اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۱۲ - ۰۲:۰۶:۳۸
کد خبر: ۱۹۲۲۳۶

اخبار ضد و نقیض برجامی بلای جان بورس

رادار اقتصاد| میثم درخشنده کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار بورس در روزهای اخیر و وضعیت آن پس از امضای احتمالی برجام اظهار کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار از پنجم تا نهم شهریور ماه و در بازه زمانی یک هفته‌ای، روند نزولی با شیب ملایمی را پشت سر گذاشته و عمده نمادها با افت قیمت مواجه بودند که علت اصلی آن مربوط به اخبار ضد و نقیض برجامی می‌شود.

درخشنده ادامه داد: مهم‌ترین بحث خبری این‌ روزهای بورس مربوط به سرانجام و نتیجه مذاکرات هسته‌ای است و بازار سهام نیز طی یک الی دو ماه گذشته به اخبار احیای برجام واکنش مثبت نشان داده و این اتفاق نیز هر بار با لیدری گروه خودرو و قطعات بوده و همچنین در زمان‌هایی که خبر منفی او یا به تعویق افتادن آن می‌آید، واکنش شدید و منفی را نشان می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نرخ دلار نیز در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم افت چندانی نداشت و در برخی از روزها نیز با صعود اندکی نیز رو به رو بود.

وی تشریح کرد: در مجموع می‌توان گفت که طی یک هفته اخیر گرایش کلی بازار رو به ابهام بیشتر و عدم توافق بوده است. البته گمان می‌کنم که سرانجام توافق حاصل بشود اما پیش‌بینی می‌کنم که خبر احیای برجام به یک‌باره اعلام نشود و به شکل گام به گام باشد.

درخشنده ابراز کرد: انتظار می‌رود که توافق احتمالی، منافع ویژه‌ای را برای کشور نداشته باشد اما با این حال تاثیر روانی بر روی قیمت ارز بگذارد و به دنبال آن، بازار سهام نیز از این موضوع منتفع می‌شود و نوسان قیمتی مثبتی را در کوتاه‌مدت تجربه خواهد کرد.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: بورس نیز همانند سایر دارایی‌ها با تورم، رشد خواهد کرد و افزایش نرخ دلار یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در رشد تورم است. اگر برجام احیا بشود و دلار رشدی را تجربه نکند، تورم نیز کنترل می‌شود و قیمت دارایی‌ها از جمله بورس با کاهش قیمت مواجه می‌شوند.

درخشنده گفت: البته باید این نکته را مدنظر داشت که احیای برجام و شکل‌گیری توافق منجر به تسهیل فرآیند فروش و کاهش بهای تمام شده محصولات صنایع بورسی می‌شود و از این منظر احیای برجام می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد اما در کنار این موضوع باید به متغیرهایی همچون میزان افزایش یا کاهش نرخ دلار توجه داشت و همچین باید دید که میزان صادرات از نظر ارزش ریالی موجب سودآوری می‌شود یا خیر؛ به‌طور کلی فکر می‌کنم بازار سهام در میان و بلندمدت با رشد ملایمی رو به رو شود.

رشد بورس در پسا برجام بنیادی خواهد بود

بورسان| بهزاد یوسفیان، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سناریوهای برجامی پیش‌روی بازار می‌تواند روندهای متفاوتی را رقم بزند، گفت: برای اینکه بدانیم آینده بورس پس از توافق برجام چگونه خواهد بود باید تبعات کلی آن بر کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم، به‌طوری که اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند و بازار سرمایه هم به تبع آن افزایش یابد، به‌طور قطع، هزینه‌ها هم افزایش یافته و ریسک‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

بهزاد یوسفیان در این باره افزود: به‌طور کلی، در صورت احیای برجام، شاهد اتفاقات بزرگی در بازار سرمایه براساس تولیدات داخلی و وضعیت داخلی شرکت‌ها خواهیم بود، به‌طوری که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها به سود شرکت‌ها افزوده خواهد شد و می‌تواند رقم فروش شرکت‌های بورسی را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه با احیای برجام گروه‌های بانکی و خودرویی تحت تاثیر آن بوده و رشد مناسب‌تری خواهند داشت، عنوان کرد: در کنار رشد مناسب این گروه‌ها، باید الزاماتی رعایت شده و گروه‌های بانکی و خودرویی برای اینکه صعود پایدارتری را تجربه کنند ریزساختارهایی را رعایت و برنامه مدونی برای خود تدوین کنند.

یوسفیان ادامه داد: گروه‌های ذکر شده اگر بتوانند برنامه‌ریزی خوب و مناسبی را پس از احیای برجام برای خود داشته باشند، به‌طور حتم به رشد پایدار هم دست خواهند یافت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد با مشخص نبودن بسیاری از فاکتورهای سیاسی و اِلِمان‌های اقتصادی بهتر باشد در شرکت‌هایی که کارمزد محور هستند سرمایه‌گذاری کنیم؛ زیرا ماهیت این شرکت‌ها به‌طوری است که سودسازی خود را انجام می‎دهند.

وی همچنین معتقد بود که کاهش احتمالی قیمت دلار پس از برجام و کشیده شدن ترمز تورم، نمی‌تواند اثرات مثبت احیای برجام را در حوزه اقتصادی و شرکت‌های بازار سرمایه خنثی کند و بورس تهران به دلیل گشایش‌های ایجاد شده در پسابرجام، می‌تواند با رشد بنیادی همراه شود.

مالیات صفر شرکت‌های بورسی

اگر شرکت‌های بازار سرمایه سود تقسیمی خود را به جای پرداخت نقدی صرف افزایش سرمایه شرکت کنند، مالیات آن صفر خواهد شد. بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، اگر شرکت‌های بازار سرمایه سود تقسیمی خود را به جای پرداخت نقدی به سهامداران و خارج کردن آن از بازار، صرف افزایش سرمایه شرکت کنند، مالیات آن صفر خواهد شد.

 

ارسال نظر