رشد 44 هزار واحدی شاخص کل بورس تهران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵ - ۰۱:۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۹۴۰۷۱

شاخص کل بورس تهران دیروز شنبه، ۱۴ آبان‌ماه با ۴۴ هزار و ۷۸۲ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۳۲۸ هزار واحدی قرار گرفت. بازارهای سهام بورس و فرابورس در آغاز سومین هفته آبان ماه متأثر از تصمیم‌های حمایتی و مدیریتی سازمان بورس در پایان هفته گذشته از جمله بسته ۱۰‌بندی حمایتی و همچنین تغییر سکاندار یکی از ارکان بازار سرمایه (فرابورس)، معاملاتی مثبت و پر تقاضایی را ثبت کردند. بورس تهران و فرابورس ایران در آغاز هفته در ادامه معاملات نسبتا مثبت هفته گذشته پس از هفته‌ها روند منفی فرسایشی شاهد رشد شاخص‌ها و افزایش قیمت سهام بودند. گفتنی است روز چهارشنبه هفته گذشته مدیرعامل فرابورس ایران تغییر کرد و یکی از مدیران باسابقه بازار سرمایه «محمدعلی شیرازی» سکان این بورس را در دست گرفت.

بازار سرمایه در معاملات دیروز و در واکنش به تصمیمات جدید اتخاذ شده برای این بازار و نیز افزایش نرخ ارز در بازار آزاد شاهد بهبود معاملات بود، همچنین تحریک تقاضا در بازار روز شنبه جهش نزدیک به ۴۵ هزار واحدی شاخص کل بورس و رشد حدود ۳۲۰ پله‌ای شاخص کل فرابورس را به همراه داشت.

همچنین روز اخیر ارزش معاملات خرد در بازارها نیز صعودی بود و بعد از مدت‌ها شاهد تزریق پول حقیقی‌ها به بازار بودیم و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران حقیقی بازار به دغدغه مندی مسوولان برای بهبود شرایط بازار سرمایه واکنش مثبت داشتند که آن را با تزریق نقدینگی به بازار نشان دادند. شاخص هم‌وزن با ۹ هزار و ۳۴ واحد افزایش به ۳۷۴ هزار و ۷۸۴ واحد و شاخص قیمت با پنج هزار و ۳۹۳ واحد رشد به ۲۲۳ هزار و ۷۵۹ واحد رسید.شاخص بازار اول، ۴۰ هزار و ۸۳۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۶۵ هزار و ۳۵۲ واحد افزایش را ثبت کردند. روز اخیر در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۷۱۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۱ هزار و ۷۷ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با چهار هزار و ۳۴۱ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۶۷۵ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۲ هزار و ۹۱۹ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲ هزار و ۵۰۶ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۲ هزار و ۱۴۹ واحد، پالایش نفت شیراز (شراز) با یک هزار و ۹۹۶ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و ۸۹۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت. در مقابل کابل البرز (بالبر) با ۲۴ واحد، تامین سرمایه نوین (تنوین) با ۱۶ واحد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش (افق) با ۱۳ واحد و شهد ایران (غشهد) با چهار واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.بر پایه این گزارش، روز گذشته نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، فولاد مبارکه ایران (فولاد)، پالایش نفت تهران (شتران) و سایپا (خساپا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۸۶۷ میلیون و ۷۳ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۳۲۱ واحد افزایش داشت و به ۱۷ هزار و ۷۰۷ واحد رسید. در این بازار بیش از چهار میلیارد و ۲۳۶ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۲۷ هزار و ۴۱۴ نوبت بود. پلیمر آریا ساسول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و بیمه پاسارگاد (بپاس) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین تامین سرمایه دماوند (تماوند) و بیمه سامان (بساما) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.

  آتش‌بازی بازارهای جهانی

روز چهارشنبه هفته گذشته نشست فدرال رزرو در تاریخ ۲ نوامبر برگزار شد و این نرخ طبق انتظارات با یک افزایش ۰.۷۵ درصدی به ۴ درصد رسید که یک رکورد ۱۵ ساله محسوب می‌شود. بازارهای جهانی سهامی و کالایی در ابتدا و پس از سخنان جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا به این موضوع واکنشی منفی داد اما در روز جمعه به یک‌باره شاهد برپایی جشنی در بازارهای جهانی به خصوص کامودیتی‌ها بودیم که دلایل مهمی را پشت خود داشت. بر اساس گزارش فردای اقتصاد؛ چین که ماه‌های گذشته به دلیل سیاست کووید-صفر ضربه شدیدی را به تولید چین و تقاضای کامودیتی‌ها وارد کرده بود، اکنون از احتمال بالای کاهش محدودیت‌های کرونایی خبر می‌دهد که می‌تواند تقاضای عمده‌ای را روانه کالاهای پایه به خصوص فلزات اساسی کند. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی در دنیاست و برگشت اقتصاد آن به دوران قبل از کرونا، تقاضا و در نتیجه بازارهای جهانی را با رشد همراه خواهد کرد. همین عوامل باعث شد که روز گذشته نفت به مرز ۱۰۰ دلار برسد، مس بار دیگر کانال ۸ هزار دلاری را پس بگیرد و دیگر فلزات اساسی نیز با افزایش‌های بیش از ۳ درصدی همراه شوند.دلیل بعدی به آمار جدید اقتصادی ایالات متحده برمی‌گردد. روز جمعه نرخ بیکاری امریکا برای ماه اکتبر منتشر شد و این نرخ با یک افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به سپتامبر، به ۳.۷ درصد رسید. نرخ بیکاری سپتامبر ۳.۵ درصد بود که کمترین عدد طی ۵۰ ساله گذشته امریکا محسوب می‌شد. این موضوع در کنار پیش‌بینی‌هایی که از آرام شدن شدت سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در نشست‌های بعدی خبر می‌دهند، سیگنال پایان فشارهای نرخ بهره را به فعالان بازارها مخابره کرد.

 

ارسال نظر