بازار سهام

۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۰۲:۴۳:۵۷
کد خبر: ۱۹۴۵۳۰

از جک در بورس استقبال نشد؟

در معاملات روز گذشته یعنی شنبه جک J4 سفید تقاضایی نداشت و در رنگ مشکی نیز تقاضا به میزان حداقل سفارش برای کشف نرخ وجود نداشت و به همین علت به تایید نرسید. 

پس از عرضه خودروهای ایرانی در بورس کالا، اکنون نوبت به عرضه خودروهای کرمان موتور رسیده است و مطابق اعلامیه‌های منتشر شده، ۳۰۰ دستگاه از سه محصول (جک J۴، جک  S۵ و کی‌ام سی T۸) در رنگ‌های سفید و مشکی مورد معامله قرار می‌گیرد.

خودروهای کرمان موتور با همان قیمت پایه (بدون رقابت) معامله شد و ۲۵ درصد مبلغ بابت پیش دریافت از خریداران دریافت شده و موعد تحویل اعلامی برای خریداران ۱۳دی ماه سال جاری است. گفتنی است که هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش برای یک دستگاه خودرو است و صدور سند و شماره‌گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.

در معاملات دیروز جک J4 سفید تقاضایی نداشت و در رنگ مشکی نیز تقاضا به میزان حداقل سفارش برای کشف نرخ وجود نداشت و به همین علت به تایید نرسید .بنابراین گزارش، روز چهارشنبه مورخ 25 آبان ماه امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرده بود که هدف نهایی در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا بعد از عرضه موفق پژو ۲۰۷ این است که به‌مرور به سمت خودروهای پرتیراژ برویم که این صنعت بتواند از قیمت‌گذاری دستوری با بستر و کمک بورس کالا رها شود و البته باید تصمیمات جسورانه خودروسازان بزرگ نیز در این میان وجود داشته باشد تا موجی که آغاز شده ادامه یابد.

افزایش ۱۵ درصدی سود صنایع صادراتی  با رشد ۱۰ درصدی دلار نیما

سنا| اکبر ادهم، مدیر تحلیل شرکت سبدگردانی هدف گفت: از دلایل افزایش نرخ دلار در چند هفته اخیر را می‌توان به افزایش نقدینگی و به دنبال آن افزایش تورم نقطه به نقطه در آبان ماه و رسیدن آن به ۴۸.۶ درصد دانست.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه افزود: افزایش نرخ دلار به نفع صنایع دلار محور خواهد بود اما مهم‌تر از آن، کاهش فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و نرخ نیمایی است که در صورت استمرار، بیشترین منفعت را صنایع صادرات محور خواهند برد. صنایع پتروشیمی، فولادی، کانی فلزی، پالایشی‌ها در این دسته قرار دارند.

اکبر ادهم بیان کرد: طبق برآوردی که انجام شده است به ازای هر ۱۰ درصد افزایش دلار نیمایی، حدودا ۱۵ درصد سودآوری شرکت‌های دلار محور و صادرات محور افزایش می‌یابد.

او می‌گوید: با افزایش قیمت دلار و نزدیک شدن ارز نیمایی به قیمت واقعی، شرکت‌هایی که تراز مثبت ارزی دارند در محاسبات تسعیر ارز شاهد شناسایی سود تسعیر، در بخش درآمدهای غیرعملیاتی خواهند بود که تاثیر مستقیم در افزایش سود خالص آنها دارد.

فرصت خرید «بیمه سبد سهام» تا پایان هفته تمدید شد

شبکه خبر| امیر صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرد: با تصویب سازمان بورس قرار شد برای حمایت از سهامداران خرد که ارزش سبد سهام آنها تا 100 میلیون تومان است با خرید یک برگه از اوراق سهام‌یار به عنوان اوراق اختیار فروش تبعی نسبت به بیمه کردن اصل و سود سبد سهام خود به مدت یک سال اقدام کنند.

وی گفت: همه سرمایه‌گذاران حقیقی که ارزش سبد سهام آنها کمتر از صد میلیون تومان باشد، با خرید یک ورقه یک ریالی سهام‌یار به شرط آنکه از تاریخ 4 آبان سال جاری تا 4 آبان سال آینده اقدام به فروش سهام خود نکنند، اصل سرمایه آنها بعلاوه 20 درصد سود معادل سود سپرده بانکی برای آنها تضمین می‌شود.

به گفته صبایی؛ اگر یک نفر با سبد 100 میلیونی سهام این اوراق سهام‌یار خریده باشد و سال آینده ارزش سبد سهام او به 90 میلیون تومان برسد، سال آینده 30 میلیون تومان به عنوان اصل و سود سهام خود دریافت می‌کند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اظهار داشت: تاکنون 250 هزار نفر کد حقیقی برگه‌های سهام‌یار را خریده و نسبت به بیمه کردن سبد سهام خود اقدام کرده‌اند. همچنین فرصت خرید بیمه سبد سهام تمدید و امکان مشارکت سهامداران در این طرح تا پایان هفته فراهم شده است.

سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است و «امیرمهدی صبایی»، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جزییات استفاده از این طرح به خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آنها تضمین شود. ریزش‌های مکرر شاخص بورس، مسوولان را بر آن داشت تا تصمیماتی را به منظور حمایت از بازار و کاهش ضرر و زیان سهامداران در بورس اتخاذ کنند که در این راستا بسته ۱۰بندی حمایت فوری از بازار سرمایه ابلاغ شد.

 

ارسال نظر