رونق بورس کالا در آبان ماه

۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - ۰۳:۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۹۳۸۲۵

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم‌ترین عناوین آنها می‌توان به تارا و ٢٠٧ در بورس کالا عرضه می‌شود، حمایت از کشاورزان با عرضه ماشین‌آلات صنعتی در بورس کالا، رضایت همه عوامل بازار خودرو از عرضه محصولات در بورس، عرضه ۲۵۰ دستگاه هایما در بورس کالا تایید شد و معاملات برنج در بورس کالا رونق می‌گیرد اشاره کرد.

عیسی حسین‌پناه اظهار داشت: امروز و با گذشت چند مرحله از عرضه خودروهای بهمن موتور در بورس کالا، تمام عوامل فعال در بازار خودرو اعلام می‌کنند که عرضه خودرو در بورس کالا به نفع تولید، مصرف و بازار است زیرا با عرضه این محصول در بورس، رانت حاصل از تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد به سمت تولید روانه شده و زمانی که پول وارد چرخه تولید شود، افزایش ظرفیت‌ها ایجاد می‌شود و در نتیجه بازار نیز به سمت تعادل می‌رود.

محمدرضا بهنام‌زاده مدیر پذیرش بورس کالای ایران گفت: هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران با پذیرش محصولات تارا و ۲۰۷ تولیدی شرکت ایران خودرو موافقت کرد.

وی اظهار کرد: در جلسه هیات پذیرش بورس کالا که با حضور مدیران شرکت ایران خودرو برگزار شد، محصولات ۲۰۷ و تارا این خودروساز برای عرضه در بورس کالای ایران پذیرش شد و پذیرش آن مشروط به عرضه کل حجم تولید این شرکت در بورس کالا شد و در صورتی که این خودروساز به تعهدات عرضه‌اش عمل نکند، پذیرش آن تعلیق می‌شود.

عرضه خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد، خودرو می‌تواند بسیار ارزانتر از آنچه در بازار آزاد فروخته می‌شود به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. در روز یکشنبه اول آبان درحالی خودروی لاماری عرضه شد که این خودرو ارزانتر از قیمت بازار آزاد به دست خریدار رسید.روز یکشنبه در رقابت داغی در تالار شفاف خودروی بورس کالا روز یکشنبه در عرضه لاماری ایما دنبال شد و بدین‌ترتیب ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما با رقابت بیش از ۲۰ درصد فروخته شد.خودروهای لاماری ایما سفید و مشکی رنگ در بورس کالا به ترتیب با متوسط قیمت یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون و یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان معامله شدند. هایما محصول تولیدی ایران خودرو برای دومین بار میهمان بورس کالا خواهد بود و براساس اطلاعیه عرضه بورس کالا، ۲۰۰ دستگاه هایما اس ۷ مشکی و ۵۰ دستگاه هایما اس ۷ مشکی سفارشی روز ۸ آبان ماه روی تابلو می‌رود.

در اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران آمده است ۸ آبان ۲۰۰ دستگاه هایما S۷ مشکی و ۵۰ دستگاه هایما  S۷ مشکی سفارشی در تالار خودرو عرضه می‌شود.تاریخ تحویل این محصولات ایران خودرو ۱۶ آذر ماه یعنی ۳۸ روزه خواهد بود.

قیمت پایه هایما  S۷ مشکی ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هایما S۷ مشکی سفارشی مجهز به جک برقی صندوق عقب ۷۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

شهرداری تهران قصد دارد یک واحد ۱۶۴ متر مربعی مسکونی واقع در نیاوران را در تاریخ ۱۵ آبان ماه در تالار املاک و مستغلات بورس کالا عرضه کند. شهرداری تهران پیشتر دو ملک خود را در اواخر شهریور در یک فرآیند شفاف رقابتی در بورس کالا فروخته بود. شهرداری تهران پس از موفقیت عرضه دو ملک خود که در روندی شفاف به فروش رسید، قصد دارد یک واحد ۱۶۴ متری را در قالب آپارتمان غیرنوساز مسکونی به قیمت پایه ۱۵ میلیارد تومان در بورس کالا عرضه کند. بورس کالای ایران از گشایش انبار و نماد معاملاتی شرکت توسعه تجارت برنج مازندران برای انجام معاملات گواهی سپرده برنج سفید فجر بوجار نشده خبر داد. بر این اساس قرار است علاوه بر برنج طارم، برنج فجر نیز در بورس کالا مورد دادوستد قرار گیرد. در جدیدترین اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران آمده است: انبار شرکت توسعه تجارت برنج مازندران فعال شده و با نماد «برنج۰۲۰۳پ۰۲» و «نام: برنج فجر۰۲۰۳تجارت مازندران» آماده پذیرش محصول برنج سفید فجر بوجار نشده از مشتریان است.زمان گشایش نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی مربوط به این انبار نیز روز شنبه ۷ آبان ماه خواهد بود.

   برترین‌های بورس کالا

بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا را در هفته نخست آبان (منتهی به ۶ آبان) براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد. جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است: 

سنگ آهن گهر زمین با ثبت معامله ۴۷۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن به ارزش بیش از ۱۳۲۲ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. فولاد خوزستان با فروش ۹۲ هزار تن تختال C و شمش بلوم به ارزش بیش از ۱۲۳۱ میلیارد تومان، دوم شد.

ملی صنایع مس ایران با فروش ۴ هزار و ۷۳۰ تن سولفور مولیبدن، مس کاتد، مس کم عیار و کنسانتره فلزات گران بها به ارزش ۱۱۵۷ میلیارد تومان، سوم شد. ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۳۵ هزار و ۱۹۳تن به ارزش نزدیک ۵۸۶ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

معدنی و صنعتی گل گهر با ثبت معامله ۲۰۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش نزدیک ۵۶۸ میلیارد تومان پنجم شد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۰۰ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن و شمش بلوم را به ارزش نزدیک ۴۷۰ میلیارد تومان فروخت و ششم شد.

صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با فروش ۱۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش نزدیک ۴۲۶ میلیارد تومان هفتم شد. آهن و فولاد ارفع با فروش ۳۰ هزار تن شمش بلوم به ارزش نزدیک ۴۰۷ میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت. پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۴۲۲۰ هزار و ۵۲۵ تن وکیوم باتوم، گوگرد گرانوله و لوب کات سبک به ارزش بیش از ۳۹۷ میلیارد تومان، نهم شد. پتروشیمی تندگویان با فروش ۱۲ هزار و ۸۵۴ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری و نساجی و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش نزدیک ۳۷۷ میلیارد تومان در رتبه دهم ایستاد.

   پذیریش‌های جدید در بورس کالا

براساس تازه‌ترین اطلاعیه‌های مدیریت پذیرش بورس کالای ایران میلگرد فولادی، شمش روی و انیدرید فتالیک ۳ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شد. پذیرش کالاها و محصول‌های مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۳ آبان به تصویب رسید.

به این ترتیب میلگرد فولادی شرکت نورد ایوان غرب راهی بازار اصلی بورس کالای ایران می‌شوند. همچنین یک هزار و ۴۷۵ تن شمش روی شرکت ذوب روی بافق که عرضه‌کننده آن شرکت معادن بافق است در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد. علاوه بر این، انیدرید فتالیک پتروشیمی اصفهان برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران همچنین در اطلاعیه‌های جداگانه دیگری از پذیرش تیشو و لوله مسی ۲ شرکت در بازار فرعی بورس کالا خبر داد. پذیرش کالاهای مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۳ آبان به تصویب رسید. به این ترتیب، ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن تیشو محصولات کاغذی لطیف راهی بازار فرعی بورس کالا می‌شود. علاوه بر این، ۶۰۰ تن لوله مسی صنایع مس شهید باهنر برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

 

ارسال نظر