اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۱۱ - ۰۰:۴۱:۱۸
کد خبر: ۱۹۳۹۶۶

بورس نیازمند اصلاح ساختارها و رفتارها

ایرنا| محمدرضا عربی، معاون اسبق نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تاثیر انتشار اوراق تبعی روی روند بازار سرمایه افزود: انتشار اوراق تبعی و بیمه سبد سهام در شرایط فعلی که غیرعادی هم است، در بازه کوتاه‌مدت می‌تواند موثر باشد و تا حدی از ریزش‌ها بکاهد که اتفاقا هدف از انتشار این اوراق نیز به عنوان راهکار فوری احیای شرایط بازار در نظر گرفته شده است.  وی اظهار داشت: انتشار اوراق تبعی به عنوان رویکردی مانند بیمه سهام می‌تواند تا حدی نگرانی سنگین ایجاد شده را به خصوص برای سهامداران خرد به عنوان جامعه هدف بیمه سهام، کاهش دهد؛ اما طبیعتاً در بلندمدت برای بازگشت کامل اعتمادها به بازار نیازمند اتخاذ استراتژی‌ها و راهبردهای اصلاحی کلان هستیم.  عربی با تاکید بر اینکه انتشار اوراق تبعی در شرایط فعلی و برای کاهش نگرانی‌ها مفید خواهد بود، تصریح کرد: بازار سرمایه برای احیای خود در بلندمدت باید در جهت اصلاح ساختارها و رفتارهای مختلف در اقتصاد حرکت کند تا روند سودآوری شرکت‌ها در مسیر درست و مطمئن قرار گیرد.  معاون اسبق نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مهم‌ترین نگرانی مردم در شرایط فعلی به تصمیم‌های دولت در زمینه تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بر می‌گردد، اظهار کرد: در شرایط ملتهب کنونی بزرگ‌ترین نگرانی سهامداران و سرمایه‌گذاران این است که دولت در قبال تدوین لایحه بودجه سال آینده چه تصمیمی اتخاذ می‌کند و راهبردها در قبال بازار سرمایه به چه نحو خواهد بود که امیدواریم ریسک‌ها و ابهام‌ها در این مسیر کنار رود.

نگاه مجزا به بازار سهام بی‌اثر است

بورس‌نیوز| احسان مرادی، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: تمرکز بسته‌های حمایتی باید بر تعامل بین بازار پول و سرمایه باشد و نگاه مجزا به این دو بازار بی‌اثر است. این دیدگاه تنها مختص به بازار سرمایه نیست بلکه به شرایط اقتصادی کل کشور مربوط است. هنگامی که بانک‌ها ۲۵ درصد سپرده قبول می‌کنند و تا زمانی که اوراق گام ۲۰ همتی و با نرخ تنزیل ۲۷ الی ۲۸ درصد در حال معامله است، دیگر نمی‌توان از بازار سهام انتظاری برای رشد یا رونق داشت. وی افزود: وزیر اقتصاد باید تعادل بین بازار پول و سرمایه را برقرار کند و تا هر زمانی که به یک بخش بها داده شود وضعیت به همین صورت باقی خواهد ماند. سازمان بورس و اوراق بهادار خواسته‌های خود را بیان کرده و در شرایط فعلی متولی این امر وزیر اقتصاد است. موضوع سوددهی بالا در بانک‌ها بسیار روشن و شفاف است، متصدیان امر یا واقعا در جریان نیستند یا اینکه نمی‌خواهند در جریان قرار بگیرند. مرادی مطرح کرد: هنگامی که سرمایه‌گذاری بدون ریسک با سوددهی بالا در بازار پولی امکان‌پذیر باشد، خرید و فروش سهم در بازار سرمایه هیچ جذابیت برای سرمایه‌گذاران ندارد. این موضوع نشانگر وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور است و مساله سود و زیان عده از خرید و فروش سهام در بازار سرمایه نیست، مساله مشکلات جدی بنگاه‌های اقتصادی است که چرخه تولید را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.  وی در پایان گفت: در این بین، اما جلساتی با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برای ارایه نظرات شرکت‌های تامین سرمایه جهت تعامل بهتر میان سازمان بورس و تامین سرمایه‌ها برگزار می‌شود. این جلسات به صورت دوره‌ای برگزار و نظرات تامین سرمایه‌ها برای بهبود شرایط صنایع مطرح می‌شود.

اعتماد به بورس به صورت تدریجی افزایش خواهد یافت

غلامرضا منتظری درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین نکته در هر مسیری جلب اعتماد است و اگر پله اول را بنابر اعتماد گذاشتیم پله بعدی موفقت خواهد بود. لذا برای موفقیت در بورس ابتدا باید علل بی‌اعتمادی موجود را ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی کرده، مشکلات را احصا کنیم و سپس در گام بعدی زمینه بی‌اعتمادی را رفع و مطابق با واقعیت برنامه‌ریزی کنیم. وی با بیان اینکه برای تصمیم‌گیری بهتر در مدیریت بازار سرمایه ابتدا باید مسیر گذشته را آسیب‌شناسی کنیم، عنوان کرد: نشست صمیمی باید میان کارشناسان تجربی و علمی، بخش خصوصی و دولتی جهت پیوند علم و تجربه پیرامون بازار سرمایه برگزار کرد تا به مدل رشد در بورس دست پیدا کنیم. تا زمانی که مدل مناسبی نداشته باشیم و شاخص تعریف نکنیم، ارزیابی مفهومی پیدا نمی‌کند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: پس از دست‌یابی به مدل رشد بورس باید تحقق برنامه را به صورت کوتاه‌مدت و میان مدت مورد ارزیابی قرار دهیم و منتظر نباشیم اعتراضات اجتماعی شروع شود و سپس به مسائل ورود کنیم لذا باید با مدل جدید و اعتماد آفرین کار را پیش ببریم. در حال حاضر مشتاقان به بورس فراوان هستند. بنابراین، بازگشت این اعتماد تدریجی بوده و یک باره اتفاق نمی‌افتد.

بازگشت آرامش به بورس

ایرنا| غلامرضا مصباحی مقدم در خصوص اقدامات سازمان بورس در جهت بازگشت اعتماد سهامداران، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در خصوص حمایت از سهامداران، بیمه سبد سهام است که از طریق آن افراد می‌توانند به صورت سالانه تا ۱۰۰ میلیون تومان از سهام خود را مورد حمایت ۲۰ درصدی قرار دهند که اتفاقی خوب برای سهامداران خرد است.  وی افزود: این تصمیم سازمان بورس، زمینه‌ساز اطمینان خاطر سهامداران خرد است که دیگر در معاملات سهام در صف خرید یا فروش قرار نمی‌گیرند و بدون دغدغه از دریافت سود حداقلی در سال بعد مطمئن هستند. این اقدام کمک می‌کند که نوعی آرامش روانی بر جامعه سهامداری به خصوص سهامداران خرد حاکم شود و آنها به دلیل دریافت سود تضمین شده از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.

 

ارسال نظر