فرش سبز بورس برای شاخص‌ها

۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۰۳:۴۹:۱۳
کد خبر: ۱۹۴۳۱۴

شاخص کل بورس تهران در ادامه روند صعودی یک هفته اخیر، دیروز شنبه نیز با ۱۱ هزار و ۷۳۹ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۳۳۹ واحد افزایش به ۴۰۱ هزار و ۹۰۷ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۵۸۸ واحد رشد به ۲۳۹ هزار و ۷۳۷ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۰ هزار و ۲۷۹ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۸ هزار و ۴۲۵ واحد افزایش را ثبت کردند.

روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۸۸۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۸ هزار و ۷۵ میلیارد ریال معامله شد. همچنین ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۴۰۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۲ هزار و ۱۵۳ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۷۵۸ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۶۵۳ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۶۳۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۶۲۳ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۴۴۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.

در مقابل پتروشیمی شازند (شاراک) با ۴۲۲ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۲۴۰ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۱۹۵ واحد، سایپا (خساپا) با ۱۵۸ واحد و گروه بهمن (وبهمن) با ۸۰ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت. بر پایه این گزارش، دیروز نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت تهران (شتران)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز گذشته بیش از ۱۱۹ واحد افزایش داشت و به ۱۸ هزار و ۵۴۱ واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۲۵۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز شنبه فرابورس بیش از ۲۲۲ هزار و ۲۵۳ نوبت بود. پلیمر آریاساسول (آریا)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، صنعتی مینو (غصینو)، پویا زرکان آق دره (فزر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) و سیمان لار سبزوار (سبزوا) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.

    رشد بازارهای جهانی 

بر اساس گزارش فردای اقتصاد؛ روز پنجشنبه نرخ تورم امریکا برای ماه اکتبر منتشر شد و درحالی که پیش‌بینی‌ها از یک کاهش ۰.۲ درصدی و ثبت تورم سالانه ۸ درصدی صحبت می‌کردند، شاخص بهای مصرف‌کننده در این ماه کاهش ۰.۵ درصدی را تجربه کرد و توانست به عدد ۷.۷ درصد برسد که موفقیتی تمام عیار برای تلاش‌های یک ساله فدرال رزرو محسوب می‌شود. اکنون تورم سالانه ایالات متحده فاصله‌ای ۱.۴ درصدی از سقف ۴۰ ساله خود در ماه مارس دارد و این موضوع می‌تواند دلیل قانع‌‌کننده‌ای باشد که فدرال رزرو از این پس با قدرت کمتری به مقابله با اژدهای تورم بپردازد.در کنار خوشحالی برای کاهش تورم، نگرانی از احتمال شروع یک دوره رکودی همچنان اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. شتاب بالای افزایش نرخ بهره طی ماه‌های گذشته و رسیدن آن به ۴ درصد طی تنها ۶ مرحله، یکی از تاریخی‌ترین سرعت‌های افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بوده که تا حد زیادی شرایط را برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد سخت‌تر قبل از قبل کرده است. از همان شروع اقدامات تهاجمی بانک مرکزی امریکا، کارشناسان و اقتصاددانان بسیاری از احتمال بالای ورود به یک دوره رکودی صحبت می‌کردند و اکنون به نظر می‌رسد که احتمال آن بیش از هر زمان دیگری باشد.افزایش نرخ بیکاری به ۳.۷ درصد در ماه اکتبر که هفته گذشته منتشر شد، و همچنین افزایش بیش از انتظار مدعیان بیمه بیکاری به ۲۲۵هزار نفر به جای ۲۲۰هزار نفر در همین ماه، نشانه‌هایی از نزدیک شدن به رکود است که می‌تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. پیروزی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات کنگره امریکا نیز این موضوع را تشدید می‌کند زیرا کارشناسان اعتقاد دارند که این حزب توجه بیشتری به کنترل تورم و توجه کمتری به بیکاری خواهد داشت. در صورت ایجاد یک دوره رکود اقتصادی، تقاضا برای بازارها و سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت و همین موضوع می‌تواند فشار مضاعفی را بر قیمت‌ها بگذارد. البته در این بین فدرال رزرو، تاریخ تلخ ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ را در ذهن خود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که قطعا در ادامه شاهد اقداماتی در جهت کنترل احتمال این رخداد باشیم اما به‌طور کل پیش‌بینی می‌شود که ریزش شدید بازارهای جهانی دیگر تکرار نشود اما احتمال افزایش‌های قابل توجه و مداوم همچون دوران پس از کرونا کمی دور از ذهن است.

 

ارسال نظر