رونق بورس کالا بیشتر شد

۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۰۴:۵۳:۵۹
کد خبر: ۱۹۴۲۸۹
رونق  بورس کالا  بیشتر شد

قرارداد اختیار آتی زعفران نگین به عنوان ابزار جدید مدیریت ریسک در بازارهای مالی در بورس کالای ایران از امروز، ۲۱ آبان راه‌اندازی می‌شود. دارایی پایه این قرارداد زعفران رشته‌ای بریده ممتاز (نگین) و اندازه هر قرارداد معادل یک قرارداد آتی زعفران نگین است. کارشناسان و فعالان بازارهای کالایی با اشاره به ظرفیت‌های بورس کالا برای مهار ریسک سرمایه‌گذاران در بازارهای کالایی از راه‌اندازی این قرارداد مدیریت ریسک استقبال کردند.

قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین در راستای متنوع‌سازی ابزارهای مدیریت ریسک با سررسید دی امسال از شنبه ۲۱ آبان در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود. دارایی پایه این قرارداد زعفران رشته‌ای بریده ممتاز (نگین) و اندازه هر قرارداد معادل یک قرارداد آتی زعفران نگین است.

سقف موقعیت‌های باز در هر نماد برای مشتریان حقیقی و حقوقی دارای موقعیت باز، هزار قرارداد و برای بازارگردان‌ها بدون سقف است. ساعت و روزهای معاملاتی نیز از شنبه تا پنجشنبه ۱۰ تا ۱۵ و حداکثر حجم هر سفارش، ۲۵ قرارداد است. بررسی نظرات کارشناسان و فعالان بازارهای کالایی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از تنوع در ابزارهای مدیریت ریسک در بورس کالا استقبال می‌کنند. به نظر میرسد راه‌اندازی ابزارهای جدید مهار ریسک در بورس کالا به تناسب رشد و تنوع بازارهای کالایی در اولویت و در دستورکار باشد.

در بازار گواهی سپرده در هفته نخست آبان (منتهی به ۲۰ آبان) بیش از ۱۲ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش نزدیک ۶۴۵ میلیارد تومان دست به دست شد که از لحاظ حجم، افزایش ۲ درصدی را تجربه کرد. سکه از لحاظ ارزش معاملات و سیمان از لحاظ حجم معاملات، برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستاد. ۱۲ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۳۶۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش نزدیک ۶۴۵ میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته گذشته دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به هفته ماقبل (۱۳ آبان)، ۷۶۸ میلیارد تومان برای ۱۱ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۹۰۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته، ۳ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۴۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش نزدیک ۵۳۲ میلیارد تومان را ثبت کرد. اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۸۲ درصدی در ارزش معاملات، جایگاه نخست و با سهم ۲۷ درصدی در حجم معاملات، رتبه دوم بازار گواهی سپرده کالایی را پس از سیمان از آن خود کرد.سیمان با ثبت معامله ۶ میلیون و ۹۰۲ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۵ میلیارد تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۵۷ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۲۰ آبان، یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۲۵۴ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با سهم ۸ درصدی رتبه سوم را در ارزش معاملات به خود اختصاص داد. ارزش معاملات ۶۲۳ هزار و ۷۴۰ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۵۵ میلیارد و ۵۶۷ میلیون تومان فراتر رفت و این دارایی توانست مقام دوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه، از آن خود کند. این دارایی پایه، سهم ۹ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات به دست آورد. معامله ۲۷ هزار و ۷۷۸ گواهی سپرده برنج به ارزش ۲.۱ میلیارد تومان، ۱۷۴ گواهی سپرده پسته به ارزش ۳۹ میلیون تومان و ۱۴ گواهی سپرده زیره سبز به ارزش ۱.۵ میلیون تومان به ثبت رسید.

   10 شرکت برتر بورس کالا

فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۳ شرکت برتر هفته سوم آبان بیشترین فروش بازار فیزیکی بورس کالای ایران را به خود اختصاص داد. بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا را در هفته دوم آبان (منتهی به ۲۰ آبان) براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد. جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است: 

فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۲۸۹ هزار و ۷۷۰ تن ورق گرم، سرد، رنگی، قلع اندود و گالوانیزه به ارزش بیش از ۵۳۲۸ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. فولاد خوزستان با فروش ۶۹ هزار تن شمش بلوم و تختال C به ارزش بیش از ۹۵۳ میلیارد تومان، دوم شد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با فروش ۱۱۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش نزدیک ۶۷۳ میلیارد تومان، سوم شد. ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۳۹ هزار و ۷۴۰ تن تیرآهن، میلگرد و ناودانی به ارزش بیش از ۶۵۸ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد. پالایش نفت بندرعباس با ثبت معامله ۵۰ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سنگین به ارزش بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان پنجم شد.

پالایش نفت اصفهان ۴۱ هزار و ۸۰۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک، گوگرد گرانوله و آروماتیک سنگین را به ارزش نزدیک ۴۶۷ میلیارد تومان فروخت و ششم شد. پالایش نفت تهران (تندگویان) با فروش ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و سنگین و گوگرد گرانوله به ارزش بیش از ۴۰۲ میلیارد تومان هفتم شد.

فولاد هرمزگان جنوب با فروش ۳۰ هزار تن تختال C به ارزش نزدیک ۳۹۳ میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت. پتروشیمی تندگویان با ثبت معامله ۱۲ هزار و ۸۳۰ تن پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی استر با گریدهای مختلف به ارزش نزدیک ۳۷۷ میلیارد تومان، نهم شد. پتروشیمی امیرکبیر با فروش ۱۰ هزار و ۲۲۲ تن پلی اتیلن سبک خطی، سنگین اکستروژن و سبک فیلم به ارزش بیش از ۲۹۵ میلیارد تومان در رتبه دهم ایستاد.

   عرضه‌های جدید بورس کالا در راهند

بورس کالای ایران از پذیرش ۶ کالا و محصول متعلق به ۷ شرکت در بازار اصلی و فرعی بورس کالا خبر داد. با پذیرش‌های جدید، عرضه‌های جدید بورس کالا در راه است. براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، پلی استایرن انبساطی، آهن اسفنجی، دو اتیل هگزانول و سیمان ۵ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شد.پذیرش کالاها و محصول‌های مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و شصتمین و سیصد و شصت و یکمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۷ و ۱۸ آبان به تصویب رسید. به این ترتیب، ۳۹۶ تن پلی استایرن انبساطی شرکت Pak Petrochemical Industries (Pvt.) Ltd پاکستان که عرضه‌کننده آن شرکت توسعه پتروشیمی هزاره سوم است، راهی بازار اصلی بورس کالای ایران می‌شود. همچنین ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که عرضه‌کننده آن شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد است، در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد. محصول این دو شرکت در سیصد و شصت و یکمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۷ آبان در بازار اصلی پذیرش شد.علاوه بر این، ۴ هزار و ۳۲۰ تن دو اتیل هگزانول شرکت

 LUXI GROUP CO.LTD کشور چین و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن دو اتیل هگزانول پتروشیمی شازند که عرضه‌کننده هر یک کالای راما فیدار راد شیمی است، برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد. همچنین سیمان شرکت سیمان تیس چابهار برای عرضه در بازار اصلی بورس پذیرش شد. پذیرش این محصول‌ها نیز در سیصد و شصتمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۷ آبان به تصویب رسید.

   کالا و محصول کدام شرکت

به بازار فرعی راه یافت؟

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران در اطلاعیه جداگانه دیگری از پذیرش تسمه فولادی و ضایعات فلزی ۲ شرکت در بازار فرعی بورس کالا خبر داد. پذیرش کالاهای مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و شصتمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۷ آبان به تصویب رسید. به این ترتیب، ۵ هزار تن تسمه فولادی شرکت صنایع فولاد کوهپایه که عرضه‌کننده آن شرکت اعتماد سرمایه پرتوآ است، راهی بازار فرعی بورس کالا می‌شود. همچنین ۸۵۰ تن ضایعات فلزی نفت ستاره خلیج فارس در بازار فرعی پذیرش شد.

 

ارسال نظر