بورس با سرعت به عقب برمی‌گردد

۱۴۰۱/۰۷/۱۸ - ۰۱:۴۸:۳۵
کد خبر: ۱۹۳۲۱۳
بورس  با سرعت  به عقب برمی‌گردد

شاخص کل بورس دیروز روند نزولی به خود گرفت به محدوده ۳۰۵ هزار واحدی رسید. این نزول باعث شده که بسیاری از سهامداران و فعالان بازار سرمایه ترس و انتظار تغییر کانال شاخص کل را داشته باشند.

شاخص کل بورس در روز ۱۲ مرداد ماه یعنی روز شروع به کار دولت سیزدهم روی عدد یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی بود و دیروز با افت ۱۱ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی رسید. شاخص کل بورس امروز برخلاف روز گذشته و همسو با هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفت. بورس روز اخیر افت بیش از ۱۱ هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص با افت ۱۱ هزار و ۶۴۴ واحدی به محدوده یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و به محدوده ۳۷۶ هزار واحدی رسید.

همچنین ارزش معاملات بازار به ۲، ۱۰۳ میلیارد تومان رسید و ۵۹۸ میلیارد تومان نیز خروج نقدینگی از بازار سرمایه داشتیم. دیروز۹۸ نماد مثبت ۵۳۵ نماد نیز منفی بود. در این روز نمادهای خساپا، خگستر، خودرو، بپاس، غنوش و شنبدر بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در مقابل نیز بیشترین ارزش بازار متعلق به نمادی فارس، فولاد، میدکو، فملی و کگل بود.

در اولین روزهای کاری سال جاری شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی بود اما در میانه مسیر وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شد و حال در آستانه ورود که به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی است. این تغییر کانال مجدد را می‌توان سقوط شاخص دانست و به واسطه این سقوط دیگر اعتماد و نقدینگی در بورس وجود نخواهد داشت.

بورس دقیقا برعکس وعده‌ها و حمایت‌ها عمل کرد‌. یعنی مسوولان هرچه بیشتر حمایت کردند بورس نیز بیشتر ریخت و اکنون وزیر اقتصاد وعده حمایت بلندمدت از بازار سرمایه را داده است. اگر با اجرای این وعده بورس مجددا سقوط کند چه کسی جوابگوی زیان سهامداران خواهد بود؟

دقیقا یک سال و دوماه از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت بورس روی خوش به خود ندید و اغلب روزها منفی بود‌. با وجود این وضعیت رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد وعده‌های بسیاری درخصوص ترمیم بورس و وضعیت ممکن داده بودند؛ اما بررسی آمار و داده‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک به‌طور قطعی و ۱۰۰ درصد عملی نشده‌اند. در برخی از موارد چند وعده مثل کاهش نرخ سود بین بانکی عملی شد اما پس از دیدیم که نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت.

افزایش نرخ بهره بین بانکی در اصل برای اقتصاد کشور مفید است. با افزایش تورم نرخ بهره بین بانکی نیز باید افزایش یابد و به نوعی نرخ بهره و تورم باید همسو باشند. برای ثبات و توازن اقتصادی نیاز است که نرخ بهره بین بانکی نیز یکی از موارد تنظیم‌کننده ثبات اقتصادی است و به نوعی کمک شایانی می‌کند. حداقل‌ترین کار مسوولان این است که محدوده نرخ بهره بین بانکی را مشخص کنند برای مثال بگویید نرخ بهره بین ۲۰ تا ۲۲ درصد نوسان می‌کند. در این صورت وضعیت سهامداران بورس و اقتصاد کشور نیز مشخص می‌شود و تغییر نرخ بهره به عنوان یک ریسک شناخته نخواهد شد.

برای مثالی دیگر قرار بود دولت کسری بودجه خود را از بورس برداشت نکند. اما به گفته کارشناسان و بررسی آمار دولت نگاه زیرچشمی به بورس دارد و به واسطه آن سعی دارد کمی کسری بودجه خود را جبران کند‌. ده‌ها مثال می‌توان از وضعیت فعلی و عدم تحقق وعده‌های دولتی در شرایط فعلی زد.

    جلسه‌ای برای حمایت

روز گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، رییس سازمان و حقوقی‌های بزرگ بازار سرمایه برگزار شد. در این جلسه احساس خاندوزی با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکارهای بلندمدت برای حمایت از بازار سرمایه گفت: گرچه شرایط جهانی و عوامل خارجی بر وضعیت بازار سرمایه موثر است اما مدیریت عوامل داخلی با نگاه بلندمدت نیز باید معطوف به حمایت از بازار باشد. وی با اشاره به نگاه مثبت و حمایت رییس‌جمهور از راهکارهای حمایتی از بازار سرمایه یادآور شد: برای نمونه موضوع اصلاح اساسنامه پالایشی و دارایکم و همچنین موضوع واریزی‌ها به صندوق تثبیت بازار با گردش کاری سریع به سرانجام رسید. همچنان سوال مهم وجود دارد که مگر در یک سال و دوماه اخیر از بازار سرمایه حمایت نمی‌شد که اکنون وزیر اقتصاد به فکر تصمیم‌های بلندمدت است. بیش از دوسال است که بورس روی مدار ریزش قرار دارد چرا در این مدت مسوولان نگاه بلندمدت نداشتند و اکنون با افت بی‌سابقه ارزش دارایی مردم، به دنبال بهترین راهکار هستند؟

کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در دو سال اخیر راهکاری زیادی برای ترمیم بورس معرفی کردند اما تا به امروز هیچ یک اجرایی نشده است. به گفته این کارشناسان بهترین راه حمایت از بورس عدم دخالت دولت در آن است. اغلب کارشناسان معتقدند اگر دولت در بورس مداخله نکند وضعیت تالار شیشه‌ای آرام آرام ترمیم می‌شود. البته برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند که با عدم دخالت در بورس نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه می‌شود و با ورود نقدینگی نیز به‌طور کلی مسیر معاملات نیز تغییر خواهد کرد. به هر حال با بررسی وضعیت گذشته بورس و جلسات حمایتی از بازار سهام می‌توان گفت که هیچ یک بدون توجه به توصیه‌های کارشناسی، نمی‌تواند حال بورس را بهبود دهد.

 

ارسال نظر