‌های کوچک‌تر ازجمله در گروه دارویی و غذایی هستیم. وی درباره صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات تشریح کرد: یکی از ابزار‌های مناسب برای توسعه بازار و ارتباط بازار مسکن به بورس صندوق املاک و مستغلات است که از مزایای آن عدم وجود ریسک‌های مرتبط با ساخت و ساز و پروژه است. به این شکل که صرفا املاک و مستغلات ساخته شده بر این صندوق‌ها عرضه شده و می‌شود. به دلیل ماهیت این صندوق‌ها می‌تواند همبستگی بالایی با قیمت مسکن داشته و از محل اجاره‌بها برای سرمایه‌گذاران جریان نقدی به همراه داشته باشد. عملیاتی شدن این صندوق گام مهم و مثبتی در رونق بازار بوده، با این حال سرمایه‌گذاران در خرید و فروش این صندوق بایستی به قیمت ساختمان‌های آن توجه نمایند و رشد بیشتر از قیمت مسکن برای این واحدها منطقی نیست لذا سرمایه‌گذاران بایستی احتیاط بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این سهم‌ها انجام دهند. این فعال بازار سرمایه در خصوص روند بازار تا پایان سال چنین گفت: درباره روند بازار تا پایان سال می‌توان به بازدهی بیش از دلار برای بازار سهام امید داشت. در بازارهای جهانی با بهبود وضعیت چین و کاهش تورم در ایالات متحده و به تبع آن عدم افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی می‌توان امیدوار به رشد قیمت‌های جهانی بود. لذا همزمان با رشد دلار و قیمت جهانی، گروه کامودیتی می‌تواند صنعت جذاب تا پایان سال باشد.کریمی در پایان گفت: عدم تحلیل‌پذیری قیمت ارز پیش‌بینی عدد مشخص برای شاخص کل را غیر‌ممکن کرده است اما بورس می‌تواند بازده بیش از دلار برای سرمایه‌گذاران کسب کند.

سایه ریسک‌های بودجه‌ای بر بازار سهام

بورسان| روح‌الله عسگر شهبازی کارشناس بازار سرمایه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر کلیت بازار پرداخت گفت: گزارش‌های ۶ ماهه نشان داد که نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته بیش از نیمی از شرکت‌ها با کاهش تولید مواجه بودند که این موضوع در بخش‌هایی از صنایع چون صنعت خودرو بالعکس بود. وی با اشاره به اینکه امسال به دو پدیده کاهش میزان تولید و طولانی‌تر شدن عملیات مواجه هستیم، افزود: همه این عوامل باعث شده گردش عملیاتی شرکت‌ها دچار اشکال شده و نیاز آنها به تامین مالی دو چندان و تقاضای پول افزایش یابد. شهبازی عنوان کرد: اگر شرایطی وجود داشته باشد که خط اول سود و زیان شرکت‌ها به‌طور مستقیم و بودن گذشت زمان، متاثر از نرخ‌های واقعی بازار باشد، زمان سورپرایز کردن برای بازار سرمایه وجود خواهد داشت. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نوسانات فعلی بازار سرمایه اعتقاد داشت: در میان‌مدت نمی‌توان انتظار حرکت شارپی در بورس را داشته باشیم چراکه سایه ریسک‌های بودجه‌ای و تامین مالی بلندمدت بر بازار سهام وجود دارد. وی در پاسخ به این پرسش که رشد دلار تا چه جایی ادامه پیدا کند تا دارایی‌های شرکت‌ها ارزشمند شود، گفت: زمانی این اتفاق می‌افتد که به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و پول‌های بزرگ اجازه دهیم که با امنیت خاطر بیشتری در بازار سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران بزرگی که خواهان سهم زیادی از بازار هستند باید افق زمانی آنها ۱۰ تا ۱۵ ساله باشد. شهبازی یادآور شد؛ خصولتی بودن باعث شده شرکت‌ها چابکی لازم را برای فروش دارایی‌ها نداشته باشند و این کار را سخت‌تر کرده است.

 

ارسال نظر