اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۰۶:۳۸:۰۵
کد خبر: ۱۹۲۹۹۳

جریمه در صورت تاخیر تحویل خودرو به خریداران  در بورس‌کالا

اقتصادآنلاین| سید امیر حمزه مالمیر اظهار کرد: در عرضه خودرو از طریق بورس کالا، خودروساز متعهد به تحویل خودرو در زمان مقرر است و به علت انجام معاملات بر اساس قوانین بورس و شفافیت معاملات، هر گونه تأخیری با پرداخت جریمه به خریداران جبران می‌شود تا علاوه بر سلامت معاملات، خریداران نیز با اطمینان خاطر اقدام به خرید از بورس کالا کنند. مالمیر درباره مزیت‌های خرید خودرو از بورس کالا گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا، رانت قیمتی که به دلیل وجود دو نرخ دستوری و آزاد در بازار ایجاد شده بود، از بین می‌رود و عرضه چند محصول خودروسازان در بورس و رفتار قیمتی بازار نیز همین اتفاق را نشان می‌دهد. وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا یک نقطه عطف در حوزه شفافیت معاملاتی است که منافع آن هم به مصرف‌کننده نهایی و هم به خودروساز می‌رسد و از طرفی، دولت نیز مالیات بر ارزش افزوده را مناسب‌تر اخذ می‌کند. مالمیر افزود: مادامی که قیمت فروش خودرو از سوی تولیدکننده با قیمت بازار فاصله داشته باشد، رانت وجود خواهد داشت و واسطه‌گرها از هر راهی از جمله اجاره کد ملی برای دریافت این رانت اقدام خواهند کرد، حال آنکه با شفافیت معاملات در بورس و از طریق حراج، قیمت منصفانه کشف خواهد شد و تفاوت قیمت دستوری و بازار آزاد به خودروساز و سهامداران آن خواهد رسید. مدیرعامل سبدگردان سرآمد بازار یکی از مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا را الزام خودروساز به عمل دقیق به تعهداتش دانست و گفت: در عرضه خودرو از طریق بورس کالا، خودروساز متعهد به تحویل خودرو در زمان مقرر است و به دلیل انجام معاملات بر اساس قوانین بورس و شفافیت معاملات، هر گونه تأخیری با پرداخت جریمه به خریداران جبران می‌شود تا علاوه بر سلامت معاملات، خریداران نیز با اطمینان خاطر اقدام به خرید از بورس کالا کنند. به گفته این فعال بازار سرمایه، وقتی مصرف‌کننده بتواند با دریافت کد معاملاتی و مشارکت در حراج از طریق بورس و به شیوه‌ای کاملاً شفاف به خرید خودرو اقدام کند به دلیل نبود رانت در این معاملات، واسطه‌ها از روند معاملات حذف می‌شود و به همین دلیل می‌توان به کاهش تدریجی قیمت‌ها امیدوار بود که عرضه‌های انجام‌شده و رفتار قیمتی بازار تاکنون بر این موضوع صحه گذاشته است. رییس هیات‌مدیره بورس کالای ایران همچنین گفت: عمق بخشیدن به معاملات خودرو در بورس کالا از جمله فرهنگ‌سازی و آموزش در پهنه جغرافیایی ایران و امکان استفاده عموم مردم برای ارسال سفارشات خرید از طریق شعب بانکی علاوه بر شعب کارگزاری و از طرفی عرضه خودرو به میزان کافی و به صورت منظم و مداوم از طریق خودروسازان و تعریف ابزارهای جدید از جمله گواهی سپرده در بلندمدت، می‌تواند علاوه بر تعادل بخشی به بازار، چهره صنعت خودرو و تولید در این بخش را دگرگون کند.

راه تعادل بورس چیست؟

بورسان| یاسر مهرآور کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط این روزهای بورس پرداخت گفت: سرمایه‌گذاران در صورت تصمیم به خرید سهام، سهمی با نسبت p/e پایین در نظر داشته باشند. همچنین علاوه بر در نظر گرفتن پتانسیل افزایش قیمت آن سهم، نگاه ویژه‌ای نیز به سودهای تقسیمی داشته باشند. وی افزود: با توجه به اینکهp/e از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که باید به آن توجه شود، به نظر می‌رسد سهام‌هایی با p/e بالای ۱۰، اگر در سال جاری نتوانند نرخ رشد سودآوری بالای ۴۰-۵۰ درصد داشته باشند، بازار دیگر به آنها توجه نخواهد کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر p/e میانگین بازار مناسب است، اظهار کرد: بازار سرمایه در انتظار تصمیمات درست از سوی دستگاه‌های اجرایی است، به‌طوری که اگر وزارت نفت پایان هر ماه نرخ‌ها را اعلام و وزارت صمت نیز تعیین تکلیف درستی در زمینه صنعت خودرو کند (به‌طوریکه نرخ‌گذاری دستوری حذف و صنعت خودرو بدون نرخ‌گذاری راه خود را پیدا کند) بازار سرمایه به منطقه تعادل رسیده و سرمایه‌گذاران می‌توانند در نیمه دوم امسال به سراغ شرکت‌هایی بروند که رشد در مبلغ فروش دارند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ زمان‌بندی پرداخت سود نقدی مجامع شرکت‌ها در قانون باید از ۸ ماه پایین‌تر آورده شده و افزایش سرمایه از محل سود انباشته که دو سال طول می‌کشد سریعتر نقد و پول‌ها تبدیل به برگه سهم شود. وی با بیان اینکه نکات فوق روی انگیزه افراد برای ورود به بازار سرمایه تاثیر بسزایی دارد، گفت: دولت می‌تواند کمک‌های بسیاری به بازار سرمایه داشته باشد. به عنوان مثال دولت باید به این سمت حرکت کند که اگر شرکت‌ها محصولات خود را به‌طور کامل در بورس کالای عرضه کنند، به آنان تخفیف مالیاتی بدهد.

بورس سیاست صبر  را پیش گرفته است

ولید هلالات، تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که این بازار با توجه به ابهاماتی که پیش رو دارد، سیاست صبر را در پیش گرفته است. به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه برای اینکه بازار از این وضعیت خلاص شود و شاخص کل تکلیف خود را بداند، رویکرد دولت به مساله سیاست خارجی و ارتباطی که در بودجه با صنایع خواهد داشت مهم است. هلالات با تاکید بر اینکه فضای بازار سرمایه نسبت به چند ماه قبل تغییری نکرده است، عنوان کرد: در این شرایط طبیعی است که بازار حالت کسل‌کننده داشته باشد. بازارهای موازی از جمله سکه و مسکن بازدهی داشته‌اند و طبیعی است که سرمایه به این سمت نمی‌آید.

 

ارسال نظر