هفته سرخ‌پوش بورس

۱۴۰۱/۰۶/۲۷ - ۰۱:۴۰:۲۶
کد خبر: ۱۹۲۶۸۶

در هفته اخیر شاخص‌های بورس و فرابورس افت کردند و وضعیت خوبی نداشتند. شاخص کل بورس بیش از 23000 واحد معادل 1.68 درصد افت کرد. شاخص هم وزن نیز بیش از 5 هزار واحد افت معادل 1.33 درصد کاهش را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز 386 واحد معادل 2.02 درصد افت کرد. به‌طور کلی وضعیت بورس در این هفته خوب نبود و به خصوص در شاخص کل که محدوده حمایتی یک میلیون و 400 الی یک میلیون و 420 هزار واحدی شکسته شد، وضعیت بدی به وجود آمد. این هفته نمادهای کوچک هم پا به پای نمادهای بزرگ بازار افت کردند و برخلاف هفته گذشته، وضعیت نمادهای کوچک بهتر از شاخص سازها نبود.

بازار سهام هفته گذشته را در حالی به پایان رساند که ارزش معاملات خرد تا سطح حدود 3 هزار میلیارد تومان کاهش یافت. اما این هفته ارزش معاملات خرد نسبت به چهارشنبه هفته گذشته کمتر بود و در هیچ کدام از روزهای معاملاتی، ارزش معاملات نتوانست به رقم 3000 میلیارد تومان حتی نزدیک شود. در دو روز ابتدایی هفته یعنی شنبه و یکشنبه، ارزش معاملات خرد حدود 2500 میلیارد تومان بود. روز دوشنبه ارزش معاملات کاهش یافت و به 2100 میلیارد تومان رسید. در روز سه شنبه ارزش معاملات به 2600 میلیارد تومان رسید و چهارشنبه هم 2300 میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد.

نوسانات ارزش معاملات خرد در این هفته هیچ سیگنال مثبتی برای سهامداران نداشت چراکه در تمام 5 روز معاملاتی ارزش معاملات خرد کمتر از 3000 میلیارد تومان بود و حتی به سطح 2100 میلیارد تومان هم رسید.

پس از دو هفته متوالی خروج پول حقیقی‌ها از بازار، سرانجام در این هفته و در یک روز معاملاتی این زنجیره قطع شد و ورود پول اتفاق افتاد. البته ورود پولی که در روز سه شنبه اتفاق افتاد، حدود 20 میلیارد تومان بود که رقم چشمگیری نیست. اما همین که زنجیره خروج پول را قطع کرد اتفاق مهمی بود. با این حال، فردای همان روز دوباره حقیقی‌ها از بازار پول خارج کردند که رقم آن حدود 90 میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی‌ها در این هفته در روز شنبه اتفاق افتاد که 390 میلیارد تومان نقدینگی خرد از بازار خارج شد. در روزهای یکشنبه و دوشنبه هم 240 و 230 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد.

   فروشنده‌ها همچنان دست برتر را دارند

هفته گذشته در سه روز معاملاتی قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود. اما این هفته تنها در یک روز خریداران حقیقی بازار را در اختیار داشتند و در 4 روز دیگر، فروشنده‌ها قدرت بیشتری نسبت به خریداران داشتند.

روز سه‌شنبه بود که شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 1.02 رسید. اما در سایر روزها خریداران قدرت کمتری نسبت به فروشنده‌ها داشتند. کمترین قدرت خریداران حقیقی در روز یکشنبه بود که شاخص مربوط به آن به عدد 0.83 رسید. در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هم شاخص قدرت خریداران حقیقی 0.90 و بالاتر از آن بود.

در هفته اخیر، به‌طور میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 34 هزار و 236 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته افت 8 درصدی داشته است. در هفته اخیر به‌طور میانگین 66 درصد از ارزش معاملات کل بازار سهام به اوراق بدهی اختصاص داشت.  صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ۵۳۷ میلیارد تومان در این هفته شاهد ورود پول بودند. به این شکل که روز شنبه ۵۴ میلیارد تومان خروج پول، یکشنبه ۱۷۱ میلیارد تومان ورود پول، دوشنبه ۱۲۲ میلیارد تومان ورود، سه‌شنبه ۱۱ میلیارد تومان خروج و چهارشنبه ۳۰۹ میلیارد تومان ورود پول به این صندوق‌ها رقم خورد. شاخص کل در مرز کانال ۱.۴ هزار واحدی با حجم و ارزش پایین نوسان دارد. فضای پرابهام وضعیت بازار‌های جهانی و داخلی موجب تردید سرمایه‌گذاران و در نتیجه تداوم رکود در بازار سرمایه شده است.

در گروه نیروگاهی خبر افزایش سقف نرخ برق از ۶۴۲ ریال به ازای هرکیلووات ساعت به ۸۰۲ ریال که معادل رشد ۲۵ درصدی سقف نرخ فروش است موجب شکل‌گیری تحرکاتی در نماد‌های این گروه شد. در این هفته ساعت معاملات فرابورس ۳۰ دقیقه افزایش یافت که در حالت فعلی رکودی بازار که ارزش معاملات به‌شدت پایین است تاثیری چندانی بر روند بازار نداشته است.

 

ارسال نظر