بازار سهام

۱۴۰۱/۰۷/۱۷ - ۰۱:۳۰:۱۰
کد خبر: ۱۹۳۱۶۷

مرحله دوم عرضه تپسی در فرابورس

بورس نیوز| سرانجام موعد معاملات تپسی هم رسید، این استارتاپ با ورود خود یک صنعت جدید به بازار سهام اضافه می‌کند. در فاز اول عرضه ۵ درصد از سهام تپسی با قیمت ۹۳۹ تومان و ارزش بازار یک هزار و ۹۹ میلیارد تومان به صندوق‌ها تخصیص پیدا کرد. این شرکت سپس برای افزایش سرمایه ۱۱۰ درصدی متوقف شد و پس از انجام افزایش سرمایه توسط صندوق‌ها و سهامداران حرفه‌ای که از طریق کارگزاری‌ها احراز هویت شده‌اند قابلیت معامله پیدا می‌کند. میترا عظیمی، مدیرمالی شرکت تپسی عنوان کرد: شرکت تپسی در ۶ ماهه ابتدای سال درآمدی تقریبا برابر با سال قبل را محقق کرده است که نمایانگر مسیر صعودی این شرکت است. همچنین تپسی توانسته است تمام تعهدات خود را عملی کند. شرکت تپسی از خردادماه وارد بازار سهام شد و در این مدت توسعه جغرافیایی صورت داده چراکه سال قبل تنها ۱۴ شهر سرویس‌دهی تپسی را داشته‌اند، اما حالا این میزان به دوبرابر افزایش یافته است. وی درباره مبلغ عایدی از عرضه اولیه سهام شرکت چنین گفت: مبلغ حاصل از عرضه اولیه به صورت کامل توسط سهامداران وارد شرکت شد که صرف توسعه «تپسی» شده است. از طرفی طرح‌های توسعه‌ای منجر به درآمد خوب شرکت تپسی در نیمه اول سال شده است، یکی از دلایل عرضه اولیه و ورود به بازار سهام نیز همین تامین مالی برای توسعه بوده است. همچنین گسترش جغرافیایی و عمق بخشی به بازار از برنامه‌ها و طرح‌های شرکت است. وی افزود: این اقدامات و طرح‌ها منجر به درآمد ۶۸۰ میلیارد تومانی می‌شود، با برنامه‌ریزی‌های فعلی تا به حال ۱۰۲ درصد از بودجه عملیاتی محقق شده است. بنابراین درآمد پیش‌بینی شده، دست‌یافتنی به نظر می‌رسد. عظیمی درباره نحوه بورسی شدن تپسی تشریح کرد: عرضه اولیه شرکت دو مرحله‌ای بود. در مرحله اول ۵ درصد سهام برای صندوق‌ها و کشف قیمت عرضه شد و مرحله دوم از طریق افزایش سرمایه به روش سلب حق تقدم صورت می‌گیرد که دوشنبه هفته بعد انجام می‌شود. باید گفت منابع حاصل از مرحله دوم عرضه صرف افزایش سرمایه می‎شود. نتایج مجمع برای افزایش سرمایه در سایت کدال ارایه شده و میزان آن ۱۱۰ درصد است. سرمایه شرکت پس از این اقدامات از ۱۱۷ میلیارد تومان به ۲۴۶ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. وی در پایان گفت: نماد تپسی شنبه باز و روز دوشنبه پذیره‌نویسی آن در فرابورس انجام می‌شود. این مرحله نیز در ادامه عرضه اولیه سهام شرکت تپسی است. عرضه اولیه تپسی دو مرحله دارد. ابتدا کشف قیمت و بعد از آن افزایش سرمایه است. در این مرحله از عرضه اولیه تپسی به علاوه صندوق‌ها، سهامداران حرفه‌ای نیز می‌توانند در این پذیره‌نویسی شرکت کنند.

پذیرش ۸ کالا از سوی ۱۰ شرکت در بورس کالا

کالاخبر| براساس اطلاعیه‌های جدید مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، میلگرد فولادی، شمش فولادی، سنگ آهن دانه‌بندی و نرمال بوتانول ۴ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شد.پذیرش کالاها و محصول‌های مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۱ مهر به تصویب رسید.به این ترتیب میلگرد فولادی شرکت فولاد اطلس گلستان و شمش فولادی شرکت ذوب آهن البرز غرب راهی بازار اصلی بورس کالای ایران می‌شوند. همچنین ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی مجتمع معدنی فولاد لاوین که عرضه‌کننده آن شرکت فولاد خرمدشت تاکستان است در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد.علاوه بر این، ۴۸۰ تن نرمال بوتاننول شرکت HabicoRecycleing روسیه که عرضه‌کننده آن مجتمع شیمیایی آبنوس است برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد. مدیریت پذیرش بورس کالای ایران همچنین در اطلاعیه جداگانه دیگری از پذیرش ضایعات صندوق چوبی، کود مایع نیتروژنه، کنسانتره روی و تایر خودرو ۶ شرکت در بازار فرعی بورس کالا خبر داد.پذیرش کالاهای مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۱ مهر به تصویب رسید. به این ترتیب، ۲۰ هزار عدد ضایعات صندوق چوبی شرکت ایران خودرو و ۳۰۰ تن کود مایع نیتروژنه شرکت پترو پالیز کیمیا راهی بازار فرعی بورس کالا می‌شوند.علاوه بر این، ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن کنسانتره روی شرکت معدنی و صنعتی شاهین و ۲ هزار و ۶۴۳ تن کنسانتره روی شرکت کانه پویان صبا برای عرضه در بورس کالا پذیرش شدند.همچنین ۱۴ هزار و ۶۳۰ تن معادل یکمیلیون و ۹۵۰ هزار حلقه تایر خودرو مجتمع صنایع لاستیک یزد و ۱۰ هزار تن معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار حلقه تایر خودرو مجتمع صنعتی آرتا ویل تایر در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شد.

۲۵ هزار میلیارد ریال معامله در هفته دوم مهرماه

بورس انرژی| در هفته گذشته، ارزش کل معاملات انجام‌شده در بورس انرژی ایران ۲۴ هزار و ۹۷۱ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال بود که ۲۴ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال آن سهم معاملات ۱۸۷ هزار و ۱۳۶ تن فراورده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بود.تابلوی بازار برق بورس انرژی ایران نیز در هفته گذشته، شاهد معامله ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۵۶۰ کیلووات‌ساعت برق به ارزش هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال بود. همچنین، بورس انرژی ایران میزبان معامله ۵۱ هزار و ۱۰۱ قرارداد اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش ۳۲۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال، ۱۸ قرارداد آتی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۱۱ میلیون ریال و هزار و ۶۹۹ عدد اوراق گواهی ظرفیت به ارزش ۸۳ میلیارد و ۲۵۱ میلیون ریال بود.

 

ارسال نظر