اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۰۱:۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۹۲۷۵۱

بورس در انتظار برجام

بورس نیوز| رامین خدابنده، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تا زمانی که ابهام و ندانستن در بورس وجود دارد کندی در روند آن نیز مشاهده می‌شود. این نگرانی تنها مختص به بورس تهران نیست بلکه در دیگر بازار‌ها نیز شاهد این موضوع هستیم. در بازار سهام به دلیل دوراهی برجام و ابهامات ناشی از آن سهامداران با تردید مواجه هستند و خرید خود را به تعویق انداخته‌اند. در شرایط فعلی اگر خریدی نباشد به تبع آن تقاضا نیز کم می‌شود. عرضه روند صعودی خود را دارد، اما کسی نمی‌داند تقاضا به کدام سمت حرکت می‌کند و با توجه به ضرر‌های قبل ابتدا مسیر حرکت خود را مشخص خواهد کرد. وی افزود: پس نتیجه می‌گیریم در شرایط فعلی میان عرضه و تقاضا تعادلی وجود ندارد. حجم نقدینگی که مهم‌ترین شاخصه بازار شناخته می‌شود، پایین است. در چنین حالتی روندی آرام را در بازار سهام تجربه می‌کنیم که عمده بازار نیز حرکتی چندانی نخواهد داشت. این فعال بازار سهام بیان کرد: شورای حکام به دنبال تشکیل جلسه است که نتیجه آن نیز ابهامات را می‌افزاید. باید منتظر مشخص شدن نظر کنگره هم ماند و همچنین در منطقه قطر تمایلی به رفع این ابهامات دیده نمی‌شود. چراکه به دنبال برگزاری جام جهانی است. موضوع ابهام برجام در تمام بازار‌های مالی دیده می‌شود. حتی در بازار سکه و ارز شاهد آن رونق قبل نیستیم، ولی در بازار سهام این ابهام سهم است. وی ادامه داد: کشور به دلیل احتیاج منطقه به نفت در حال فروش این محصول است، در چنین حالتی ارزپاشی صورت می‌گیرد، بنابراین توافق برجام جنبه‌های مختلفی پیدا می‌کند. نحوه توافق و شمایل آن مهم است باید در این باره شفاف‌سازی شود، به نظر نمی‌رسد شفاف‌سازی رخ دهد چراکه نهاد‌های زیادی درگیر ماجرا هستند. در این بین، اما به نظر می‌رسد در صورت توافق برجامی شکی وارد می‌شود و دلار رشد می‌کند. خدابنده تشریح کرد: ابهام برجام باید مرتفع شود، زیرا تمام نظریات را با انحراف زیادی مواجه کرده است. از سوی دیگر برجام طیف‌های مختلف دارد، جهت این طیف باید مشخص شود. اگر این توافق به سازمان ملل نرود می‌توان نرخ دلار را پیش‌بینی و صنایع پیشتاز را هم معرفی کرد. اگر سازمان ملل اقدامی نکند باز هم بورس می‌تواند یکی از پیشنهادات سرمایه‌گذاری باشد. اگر سازمان ملل مراودات با ایران را ممنوع کند مرحله خطرناک است و در بررسی گذشته شاهد این موضوع خواهد بود.

چند میلیون ورقه بهادار کالایی دست به دست شد؟

بازار گواهی سپرده در هفته منتهی به ٢۵ شهریور شاهد دست به دست شدن ١١ میلیون و ۵۵ هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ٣٠٢ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل از آن، افزایش ۴ درصدی در حجم و ۴١ درصدی در ارزش داشت. سکه از لحاظ ارزش و سیمان از لحاظ حجم، برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستاد. در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در هفته‌ای که گذشت، ١١ میلیون و ۵۵ هزار و ۳٣ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک ٣٠٢ میلیارد تومان دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ١٨ شهریور، نزدیک ٢١۵ میلیارد تومان برای ١٠ میلیون و ۶٣٣ هزار و ٩٠ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود.در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس کالا، یک میلیون و ٣٩۴ هزار و ٢٠٠ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ١٩٩ میلیارد تومان را ثبت کرد.اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۶۶ درصدی در ارزش معاملات، جایگاه نخست و با سهم ١٢ درصدی در حجم معاملات، رتبه سوم بازار را پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد. سیمان با ثبت معامله ٧ میلیون و ۵٠٠ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۵ میلیارد و ٧۴٠ میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۶٨ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ٢۵ شهریور، یک میلیون و ٧۵۵ هزار و ٣١٣ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۶٣ میلیارد و ٩١ میلیون تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، رتبه دوم در حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. سهم زعفران از حجم کل معاملات ١۶ درصد و از ارزش کل معاملات ٢١ درصد برآورد شد. ارزش معاملات ۴٠۵ هزار و ۵٢٠ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ٣۴ میلیارد تومان فراتر رفت و این دارایی توانست مقام سوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه و زعفران از آن خود کند. این دارایی پایه، سهم ١١ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات از آن خود کرد.

عرضه خودروهای جدید در بورس کالا

در آخرین چهارشنبه تابستان امسال، عرضه دوباره خودروی پرطرفدار گروه بهمن یعنی دیگنیتی در چهار ردیف و خودروی کارا در دو ردیف روی تابلوی معاملات بورس کالای ایران خواهد رفت.براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، روز چهارشنبه ٣٠ شهریور ماه ٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریممشکی)، ٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریم قرمز)، ٣٨ خودروی دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) هر یک باقیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان روی تابلو می‌رود. همچنین تالار خودروی بورس کالا چهارشنبه هفته بعد میزبان عرضه ١٧۵ دستگاه کارای تک‌کابین گروه بهمن با قیمت پایه ٢٩١ میلیون و٣٠٠ هزار تومان و ۱۲۱ دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

 

ارسال نظر