اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ - ۰۰:۵۰:۵۷
کد خبر: ۱۹۲۸۶۱

واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

ایسنا| احسان خاندوزی درباره مساله واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور که از درخواست‌های جدی رییس‌جمهور هم بوده است تصریح کرد که این دستور در حال پیگیری است و کارگروه مشترکی بین وزارت اقتصاد و صمت ایجاد شده است تا بهترین اثر را بر بهره‌بروری صنعت خودرو داشته باشد. رویکرد دولت در مساله خصوصی‌سازی نگاه کسب درآمدی و بی‌توجهی به تبعات و آینده بنگاه واگذار شده، نیست. وزیر اقتصاد افزود: از این رو تلاش داریم با دقت و تامل چارچوب چهار‌بندی را بین دو وزارت صمت و اقتصاد جمع‌بندی کنیم. از طرف وزارت صمت آقای منطقی و از سمت وزارت صمت، سازمان خصوصی‌سازی وظیفه ایجاد چارچوب چهار‌بندی را دارند. حتما این چارچوب را در معرض اظهارنظر صاحب‌نظران قرار می‌دهیم تا گام‌های دولت در حوزه خصوصی‌سازی به عنوان اولین گام‌های دولت در این عرصه کارنامه موفق در حوزه صنعت خودروسازی در سال‌های آینده داشته باشد. وی گفت: مساله تنظیم‌گری صنعت خودرو و چاره جویی برای قیمت‌های دستوری از مسائل مهم در این راستاست.

دولت گوش شنوا ندارد

فردای اقتصاد| حمزه کریمی، مدرس بازار سرمایه گفت: ناشران بورسی اعتراض‌های خود را به شکل‌های مختلف به گوش دولت می‌رسانند، اما دولت گوش شنوایی به اعتراض ناشران ندارد. وی افزود: علاوه بر ناشران، سهامداران نیز از کانال‌های مختلف از جمله رسانه‌ها مطالبات خود را به گوش دولت می‌رسانند، همچنین تحلیلگران و کارکنان بازارهای مالی به شکل‌های مختلف اعتراض خود را به گوش دولت می‌رسانند، اما کسی صدای این افراد را نمی‌شنود.این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: در ایران دولت قدرت بسیار زیادی دارد و اقتصاد ما دولتی است. ضمن اینکه دولت ابزارهای زیادی دارد که با این ابزارها مانع می‌شود تا اعتراض ناشران به جایی برسد، زیرا دولت از هر ابزاری استفاده می‌کند تا صدای ناشران شنیده نشود. این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: بسیاری از شرکت‌های بورسی و هیات‌مدیره آنها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت انتخاب می‌شوند و مدیر یک شرکت که حقوق او را دولت پرداخت می‌کند، هرگز علیه دولت حرف نمی‌زند. کریمی گفت: در این شرایط نیاز است تا فعالان بازار سرمایه یک هماهنگی جمعی را تدارک ببینند، تا یک اعتراض دسته‌جمعی شکل بگیرد و بتوان به دولت فشار وارد کرد تا دستش را از جیب ناشران خارج کند. این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: یکی از روش‌هایی که ناشران می‌توانند اعتراض خود را به گوش دولت برسانند و حتی این اعتراض واقعا اثرگذار باشد، این است که مدیران شرکت‌های بورسی اعتراض خود را به نمایندگان مجلس منتقل کنند و تا نمایندگان مجلس با مصوبات خود مانع از فشار دولت بر بازار سرمایه شوند.حمزه کریمی در پایان تاکید کرد: دولت قوه مجریه است و باید قانون را اجرا کند و اگر قانون را اجرا نکرد، متخلف شناخته شده و برکنار خواهد شد. بنابراین مجلس این توانایی را دارد تا احقاق حقوق ناشران را به سرانجام برساند.

سومین ملک شهرداری به ارزش ۱۵ میلیارد تومان به بورس کالا می‌آید

فارس| ابوالفضل فلاح، معاون شهردار تهران درباره فروش سومین ملک شهرداری در بورس کالا اظهار کرد: ایجاد شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین رویکردهای جدید معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران است، که در نهایت منجر به واگذاری و عرضه املاک در بورس شد. وی با اشاره به اینکه بورس کالا هم‌اکنون سالم‌ترین ابزار معامله محسوب می‌شود، افزود: تسریع فرآیند واگذاری قطعی ملک به ۲ ماه، مولدسازی و شفافیت از مزایای استفاده از ظرفیت بورس کالا برای عرضه املاک شهرداری تهران است. فلاح تصریح کرد: بر اساس اولویت، واحدهای مسکونی، تجاری و اداری قابل بهره‌برداری و تحت تملک شهرداری، با قابلیت انتقال سند مالکیت را در بورس عرضه می‌کنیم، با توجه به ظرفیت بالای بورس کالا در مستندسازی کیفیت واگذاری و عرضه شفاف املاک، قصد داریم با تعامل و هماهنگی مسوولان بورس، از این ابزار برای واگذاری دارایی‌های غیرمنقول شهرداری تهران بیشتر بهره ببریم. وی با بیان اینکه در گذشته فروش املاک از طریق تهاتر با طلبکاران و مزایده صورت می‌گرفت تصریح کرد: اما در دوره مدیریت جدید شهری، از ابزار جدیدی به نام بورس در فروش املاک استفاده می‌کنیم، چرا که حضورمان در بورس کالا باعث افزایش شفافیت و کشف قیمت واقعی ملک خواهد شد. همچنین در برنامه چهارم، شهرداری مکلف شده بود که به بورس کالا وارد شود؛ اما تا این دوره از مدیریت شهری به این مساله توجه نشده بود و اکنون با استفاده از بورس کالا به عنوان یکی از روش‌های فروش، در نظر داریم بخشی از تعهدات غیرنقد خود را از این طریق کسب کنیم. وی در خصوص قیمت‌گذاری املاکی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، بیان کرد: قیمت‌گذاری در بورس کالا و مزایده همواره یک سطح پایین‌تر از قیمت واقعی است، تا شرایط رقابتی ایجاد شود، که امیدواریم با عرضه املاک در بورس کالا، ظرفیت کشف قیمت صحیح رُخ دهد. فلاح در خاتمه گفت: پیمانکاران و اشخاص حقیقی و حقوقی هم می‌توانند، تا قبل از روز عرضه با بازدید از املاک و بررسی قیمت منطقه‌ای، از قیمت واقعی ملک مطلع شوند. گفتنی است؛ سومین ملک شهرداری تهران به ارزش ۱۵ میلیارد تومان در تالار شیشه‌ای بورس کالا قرار گرفت.

 

ارسال نظر