رویداد

۱۴۰۱/۰۶/۲۷ - ۰۱:۴۱:۴۳
کد خبر: ۱۹۲۶۸۸

سود شرکت‌های آلومینیوم ایران رو به افزایش است

سنا| آریا صادق‌نیت عضو هیات‌مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم ایران بیان کرد: در مورد صنعت آلومینیوم ایران جای نگرانی بابت افت سودآوری شرکت‌ها در نیمه دوم سال وجود ندارد. صنعت آلومینیوم ایران از مزیت منابع ارزان انرژی برخوردار بوده و شرکت‌های بالادستی این صنعت معمولا در مناطقی راه‌اندازی می‌شوند که مزیت دسترسی به انرژی ارزان وجود دارد. در امریکا و کانادا این شرکت‌ها به دلیل وجود انرژی برق-آبی و در منطقه خاورمیانه به دلیل دسترسی به انرژی فسیلی راه‌اندازی شده و اصولا دسترسی به معادن برای شرکت‌های بالادستی صنعت آلومینیوم مزیت محسوب نمی‌شود.وی اضافه کرد: با توجه به بحران انرژی در دنیا، تولید آلومینیوم برای کشورهایی که دسترسی به منابع ارزان قیمت انرژی ندارند، توجیه اقتصادی ندارد و همین موضوع موجب توقف یا کاهش فعالیت بعضی تولیدکنندگان آلومینیوم در کشورهای مختلف شده و اتفاقا فضای فعالیت برای صنعت آلومینیوم ایران هموارتر شده است. نیاز بازار داخل به آلومینیوم و نیز تقاضای رو به افزایش بازارهای جهانی می‌تواند نویدبخش تداوم روند سودآوری این صنعت در ایران باشد. صادق‌نیت در پیش‌بینی قیمت جهانی آلومینیوم در ماه‌های آینده گفت: به نظر می‌رسد کف قیمت آلومینیوم را لمس کرده‌ایم و شرایط مهیای افزایش قیمت‌های جهانی است. برآورد می‌شود آلومینیوم در پایان سال به محدوده ۲۷۰۰ الی ۲۸۰۰ دلار برسد. (آلومینیوم در حال حاضر در کانال ۲۳۰۹ دلاری معامله می‌شود)  کارشناس صنعت آلومینیوم تصریح کرد: علاوه بر این، صنعت آلومینیوم ایران فرصتی به نام احتمال توافق و کاهش فشار تحریم‌ها را نیز پیش رو دارد. صنعت آلومینیوم ایران مشمول تحریم بوده و برای دور زدن تحریم‌ها و تامین مواد اولیه و همچنین صادرات، هزینه‌های سنگینی متحمل می‌شود. تاثیر لغو تحریم‌ها روی کاهش هزینه‌های صنعت آلومینیوم با اهمیت خواهد بود.

سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر ارزنده‌تر می‌شود

طبق اعلامیه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، حداکثر ۲۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی در شرکت‌های هلدینگ و مادر، قابل تقسیم است و مابقی بایستی به حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند. مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا در این خصوص بیان کرد: مصوبه سازمان بورس مبنی بر تقسیم ۲۰ درصد از سود فروش سهام پرتفوی هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر و انتقال مابقی سود به حساب اندوخته و افزایش سرمایه از این محل، از چند بعد قابل بررسی است. در شرایط عادی که بازار به‌شدت منفی یا به‌شدت مثبت نیست، بخش قابل توجهی از سود تقسیمی بین سهامداران، صرف خرید سهام شده و نقدینگی چندانی از بازار سرمایه خارج نمی‌شود. در روندهای نزولی اما، رغبتی برای سرمایه‌گذاری جدید در این بازار وجود نداشته و پول از بازار سرمایه خارج می‌شود. با ابلاغ این مصوبه، می‌توان خروج نقدینگی در روندهای منفی را کاهش داد و شاهد آثار مثبت اجرای این مصوبه در بلندمدت بود. وی اضافه کرد: علاوه بر این، اجرای این مصوبه تاثیر مثبت دیگری هم در بازار سرمایه خواهد داشت. عدم تقسیم بخش عمده سود فروش سهام پرتفوی و افزایش سرمایه از این محل، موجب افزایش توان هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر شده و در بلندمدت سهام این شرکت‌ها ارزنده‌تر خواهند شد. کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با این حال نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که انگیزه برخی اشخاص از سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌ها، دریافت سود تقسیمی مجامع است و این اقدام می‌تواند از جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام هلدینگ‌ها برای این گروه از سرمایه‌گذاران بکاهد اما در مجموع برآیند اجرای این مصوبه بر روی بازار سرمایه مثبت است. بازار سرمایه عمدتا در اختیار حقوقی‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ است که در سرمایه‌گذاری‌های خود نگاه بلندمدت دارند و احتمالا از اجرای این مصوبه استقبال خواهند کرد. ضمن اینکه معتقدم اگر این اقدام در مورد برخی دیگر از صنایع بزرگ بازار همچون پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها هم اجرایی شود، در بلندمدت آثار مثبت ملموس‌تری هم به همراه خواهد داشت.

آینده بورس مثبت است

ایرنا| محسن یگانه به نوسان اخیر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بعد از صعود غیرعادی شاخص بورس در سال ۹۹ و رشد قیمت‌ سهام در دولت قبل شاهد وجود ریزش‌های شدیدی در بازار سهام بودیم که این ریزش‌ها برای مدتی طولانی تداوم پیدا کرد و زمینه‌ساز ضرر و زیان سنگین مردم شد. وی اظهار داشت: بخشی از ریزش ایجاد شده در بازار سهام به دلیل صعود غیرطبیعی شاخص بورس در سال ۹۸ و ۹۹ طبیعی بود اما اتفاقاتی در سال ۹۹ رخ داد که باعث شد اهالی بازار سرمایه با عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاری و نیز ورود سرمایه‌هایشان به این بازار مواجه شوند. دبیر کمیته بورس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران اعتماد را رکن اصلی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی عنوان کرد و گفت: عدم وجود اعتماد و نیز ریسک‌های اعمال شده در بازار سبب ایجاد ریزش شدید در بازار شد. یگانه به نتیجه برجام و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: توافق در برجام ازجمله ریسک‌هایی است که اکنون بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و ممکن است نوسانات فعلی در بازار تا روشن نشدن تکلیف برجام ادامه داشته باشد. وی گفت: با وجود پتانسیل‌های قدرتمند در بازار سرمایه و متکی بودن آنها بر پتانسیل‌های اقتصادی کشور بسترهای رشد شاخص بورس فراهم است، اما تا زمانی که زمینه رفع ریسک‌های ایجاد شده در اقتصاد کشور برطرف نشود، شاهد وجود برخی از نوسان‌ها در بازار سرمایه خواهیم بود. این فعال اقتصادی قیمت‌گذاری دستوری را دیگر عامل تاثیرگذار بر روند فعلی بازار عنوان و بیان کرد: یکی از معضلاتی که اکنون بازار سرمایه نسبت به آن نگران است، این است که افراد نمی‌دانند تصمیمات آتی در خصوص مسائل کلان اقتصادی به چه صورتی خواهد بود، این امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌هایشان در بورس به‌صورت احتیاط برخورد کنند.

 

ارسال نظر