اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۱۲ - ۰۱:۴۲:۳۳
کد خبر: ۱۹۳۹۹۰

بازار ضایعات شهرداری از مسیر بورس کالا شفاف می‌شود

برنا| معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران در نظر دارد برای نخستین‌بار ضایعات آهنی خود را در بستر بورس کالا به فروش برساند و به مرور سایر ضایعات شهرداری تهران که در مجموع رقم قابل توجهی است نیز در بورس کالا عرضه خواهیم کرد. لطف‌اله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در جلسه شورای مدیران حوزه معاونت مالی اظهار کرد: شهرداری تهران در نظر دارد برای نخستین‌بار ضایعات آهنی خود را با همکاری سرمایه‌گذاری شهر در بورس کالا به فروش برساند و با توجه به انجام مقدمات لازم به زودی ضایعات از طریق بورس کالا با قیمت واقعی و شفاف به فروش می‌رسد. فروزنده با بیان اینکه ضایعات شهرداری تهران در مجموع رقم قابل توجهی است، گفت: عرضه ضایعات در بورس کالا را از ضایعات آهن شروع کرده‌ایم و در نظر داریم به فروش سایر ضایعات تسری بخشیم و هر چیزی را که قابلیت عرضه در بورس کالا را داشته باشد، در راستای شفافیت در بورس کالا عرضه می‌کنیم.

عملکرد سازمان بورس در مورد بیمه سهام ارزشمند است

فارس| جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد: سهامداران خرد بیشتر جزو گروه‌هایی هستند که به دلیل عدم آشنایی با مکانیزم معامله در بورس، هنوز حرفه‌ای نشده‌اند و متاسفانه امکان تشخیص سهام‌های مناسب را ندارند، بنابراین لازم است که حاکمیت در موضوع بورس و حفظ دارایی‌های مردم کنار سهامداران خرد قرار بگیرد. وی با اشاره به اهمیت بازار سرمایه و لزوم حمایت از آن گفت: بیمه پرتفوی (ترکیب سبد سهام) به عنوان یکی از بندهای مصوبه ده‌بندی سازمان بورس در حمایت فوری از بازار سرمایه، کار ارزشمندی است که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است و به سهامدار خرد با پرتفوی زیر یکصد میلیون تومان کمک کند تا سرمایه اولیه خود را از ریزش‌های بیشتر مصون کند. در حقیقت با این کار اصل سرمایه در شرایط بحرانی حفظ می‌شود و سود ۲۰ درصدی نیز به پرتفوی خرد تعلق می‌گیرد. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به‌طور کلی معتقدم باید شرایطی در بورس فراهم شود که سهامداران خرد متضرر نشوند و کف سود سیستم بانکی برای سرمایه‌گذار تامین شود تا سرمایه‌گذار ترغیب به ماندگاری در بازار و سهامداری در بورس شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد مجلس شورای اسلامی با بیمه سهام مثبت است، گفت: ما در شرایطی هستیم که باید سهامدار خرد را حفاظت کنیم. نظر من نسبت به این موضوع مثبت است و سایر دوستان در مجلس نیز اغلب همین نگاه را دارند. قادری با بیان اینکه باید بین سهامداران خرد و سهامداران عمده تفکیک قائل باشیم، گفت: وقتی در بورس سرمایه‌های مردم به بهترین شکل در تامین مالی پروژه‌های اقتصادی به کارگرفته می‌شود ورود و ماندگاری افراد در بورس از اهمیت برخوردار است، بنابراین باید تلاش شود از سرمایه‌های خرد در نوسانات مراقبت کنیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: شاید بهترین توصیه به افرادی که خواهند وارد بازار سرمایه شوند، این است که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار شده و خود را از نوسانات بازار سرمایه حفظ کنند.

واریز فوری بدهی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حمایت از واریز بدهی معوق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از پیگیری فوری برای وصول وام‌ها و تسهیلات پرداخت شده صندوق توسعه ملی به برخی نهادها و سازمان‌ها خبر دادند. محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی درباره بند تزریق منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه که در بسته ۱۰‌بندی حمایت فوری از بازار سرمایه آمده است، گفت: با این بند بسیار موافق هستم چرا که صندوق تثبیت براساس قانون باید از سوی صندوق توسعه تغذیه و تامین اعتبار شود. وی افزود: اصل کار خوب است اما مبالغی که دولت سرمایه‌گذاری می‌کند باید به سمت بازارگردانی پیش برود و حتی صندوق تثبیت را سودآور و دارای ارزش افزوده کند جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با بیان اینکه وام‌ها و تسهیلاتی که صندوق توسعه ملی به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده آن‌طور که باید برنگشته است و از سویی دیگر صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بدهکار است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد اولویت اول صندوق توسعه ملی باید صندوق تثبیت باشد تا در بخش اقتصاد و بازار سرمایه کارساز بوده و ثبات لازم را در بازار سرمایه ایجاد کند. علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه با ورود آقای غضنفری به عنوان رییس صندوق توسعه ملی، عملکرد صندوق مثبت ارزیابی می‌شود، گفت: امید است با برنامه‌هایی که در دستور کار صندوق توسعه ملی است و اهداف مورد نظر آن، این مهم یعنی تزریق منابع صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه با فوریت انجام شده تا ثبات به بازار برگردد. وی تاکید کرد: کسانی که از صندوق توسعه ملی وام گرفته بودند آن‌طور که باید اقدام برای بازگشت پرداختی‌های خود نکرده‌اند که امید است با بازگشت منابع، تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه با سرعت بیشتری انجام شود. حجت‌اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در این باره عنوان کرد: در کمیسیون صنایع و معادن طی جلساتی با مسوولان بانک مرکزی برگزار شد گزارش‌های مفصلی از معوقات بانکی به صندوق توسعه ملی ارایه شد که در آن جلسات مشخص شد معوقات زیادی بابت تسهیلاتی که صندوق به برخی نهادها و سازمان‌ها داده و هنوز بازنگشته است، وجود دارد. وی اظهار کرد: بانک مرکزی هیاتی تشکیل داده تا بحث معوقات را پیگیری و نسبت به بازگشت آنها به بدنه صندوق جدی‌تر عمل کنند. امید است با بازپرداخت مبالغ مورد نظر، صندوق بتواند معوقات خود به صندوق تثبیت را پرداخت کند تا بازار سرمایه را از وضعیت فعلی خارج کند. 

 

ارسال نظر