اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۰۲ - ۰۱:۳۳:۲۷
کد خبر: ۱۹۳۶۴۶

یک شرکت جدید به جمع ناشران فلزات اساسی پیوست

فرابورس|فرابورس ایران در آخرین روز مهرماه میزبان عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت سوژمیران بود تا این شرکت کامودیتی‌محور با ثبت متوسط قیمت ۱۵ هزار و ۲۵۳ ریالی هر سهم از امروز به‌طور رسمی به جمع ناشران فرابورسی بپیوندد.

طی عرضه سهام این شرکت در نماد «فسوژ» ۶۰ میلیون سهم این شرکت روی میز فروش رفت که در پی رقابت ۶۵ صندوق، در نهایت ۳۰ صندوق موفق به خرید سهام سوژمیران شدند. در عرضه اولیه این شرکت با سرمایه ۶۰۰ میلیارد ریالی، حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر متقاضی، ۳ میلیون سهم در نظر گرفته شده بود و قیمت ارزش‌گذاری نیز ۱۶ هزار و ۴۵۸ ریال تعیین شد.

بیشترین قیمت معامله‌شده برای هر سهم فسوژ، ۲۰ هزار ریال و کمترین قیمت معامله شده نیز ۱۳ هزار و ۵۵۰ ریال بود. همچنین متوسط قیمت معاملات در سفارش‌گیری نماد فسوژ معادل ۱۵ هزار و ۲۵۳ ریال بود. در عرضه اولیه امروز شرکت‌های گروه صنعتی و معدنی امیر و تامین سرمایه امید به ترتیب به عنوان متعهدین عرضه و خرید و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی کیان نیز به عنوان بازارگردان ایفای نقش کردند.

در نشست خبری ویژه این شرکت، سید فرهنگ حسینی رییس هیات‌مدیره فسوژ، وضعیت مقایسه‌ای سود و زیان این مجموعه را مورد توجه قرارداد و گفت: «فسوژ» در ۶ ماهه امسال ۶۰۱ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است، این شرکت در ۱۲ماهه سال گذشته یک هزار میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۹ رقم ۹۷۹ میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده بود. شرکت سوژمیران که از امروز به‌طور رسمی در تابلو بازار اول فرابورس ایران معاملات خود را آغاز کرد، پیش از این در مردادماه سال ۱۴۰۰ به عنوان دویست و پنجاه و یکمین نماد معاملاتی و در گروه فلزات اساسی درج شد.

اتمام ارزش‌گذاری بلوک مدیریتی سرخابی‌ها تا ۳ هفته آینده

بازار سرمایه| علی فتح‌الله‌زاده، مدیر باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۲ ضمن تاکید بر تاریخی بودن اقدام برای واگذاری ۵۱ درصد از سهام سرخ‌آبی‌ها به بخش غیردولتی، گفت: سازمان خصوصی‌سازی سهام دو باشگاه‌ها را برای واگذاری به سه قسمت ۱۷ و نیم درصدی تقسیم کرده است و واگذاری بیش از ۵۰ درصدی سهام سرخ‌آبی‌ها به بخش غیردولتی آغاز مسیر شکوفایی هر دو باشگاه است. رضا درویش، مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس نیز با حضور در غرفه شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس با اشاره به انجام مقدمات واگذاری بلوک مدیریتی سرخ‌آبی‌ها گفت: برنامه‌ریزی‌های سازمان خصوصی‌سازی حاکی از آن است که ظرف حداکثر دو تا سه هفته آینده، ارزش‌گذاری بلوک مدیریتی دو باشگاه انجام می‌شود. وی افزود: خریدارانی که اهلیت آنان تایید شود می‌توانند در خرید بلوکی سهام دو باشگاه شرکت کنند. علی دولت‌شاهی، مشاور اقتصادی باشگاه استقلال نیز در پاسخ به ادامه‌دار بودن کاهش قیمت سهام باشگاه‌ها از زمان ورود به بازار سرمایه، اظهار کرد: مقوله سهام‌داری با شرکت‌داری متفاوت است و هر دو باشگاه دخالتی در قیمت سهام‌شان ندارند. قیمت سهام باید در بازار مشخص شود.

جزییات بلوک‌بندی  استقلال و پرسپولیس 

تسنیم| در سیصد و نومین جلسه هیات واگذاری در خصوص برنامه بلوک‌بندی واگذاری دولت در دو شرکت استقلال و پرسپولیس بحث و تصمیم‌گیری شد. تصمیمات اخذ شده در اخرین جلسه هیات واگذاری که اخیرا در وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شد به شرح زیر می‌باشد: 

1- موافقت با افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه اصفهان از 29 به 53 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته.

2- مواقت با واگذاری 12 درصد از سهام شرکت «صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) » زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی جهت واگذاری از طریق بورس.

3- موافقت با واگذاری حدود 7 درصد از سهام شرکت «پارس فولاد سبزوار» زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران جهت واگذاری از طریق بورس .

4- برنامه بلوک‌بندی واگذاری سهام دولت در شرکت‌های فرهنگی-ورزشی استقلال و پرسپولیس 

الف- واگذاری حدود 10 درصد سهام دو شرکت به صورت خرد و تدریجی به متقاضیان با هدف مدیریت بازار .

ب- واگذاری تا سقف 5 درصد سهام تدریجی به مدیران و کارکنان دو باشگاه و تا سقف 5 درصد سهام به سایر مدیران با تجربه و متخصص و کارآمد بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل «44» قانون اساسی.

ج- واگذاری بخشی از سهام دو باشگاه (حداقل یک کرسی هیات‌مدیره) به هواداران، پیشکسوتان و بازیکنان در قالب شرکت تعاونی یا انتقال مستقیم سهام.

د- واگذاری 3 بلوک مدیریتی 17 درصدی از هر باشگاه به منظور حل مشکلات دو باشگاه و امکان حضور در بازی‌های اسیایی و خروج دولت از تصدی‌گری.

 

ارسال نظر