اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۱۱ - ۰۲:۴۵:۲۹
کد خبر: ۱۹۳۰۶۲

نگاه اجمالی به صنعت دامپروری در بازار سرمایه

بورسان| فائزه شاهوردی کارشناس بازار سرمایه به بررسی صنعت دامپروری پرداخت گفت: تولید شیر گاوی یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های کشاورزی است که می‌تواند کامل‌ترین غذای طبیعت را برای مصرف‌کنندگان فراهم کند. تولید شیر گاوی در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۴۴ میلیون تن بوده و طبق آمارهای فائو، امریکا، هند و برزیل از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیر و کشورهای آلمان، جمهوری چک و انگلیس از بزرگ‌ترین صادرکنندگان شیر در جهان هستند.

وی افزود: در صنعت دامپروری، محصول نهایی و اصلی آن مربوط به تولید شیر گاوی است و در کنار آن محصولات زراعی، کود حیوانی، باغی و دام هم از محصولات آن به شمار می‌روند.

به گفته این کارشناس بازار؛ نرخ فروش شیر در صنعت دامپروری از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود به‌طوری که در سال ۹۷ به نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گرفته اما در سال جاری و با حذف ارز ترجیحی، مجموع نهاده‌های دامی مورد نیاز این صنعت با نرخ ارز سنا تامین می‌شود که این امر باعث شد نرخ شیر به یک‌باره جهش فوق‌العاده داشته باشد.

شاهوردی یادآور شد؛ با تغییر نرخ ارز جهش در بهای تمام شده تولید هم به ویژه در مواد مصرفی به وجود آمد.

وی با بیان اینکه صنعت دامپروری صنعتی بسیار کوچک، با ارزش بازار بسیار پایین و عمده فروش آن شیر است، اظهار کرد: طبق ۱۰ نماد انتخاب شده که برخی در بورس و برخی هم در فرابورس هستند، P/E شرکت‌ها در این صنعت، ۱۱ است و با توجه به سال مالی شرکت‌ها که مربوط به ۲۹ اسفند ماه است، بیشترین ظرفیت تولید شیر مربوط به شرکت (زفکا) با ظرفیت ۷۲ هزار تن و پس از آن زقیام و زشریف هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عمده محصول این صنایع شیر است اما در کنار آن محصولات زراعی، باغی و کود حیوانی هم دارند که سهامدار عمده این شرکت‌ها، شرکت گسترش و کشاورزی، دامپروری فردوس پارس و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی است.

وی بیان کرد: عمده فروش شرکت‌ها داخلی است و محصولات صادراتی ندارند. طبق آخرین مجمعی که شرکت‌ها داشتند، بیشترین تقسیم سود مربوط به شرکت‌های زملارد، زمگسا، زفکا، زگلدشت و بیشترین ارزش بازار مربوط به شرکت‌های تلیسه، زمگسا، زقیام و زدشت بوده است.

شاهوردی تصریح کرد: بیشترین حاشیه سود این صنعت در سال ۱۴۰۰ مربوط به شرکت‌های زبینا، زکشت و زدشت بوده و این صنعت حاشیه سودی بین ۲۰ درصد دارد و سعی کرده همیشه این حاشیه سود را ثابت نگه دارد.

به گفته شاهوردی؛ اکثر این شرکت‌ها طرح توسعه دارند که به منظور افزایش ظرفیت تولید و افزایش حجم فعالیت‌های آنها است.

این کارشناس بازار سرمایه قیمت‌گذاری دستوری، خشکسالی و گازهای گلخانه‌ای را از جمله مهم‌ترین چالش‌های صنعت دامپروری دانست و خاطرنشان کرد: بحث مالیات نقطه مثبت این صنعت است زیرا مالیات آنها صفر است.پیش‌بینی می‌شود میانگینP/E برای سال سرمایه‌گذاری آینده حدود ۸ باشد و با توجه به طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت، شرکت‌های این صنعت پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند.

افزایش ارزندگی سهام با رعایت نرخ سود قانونی

سنا| ابراهیم سماوی، کارشناس بازارهای مالی در خصوص تاثیر معرفی بانک‌های متخلف در زمینه نرخ سود سپرده به هیات انتظامی بانک‌ها، بر بازار سرمایه اظهار کرد: نرخ بهره بانکی یک از ابزارهای مهم سیاست‌های پولی بانک مرکزی به حساب می‌آید و به همین منظور دولت می‌تواند اقداماتی در راستای اتخاذ سیاست‌های انقباضی و انبساطی انجام دهد.

وی افزود: در ایران تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظف‌اند نرخ سود علی‌الحساب سپرده را مطابق مصوب ابلاغی شورای پول و اعتبار رعایت کنند، اما برخی از بانک‌ها و موسسات اقدام به رقابت ناسالم و تخطی از سقف مصوب ابلاغی جهت جذب منابع نقدینگی کرده‌اند.

سماوی گفت: نرخ سود سپرده بانکی مدت‌دار از دو منظر برای بازار سرمایه اهمیت دارد. نخست آنکه بازار پول یکی از رقبای بازار سرمایه به حساب می‌آید، از همین رو نرخ اوراق بدهی و صندوق‌های با درآمد ثابت به صورت مستقیم با نرخ سپرده بانکی قیاس می‌شود که کاهش نرخ سپرده بانکی در بانک‌های متخلف، می‌تواند بخشی از حجم نقدینگی را به سمت این ابزارهای بورسی سوق دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: کاربرد دیگر نرخ سپرده بانکی به عنوان نرخ بهره بدون ریسک در تحلیل‌های بنیادی است که کاهش نرخ‌های خارج از چارچوب مصوب شده شورای پول و اعتبار، می‌تواند به کاهش نرخ تنزیل و به تبع آن افزایش ارزندگی سهام بینجامد.

وی در پایان گفت: در این راستا آگاه‌سازی سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز می‌تواند بخشی از حجم نقدینگی را به سمت صندوق‌های درآمد ثابت که امکان سودآوری بیشتری نسبت به سپرده بانکی دارد را فراهم سازد.

 

ارسال نظر