اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۱:۰۷:۰۷
کد خبر: ۱۹۱۹۳۴

بازگشایی نماد سرخابی‌ها

تجارت‌نیوز| دقیقا روز ۱۵ اسفند ماه سال گذشته بود که پذیره‌نویسی دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس در فرابورس آغاز شد. قرار است فردا در فرابورس بازگشایی شود. حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی درمورد آخرین وضعیت بورسی شدن سرخابی‌ها به ایسنا گفت: نماد استقلال و پرسپولیس فردا ۲ شهریورماه در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌شود و سهام‌داران می‌توانند اقدام به خرید و فروش این سهام کنند. همچنین ناظر دو نماد مذکور نیز از سهام‌داران تقاضا کرده است نسبت به تعیین کارگزار ناظر و بررسی اطلاعات افشا شده در سامانه کدال اقدام کنند. در این راستا بازگشایی نمادهای استقلال و پرسپولیس مستلزم این بود که این دو باشگاه متن قراردادهای خود را افشا کنند. در این راستا هفته گذشته هر دو باشگاه طی نامه‌های جداگانه مجموع قراردادهای خود را افشا کردند.اما این بازگشایی کمی نگران برای برخی از فعالان و سرمایه‌گذاران بازار ایجاد کرده است. برای توضیح یک نگرانی نیاز است به گذشته برگردیم. در دولت قبلی صندوق‌های پالایشی یکم و دارا یکم در بازار پذیره‌نویسی شد. مسوولان وقت دولت قبل هنگام پذیره‌نویسی، اقدام به تبلیغ خرید این دو صندوق کردند.ولی پس از پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم قیمت آن حتی به کمتر از قیمت پذیره‌نویسی رسید. مردمی که با دعوت و تبلیغ مسوولان اقدام به خرید این صندوق‌ها کردند و با زیان قابل توجهی روبرو شدند.امروز نیز نه تنها این دو صندوق زیر قیمت ارزش ذاتی خالص معامله می‌شوند و زیان مردم را تشدید کرده‌اند. بلکه از آنجا که در سال‌های گذشته مسوولان تبلیغ این دو صندوق را کردند مردم اعتماد خود را به سرمایه‌گذاری در سهام از دست دادند. این در حالی است که سال‌ها طول کشید تا مردم با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه آشنا شوند.حال برخی از کارشناسان می‌گویند که احتمالا سرنوشت سهامداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همانند صندوق‌های دولتی شود.

ایران‌خودرو هم بورس کالایی شد!

کالاخبر| یکشنبه (۶ شهریور ماه) در نخستین عرضه محصولات ایران‌خودرو در بورس کالای ایران، ۳۰۰ دستگاه هایما S۷ مشکی و ۲۰۰ دستگاه هایما S۷ سفید عرضه می‌شود. براساس اطلاعیه عرضه، هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش در یک کد عرضه خودرو است و صدور سند و شماره‌گذاری فقط به اسم شخص خریدار خودرو خواهد بود. قیمت پایه هایما S۷ تولیدی ایران‌خودرو در بورس کالای ایران ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در اطلاعیه عرضه این محصولات ذکر شده است هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو است.همچنین در این اطلاعیه اشاره شده، صدور سند و شماره‌گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود و خریداران جهت تحویل خودرو باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس کالا با مراجعه به سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو و در زمان مقرر که طی پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود، اقدام به ایجاد و تکمیل صفحه شخصی کرده و ضمن انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو، بیمه‌گر را نیز انتخاب و نسبت به واریز وجوه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.این هزینه‌ها در دو بخش تعریف شده که اولین بخش در مجموع ۱۳ درصد مبلغ معامله است و شامل ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۳ درصد مالیات و عوارض شماره‌گذاری و یک درصد مالیات نقل و انتقال ماده ۳۰ قانون دایمی مالیات برارزش افزوده بوده و براساس مبلغ معامله محاسبه و اعلام می‌شود.

معاملات خودرو  در جاده شفافیت و رقابت

امیرعلی امیر باقری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار خودرو چند نکته حائز اهمیت است که مهم‌ترین نکته، اختلاف قیمت و شکاف قیمتی بین قیمت بازار و کارخانه است که عمدتا این سود به جیب دلالان می‌رفت و به دلیل نبود شفافیتی همانند سازوکار بورس، همواره ابهام‌هایی در خصوص روند معاملات و تخصیص خودروها وجود داشت. لذا سهامداران شرکت‌های خودروسازی همیشه به این امر معترض بوده و معتقد بودند سودی که فقط باید به کارخانه و جیب سهامدار برگردد و در تولید سرمایه‌گذاری و صرف توسعه محصول شود، عمدتا به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها سرازیر می‌شود.وی ادامه داد: در این بین راهکار معقول و شفاف، عرضه خودرو در بورس کالا بود چرا که عمدتا بورس فضایی برای کشف قیمت منصفانه همراه با شفافیت و کارایی است و تمامی این سه عنصر حلقه‌های مفقوده شبکه توزیع با شرایط حاضر در بازار خودرو هستند.این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین عرضه خودرو در بورس کالا با قیمت رقابتی و قیمتی که بازار تعیین می‌کند و انتظار فعالان بازار، صنعت، تولید‌کننده و مصرف‌کننده در آن منعکس شده باشد، بهترین شیوه خواهد بود که هم حقوق مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده و سهامدار در آن رعایت شده و خیل عظیمی از اعتراضات را از بین می‌برد.امیرباقری یادآور شد: در خصوص کالاهای مشابه هم شاهد بودیم که قبل از ورود آنها به بورس کالا، فضای دلالی و رانت در آنها وجود داشت اما بعد از ورودشان به تابلوی بورس این فضا از رانت پاک شد و سودی که به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رفت به بدنه کارخانه و تولید بازگشت.به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تجربه جهانی هم نشان می‌دهد که زنجیره تامین در کالاهای اساسی به این نتیجه رسیده که بهترین مسیر توزیع از بازار می‌گذرد و «اقتصاد بازار» اقتصادی است که بر تمام قیمت‌گذاری‌های دستوری خود را غالب خواهد کرد و چه بهتر که شرکت‌ها و نهادهای قیمت گذار از همان ابتدا به اقتصاد بازار روی بیاورند و به جای مقابله، با آن همراه شوند، سیاست‌گذاری کنند و بتوانند از فرصت‌های لازم استفاده کنند.

 

ارسال نظر