بورس روی مدار نوسان

۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۰۲:۱۸:۲۴
کد خبر: ۱۹۳۶۲۰

شاخص کل بورس تهران دیروز شنبه، ۳۰ مهرماه با یک هزار و ۲۱۹ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۸ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن با ۴۰۰ واحد افزایش به ۳۷۸ هزار و ۹۹۴ واحد و شاخص قیمت با ۲۳۹ واحد رشد به ۲۲۶ هزار و ۴۸۶ واحد رسید. شاخص بازار اول، سه هزار و ۲۳۱ واحد افت و شاخص بازار دوم، چهار هزار و ۶۲۵ واحد رشد را ثبت کرد.

روند معاملات دیروز دوباره نشان داد که مشکل بازار سهام نااطمینانی گسترده است که خود را در ارزش پایین معاملات خرد نشان می‌دهد. هرچند در یک ساعت ابتدایی بازار ارزش معاملات خرد به حدود ۶۸۵ میلیارد تومان رسیده بود که یکی از بالاترین اعداد ثبت شده طی دو هفته گذشته محسوب می‌شود اما در ادامه دوباره شاهد نزول ارزش معاملات خرد بودیم. ارزش معاملات خرد روز شنبه حدود ۲هزار میلیارد تومان بود.

روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از سه میلیارد و ۵۴۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۷ هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال معامله شد. همچنین پالایش نفت تهران (شتران) با ۸۱۳ واحد، پالایش نفت تهران (شپنا) با ۶۵۶ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی) ۴۱۸ واحد، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با ۹۹ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۸۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.

در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و۱۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۵۳۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۳۸۰ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱۸۶ واحد، پتروشیمی فناوران (شفن) با ۱۸۱ واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با ۱۲۸ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.

بر پایه این گزارش، روز گذشته نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت تهران (شتران)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، بورس کالای ایران (کالا) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۴۸ میلیون و ۴۳۳ هزار برگه سهم به ارزش یک هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز شنبه بیش از یک واحد افزایش داشت و به ۱۷ هزار و ۸۵۴ واحد رسید. در این بازار بیش از ۲ میلیارد و ۶۱۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز گذشته فرابورس بیش از ۱۵۲ هزار و ۴۴۴ نوبت بود.پلیمر آریا ساسول (آریا)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، بهمن دیزل (خدیزل)، فرابورس ایران (فرابورس) و اعتباری ملل (وملل) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند، همچنین پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پالایش نفت شیراز (شراز)، داروسازی دانا (ددانا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.

    فلزی‌ها در صدر باقی ماندند

بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا را در هفته پایانی مهر (منتهی به ۲۹ مهر) براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد. جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است: 

فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۴۶۶ هزار و ۲۹۰ تن انواع ورق و تختال SM به ارزش بیش از ۷۷۰۰ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. فولاد خوزستان با فروش ۹۰ هزار تن تختال C و شمش بلوم به ارزش بیش از ۱۱۷۸ میلیارد تومان، دوم شد.

ملی صنایع مس ایران با فروش ۷ هزار و ۴۳۹ تن سولفور مولیبدن، مس کاتد، مس کم عیار و کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۱۱۷۰ میلیارد تومان، سوم شد. فولاد هرمزگان جنوب با ثبت معامله ۶۰ هزار تن تختال C به ارزش نزدیک ۷۷۵ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ثبت معامله ۱۰۵ هزار تن شمش بلوم، کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش بیش از ۵۴۴ میلیارد تومان پنجم شد. پالایش نفت بندرعباس ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات سنگین و وکیوم باتوم را به ارزش نزدیک ۴۸۷ میلیارد تومان فروخت و ششم شد.

معدنی و صنعتی گل گهر با فروش ۱۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش نزدیک ۴۱۹ میلیارد تومان هفتم شد. پتروشیمی تندگویان با فروش ۱۲ هزار و ۸۱۰ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری و نساجی و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش نزدیک ۳۸۰ میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت. ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۲۰ هزار و ۸۰۸ تن انواع تیرآهن و میلگرد به ارزش بیش از ۳۳۷ میلیارد تومان، نهم شد. پالایش نفت اصفهان با فروش ۳۳ هزار تن لوب کات سبک و وکیوم باتوم به ارزش بیش از ۳۲۵ میلیارد تومان در رتبه دهم ایستاد.

در هفته منتهی به ۲۹ مهر، ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۲۵۱ تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۲۲ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالا دادوستد شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم، رشد ۲۵ درصدی و از لحاظ ارزش، رشد ۴۸ درصدی را تجربه کرد. تالار محصول‌های صنعتی و معدنی در این روز شاهد معامله ۲ میلیون و ۵۰۷ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۵۹ هزار میلیارد ریال بود.

در این تالار یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۳۳۹ تن سیمان، ۴۰۴ هزار تن سنگ آهن، ۷۴۶ هزار و ۸۵۴ تن فولاد، ۸۵ هزار تن آهن اسفنجی، ۳ هزار و ۲۵۰ تن روی، ۷ هزار و ۳۲۵ تن آلومینیوم، ۷ هزار و ۲۴۹ تن مس، ۲۰۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۳۹ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲۹ کیلوگرم شمش طلا و ۴۰۰ تن کک دادوستد شد. در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۴۳۱ هزار و ۵۵ تن انواع کالا به ارزش ۶۰ هزار میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار ۸۵ هزار و ۹۶۹ تن مواد پلیمری، ۱۲۳ هزار تن وکیوم باتوم، ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۳۵ هزار و ۶۶۲ تن مواد شیمیایی، ۲۰۰ تن گوگرد، ۳ هزار و ۳۰۳ تن روغن پایه، ۶۴۰ تن عایق رطوبتی و ۱۱۵ هزار و ۶۳۰ تن قیر معامله شد. بازار فرعی نیز شاهد معامله ۵ هزار و ۸۳۳ تن کالا بود.

 

ارسال نظر