اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۲۶ - ۰۲:۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۹۳۴۶۹

معاون سازمان بورس مطرح کرد 

کاهش شدید تشکیل سرمایه ثابت از سال ٩٠

معاون سازمان بورس با بیان اینکه از سال ٩٠ به‌شدت با کاهش تشکیل سرمایه ثابت مواجه هستیم، تاکید کرد: وجود چشم‌اندازی روشن و شفاف از آینده اقتصاد و یک بنگاه اقتصادی و سودآوری آن بسیار حائز اهمیت است و بر رشد سرمایه‌گذاری تاثیر دارد. به گزارش ایلنا، رضا عیوض‌لو در رویداد اینوکس ٢٠٢٢ با بیان اینکه از سال ٩٠ به‌شدت با کاهش تشکیل سرمایه ثابت مواجه هستیم، گفت: متوسط نرخ رشد اقتصادی در طول این سال‌ها کاهش یافته و سهم تشکیل سرمایه ثابت در تولید ناخالص داخلی به ١٨ درصد رسیده‌ است.  وی با تاکید بر اینکه تنها راه‌حل برای دستیابی به اهداف رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری است، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم تراز تجاری مثبت داشته باشیم، راه‌حل آن رشد سرمایه‌گذاری است و برای رشد سرمایه‌گذاری به بسترسازی مناسب نیاز داریم که باید توسط مسوولان ایجاد شود. ‌ معاون سازمان بورس با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی چشم‌انداز بنگاه‌ها تصریح کرد: وجود چشم‌اندازی روشن و شفاف از آینده اقتصاد و یک بنگاه اقتصادی و سودآوری آن بسیار حائز اهمیت است و بر رشد سرمایه‌گذاری تاثیر دارد. همچنین باید برای سرمایه‌گذاری مناسب بسترسازی شود.  عیوض‌لو درباره اثرگذاری ثبات مالی در رشد سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: در سیاست‌گذاری‌های مالی و پولی بحث ثبات مالی به‌شدت اهمیت دارد چراکه باید امکان هضم نوسانات وجود داشته باشد و یک نهاد مالی در سیستم با ثبات مالی می‌تواند از سلامت برخوردار باشد و در این شرایط است که می‌تواند خود را در مقابل نوسانات حفظ کند. وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است که بازار سهام حاوی اطلاعات مهم اقتصادی است و یک دیدگاه وجود دارد که براساس آن، بازار سرمایه محرک اقتصاد است و این بازار، قدرت پیش‌بینی از اقتصاد را دارد و پیش‌بینی خوبی از متغیرهای اقتصادی ارایه می‌دهد و اطلاعات آینده نگر از آینده اقتصاد دارد.

مدیرعامل کارگزاری جدیدالتاسیس پویان مطرح کرد؛ 

پایان وقفه ۱۳ ساله برای مجوز فعالیت کارگزاری‌های جدید

صدور مجوزهای تاسیس و فعالیت شرکت‌های کارگزاری جدید نقطه عطفی در بازار سرمایه کشور است. این امر، ورود منابع و افراد جدید با ایده‌های نو و خلاقانه به صنعت کارگزاری را به همراه دارد که به پویایی این صنعت و در نهایت بازار سرمایه کمک شایانی می‌کند. مدیرعامل کارگزاری جدیدالتاسیس پویان در گفت‌وگو با (سنا) با بیان اینکه آخرین مجوز صادر شده برای شرکت‌های کارگزاری مربوط به سال ۱۳۸۸ بوده، اظهار کرد: پس از گذر ۱۳ سال یک شرکت کارگزاری جدید به جمع نهادهای مالی افزوده شده است. محمدعلی شریفی‌نیا ادامه داد: شرایط بازار سرمایه و حجم فعالیت در این بازار طی مدت ۱۳ سال اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ بنابراین، ورود نهادهای مالی با ایده‌های نو و نیروی انسانی متخصص و ماهر یک ضرورت برای این بازار به‌شمار می‌رود. از طرف دیگر، شفاف شدن روند فرایندها در بازار سرمایه، به فعالان بازار انگیزه بیشتری برای مشارکت می‌دهد. او با اشاره به ۱۰۸ کارگزاری که تا پیش از کارگزاری جدیدالتاسیس در بازار سرمایه مشغول به فعالیت بودند، تصریح کرد: مروری بر عملکرد شرکت‎های کارگزاری‌ نشان می‌دهد که در عمل حدود ۲۰ درصد از کارگزاری‌ها عمده فعالیت را بر عهده دارند، بنابراین، صدور مجوزهای جدید برای شرکت‌های کارگزاری موجود نقطه‌عطفی به‌شمار می‌رود تا آنها نیز به شیوه پویا و موثرتری به ارایه خدمات بپردازند. مدیرعامل کارگزاری پویان، تکامل صنعت کارگزاری در شرایط فعلی را یک ضرورت خواند و افزود: شرکت‌های کارگزاری‌ با توجه به ماهیت وجودی‌شان در راس بازار سرمایه قرار دارند؛ بنابراین، توسعه و تکامل در این صنعت، رشد و پیشرفت بازار سرمایه را به همراه دارد و این صنعت با ابزارها و خدمات نوین و فرایندهای نوآورانه‌ای که می‌تواند ایجاد کند قادر است بستری را فراهم کند تا هر کس سهم خود از بازار را به دست بیاورد.

بازار سرمایه قوی و فعالان هوشمند، حکایت از توسعه‌یافتگی اقتصاد در هر کشور دارد؛ بنابراین، ایجاد چنین بستری از الزامات در اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود. لازمه این امر، ورود نوآوران به عرصه فعالیت است تا ضمن ارایه خدمات نوین، رقابت سالم و سازنده‌ای را به دنبال داشته باشد تا پویایی و رشد بازار سرمایه به‌طور خاص و اقتصاد کشور به‌طور عام را در برداشته باشد.به گفته این فعالان بازار سرمایه، بازار سرمایه به واسطه سهام عدالت بزرگ‌تر شده و چالش‌های آن نیز افزایش یافته است. اگرچه بزرگ شدن بازار سبب شده برخی شرکت‌ها ملزم به شفاف‌سازی شوند، از سوی دیگر، گسترش ابعاد بازار از هر دو منظر سهامداری و تعداد شرکت‌ها صورت گرفته است. این جریان فرصت مناسبی را برای نهادهای مالی از جمله شرکت‌های کارگزاری ایجاد می‌کند تا خدمات مالی نوآورانه و نوین خود را در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دهند.

او خاطرنشان کرد: شرکت‌های کارگزاری می‌توانند از طریق ایجاد مکانیزم‌های متنوع و متفاوت، سواد مالی و فرهنگ سهامداری را به افراد مختلف آموزش دهند. این اقدام از چند رویکرد می‌تواند مفید واقع شود، زیرا در کنار افزایش درآمد این دست از نهادهای مالی، مردم نیز فرهنگ و نحوه سهامداری را آموزش می‌بینند و در آن صورت می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری (مستقیم و غیرمستقیم) بلندمدت و آگاهانه را از مردم در بازار سرمایه داشت. شریفی‌نیا اذعان کرد: توسعه کمی شرکت‌های کارگزاری، ایجادکننده فضای رقابتی جذاب در این صنعت است تا ضمن درهم شکستن انحصار، محرک نوآوری‌های جدید در حوزه فناوری اطلاعات، مارکتکینگ و برندینگ شود. توجه به این نکته ضروری است که توسعه کمی و تعدادی نهادهای مالی باید با آینده‌نگری و متناسب با وسعت و عمق بازار صورت بگیرد.

 

ارسال نظر