احتیاط؛ نیاز بورس

۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۰۱:۰۳:۲۷
کد خبر: ۱۹۴۰۹۹
احتیاط؛  نیاز  بورس

با شروع سومین هفته آبان ماه شاخص کل بورس تهران نیز روی خوش به خود دید و وارد محدوده یک میلیون و 300 هزار واحدی شد. امروز نیز این روند صعودی ادامه داشت و شاخص کل توانست در حدود 16 هزار واحد رشد کند. اما این رشدها با توجه به گذشته بازار به عقیده کارشناسان کمی عجیب است و ممکن است در نحوه سرمایه‌گذاری و معاملات مردم اختلال ایجاد کند.

برخی عقیده دارند که این رشد بازار در این روزها بی‌شباهت به رشد شاخص در سال 99 نیست و بازار می‌تواند پس از یک رشد بسیار خوب سقوط کند. اما برخی دیگر از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که این موضوع درست نیست و شاخص از پس از ورود به محدوده 1.2 میلیونی اکنون در حال صعود است و این رشد ادامه‌دار خواهد بود.

رضا نازی، کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص روند بازار گفت که بازار سهام با توجه به رفتار دلار، کف‌های جدیدی خواهد ساخت. نمادهای بزرگ در قیمت‌های فعلی باقی نخواهند ماند اما به این نکته باید توجه کرد که ارزش معاملات روزانه با وجود روند صعودی در روزهای گذشته، همچنان از میانگین تاریخی پایین‌تر است و به نظر می‌رسد بازار در مسیر رکود تورمی قرار گرفته است. به نظر روند صعودی فعلی موقتی نیست و پس از رکود ۲۸ ماهه در بازار سهام با وجود ریسک‌های سیستماتیک اجتماعی و سیاسی و افزایش انتظارات تورمی بورس می‌تواند پناهگاه تورمی مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد. انتظار می‌رود با متعادل شدن قیمت دلار آزاد، سیاست‌گذار با یک شیب ملایم درصدد افزایش نرخ سامانه نیما بر‌اید. مضاف بر آنکه باتوجه به تجربه تاریخی، نرخ‌های جدید دلار با یک وقفه زمانی در صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی نیز منعکس خواهند شد. در مجموع با عنایت به احتمال تغییر آرام در سیاست‌های کرونایی چینی‌ها، سبزپوشی بازار کامودیتی‌ها و افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به نظر می‌رسد پیشرانه‌های کافی برای تغییر روند بورس وجود دارد اما سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که صعود شارپی در بورس تهران نخواهیم داشت. البته بودجه ۱۴۰۲ نقش مهمی در ادامه روند صعودی شکل گرفته، دارد و بهبود شرایط صنایع در زمینه تعیین نرخ خوراک و عوارض صادراتی و ... می‌تواند از یک سو روند تولید را بهبود بخشیده و از سوی دیگر جسارت در سمت تقاضا ایجاد کند.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه به فردای اقتصاد گفت: روند صعودی شکل گرفته هیجانی بوده و تداوم روند صعودی در قیمت دلار و بورس امری پیچیده است؛ اما اگر روند افزایش نرخ دلار ادامه‌دار باشد، بازار سرمایه با یک تاخیر چند ماهه به این موضوع واکنش تورمی خواهد داشت. او عنوان کرد که طی چند وقت اخیر پول‌های خارج شده از سهام و صندوق‌های درآمد ثابت به بازار طلا وارد شده است و درحالی که نرخ اوراق در بازار بدهی به بالای ۲۵ درصد رسیده است، برای خرید سهام در بازه کنونی باید کمی احتیاط کرد و به سراغ سهامی رفت که نسبت قیمت به سود (P/E) زیر ۴ واحد دارند. او همچنین درباره ریسک بودجه سال آینده معتقد بود که باید منتظر ماند و دید که دولت با کسری بودجه‌ای که در پیش خواهد داشت، چه تصمیماتی برای وضعیت نرخ خوراک، مالیات‌ها و محدودیت‌های صادراتی می‌گیرد و این موضوع می‌تواند نقش مهمی در ادامه روند صعودی بورس داشته باشد. وی همچنین درباره اهمیت تورم برای بازار سرمایه عنوان کرد که سهام تنها تورم را پوشش می‌دهد و تاثیر مثبت دیگری نخواهد داشت بلکه حتی می‌توان عنوان کرد که تورم پایین به دلیل کاهش سود بدون ریسک، اثر بهتری بر بورس خواهد گذاشت.

   بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران دیروز یکشنبه، ۱۵ آبان‌ماه با ۱۶ هزار و ۳۵۱ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن با پنج هزار و ۷۸ واحد افزایش به ۳۷۹ هزار و ۸۶۲ واحد و شاخص قیمت با سه هزار و ۳۰ واحد رشد به ۲۲۶ هزار و ۶۸۸ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۶ هزار و ۵۰۲ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۸ هزار و ۸۹۲ واحد افزایش را ثبت کردند.

دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از هفت میلیارد و ۵۵۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال معامله شد. همچنین ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲ هزار و ۸۴۵ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۹۶۹ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۷۰۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۵۷۳ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۵۱۶ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۵۰۶ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۵۰۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.

در مقابل صنعت غذایی کورش (غکورش) با ۷۱ واحد، دشت مرغاب (غدشت) با ۳۰ واحد، تامین سرمایه نوین (تنوین) با ۲۹ واحد، کابل البرز (بالبر) با ۲۳ واحد و ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با ۱۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت. بر پایه این گزارش، روز اخیر نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سایپا (خساپا)، فولاد مبارکه ایران (فولاد)، ایران خودرو (خودرو) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات نیز دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۷۷۴ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز یکشنبه بیش از ۱۲۷ واحد افزایش داشت و به ۱۷ هزار و ۸۳۵ واحد رسید. در این بازار بیش از چهار میلیارد و ۱۴۲ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۱۸ هزار و ۱۷۹ نوبت بود. پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و پالایش نفت لاوان (شاوان) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پتروشیمی مارون (مارون)، بیمه سامان (بساما)، گروه کارخانجات صنعتی تبرک (تبرک)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، بیمه تعاون (وتعاون) و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.


 

ارسال نظر