اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۲:۰۶:۴۲
کد خبر: ۱۹۳۹۲۶

طرح بیمه سهام جذاب‌تر از سرمایه‌گذاری در بانک

ایرنا| محمدحسن ابراهیمی سروعلیا، معاون اسبق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص برنامه حمایتی از بازار سهام با بیمه کردن پرتفوی افراد حقیقی گفت: این طرح سازمان بورس بدون شک جذاب و مورد استقبال قرار می‌گیرد به شرطی که اطلاع‌رسانی عمومی و مطلوبی برای مردم انجام شود. وی افزود: امروز جمع کثیری از مردم و حتی سهامداران حاضر در بازار اطلاعی از مزایای اوراق تبعی ندارند و شاید به فکر فروش سهام و سپرده‌گذاری در بانک‌ها یا اوراق درآمد ثابت هستند، اما پیام بیمه سبد سهام به سهامداران این است که اگر ریسک‌گریز هستید به جای خروج پول از بازار، اوراق تبعی بخرید تا علاوه بر حفظ اصل سرمایه، سود تضمینی حداقل ۲۰ درصدی داشته باشید؛ اگر مردم متوجه این موضوع شوند، قطعاً در بازار می‌مانند. ابراهیمی سروعلیا ادامه داد: بیمه سبد سهام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان حجم بزرگی از سهامداران بازار یعنی حدود ۹۶ درصدی سهامداران حقیقی را شامل می‌شود که برای سال آینده می‌توانند حداقل ۲۰ میلیون تومان سود تضمینی داشته باشند. معاون اسبق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خاطرنشان کرد: نکته برتر اوراق تبعی به نسبت سپرده بانکی یا اوراق درآمد ثابت این است که امکان دارد در زمان سررسید سود سهامداران به مراتب بالاتر از ۲۰ درصد باشد که در این صورت کل سود برای سهامدار است، پس یک احتمال رشد سود بالاتر نیز وجود دارد که این موارد باید از طریق رسانه‌ها تشریح شود. وی گفت: شاید عنوان شود که در شرایط تورمی، سود ۲۰ درصدی هم نمی‌تواند جذاب باشد، اما موضوع اینجاست که ابزار بیمه سبد سهام برای سرمایه‌گذاران کم ریسک است که قصد سپرده‌گذاری در بانک را دارند که در بازار سهام با گزینه‌ای جذاب‌تر مواجه هستند. وی گفت: با فراگیر شدن بیمه سبد سهام، شرایط برای رونق سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بازار سهام فراهم می‌شود که در گذشته طی سال ۱۴۰۰ نیز اوراق تبعی تا سقف ۱۰ میلیون تومان سهام اجرا شد. معاون اسبق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: این دست اقدامات در صورت تشریح مطلوب می‌تواند بازار را از نگرانی دربیاورد و سهامداران خرد را به سرمایه‌گذاری بیشتر در کمال امنیت و تعادل بازار تشویق کند.

مبالغ واریزی به صندوق تثبیت بازار سهام صرفا تبلیغاتی است

بورس‌نیوز| مهدی حیدرزاده، کارشناس بازار سهام مطرح کرد: شاخص کل در بازار به نقطه‌ای رسیده که در حال نزدیکی به کف‌های تاریخی خود است. به نظر می‌رسد، بازار سهام بیشتر از این ریزش را به خود نمی‌بیند، باید گفت ریسک‌های سیستماتیک بزرگ‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار سهام است. نکته‌ای که بازار سرمایه را با مشکل مواجه می‌کند و مورد اعتراض فعالین بازار سهام نیز قرار دارد آزادی عمل بانک‌ها در پرداخت سود است، سودهای ۲۵ الی ۲۶ درصدی بازار سرمایه را در حاشیه قرار می‌دهد و مانع ایجاد جریان نقدینگی در آن شده است.  این فعال بازار سرمایه با اشاره به اقدامات سازمان بورس تشریح کرد: واریز مبالغی به صندوق تثبیت بازار صرفا برای شاخص‌سازی بوده یا می‌تواند مورد استفاده به عنوان مقاصد سیاسی باشد. در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر استعفا از جانب رییس سازمان بورس مطرح شده بود که آن موضوع هم چندان بر روند بازار سهام تاثیرگذار نبود، چراکه تغییرات در سطوح مدیریتی تاثیر ویژه‌ای بر بازار سرمایه ندارد مگر اینکه در روند تغییرات اتفاق عجیبی رخ دهد. در این بین اما افزایش نرخ دلار منجر به صعودی شدن بازار سهام تا انتهای سال می‌شود، یعنی یک محرک بسیار قوی برای رشد بورس نقدینگی و تقابل آن با ارزش کل بازار است. حیدرزاده در پایان گفت: نقدینگی و ارزش کل بازار سهام هم شانه یکدیگر در حال حرکت هستند و هرچقدر نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند رشد شاخص را هم تجربه می‌کنیم. به نظر می‌رسد صنعت غذایی به واسطه عملکرد خوب می‌تواند در اولویت پیشتازی باشد، صنعت پالایش و خودرویی‌ها هم از این موضوع مستثنی نیستند.

فروش بدون واسطه برنج کشاورزان در بورس کالا

جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران در حاشیه مراسم‌پذیرش برنج فجر در بورس کالا در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل گفت: این پایانه استانداردهای بورس کالا را به دست آورده است و شالیکاران می‌توانند برنج‌های تولیدی رقم فجر را برای ارزیابی کیفی و دریافت صدور قبض انبار به پایانه صادراتی آمل تحویل دهند. وی افزود: معاملات در قالب گواهی سپرده کالایی ورود کرده و کشاورزان می‌توانند برنج را به‌صورت مستقیم در سطح کل کشور عرضه کنند و تمامی مصرف‌کنندگان در اقصی نقاط کشور می‌توانند برنج‌های عرضه شده را روی تابلوی بورس کالا خریداری کنند. در همین زمینه رییس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز تقویت بورس کالا را از جمله راهکارهای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت و حذف واسطه‌ها بیان کرد و گفت: در این روش، عرضه کالا، قیمت‌ها، کمبودها مشخص است و کالا مستقیم به دست مصرف‌کننده و توزیع‌کننده اصلی می‌رسد. مصطفی طاهری با بیان اینکه در بورس کالا نفع اصلی با حداقل واسطه‌گری به تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌رسد، افزود: در مورد کالاهای مختلف از جمله سیمان، پتروشیمی و فولاد در بورس روند موفقیت آمیز بود و تولیدکننده و مصرف‌کننده از آن رضایت داشت. وی حذف دلالی و واسطه‌گری را بهترین روش برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده در بخش کشاورزی و تولید برنج دانست. مدیرعامل مرکز تجارت برنج بین‌المللی و پایانه صادرات برنج آمل نیز گفت: سال قبل برنج طارم وارد بورس شده بود و امسال علاوه بر آن برای حمایت از برنج‌های پرمحصول، نماد برنج فجر وارد بورس کالای کشاورزی شد. اسماعیل یزدان پناه با بیان اینکه شالیکاران می‌توانند برنج طارم و فجر را از طریق بورس کالا در سراسر ایران به فروش برسانند، گفت: مرکز تجارت برنج ایران به عنوان انبار معتمد بورس کالای ایران است موفق شد برنج را وارد بورس کند و کشاورزان می‌توانند برنج را به این مرکز ارایه دهند.

 

ارسال نظر