تقویت امیدواری به برجام بورس را سبز کرد

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۱:۰۵:۵۹
کد خبر: ۱۹۱۹۳۳

شاخص کل بورس تهران دیروز سه‌شنبه، یکم شهریورماه با ۶ هزار و ۹۴۴ واحد افزایش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۳۱ هزار واحدی ایستاد به‌طوری که تعداد نمادهای سبز رنگ در نقشه بازار چشمگیر بود. شاخص هم‌وزن با پنج هزار ۲۸ واحد افزایش به ۴۰۲ هزار و ۳۲۴ واحد و شاخص قیمت با سه هزار ۹ واحد رشد به ۲۴۰ هزار و ۷۶۴ واحد رسید.شاخص بازار اول، پنج هزار و ۳۷۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۳ هزار و ۱۱۱ واحد افزایش را ثبت کرد. براساس گزارش ایرنا دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۶ میلیارد و ۶۰۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۹ هزار و ۸۵ میلیارد ریال معامله شد.همچنین ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و۵۹ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۸۸۷ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۶۱۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۳۹۰ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۲۹۸ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۲۶۱ واحد و ایران خودرو (خودرو) با ۲۴۷ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.همچنین صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۷۷۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۵۶۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۳۷۱ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۲۰۳ واحد و پتروشیمی جم (جم) با ۱۳۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، روز سه‌شنبه نماد سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و پالایش نفت تهران (شتران) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات چهارمین روز کاری هفته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۴۹۵ هزار برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز سه‌شنبه بیش از ۱۵۱ واحد افزایش داشت و به ۱۹ هزار و ۱۴۲ واحد رسید. در این بازار سه میلیارد و ۵۵۳ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۱۶۶ هزار و ۶۶۵ نوبت بود.

نمادهای پلیمر آریا ساسول (آریا)، فرابورس ایران (فرابورس)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) و بانک دی (دی) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین سنگ آهن گهر زمین (کگهر)، توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و اعتباری ملل (وملل) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

   بورس در انتظار برجام

پس از آنکه از ابتدای هفته اظهارنظرهای ضد و نقیض برجامی اوج گرفته بود، شاهد عقب‌نشینی  معامله گران بودیم؛ موضوعی که خود را در کاهش ارزش معاملات خرد و همچنین تشدید خروج پول حقیقی نشان داد. از دیشب دوباره اخبار امیدوارکننده‌ای از توافق هسته‌ای به گوش رسید؛ مساله‌ای که دوباره احتمال احیای برجام را بیشتر کرده است. از سوی دیگر بازارهای جهانی، معاملات مثبتی را ثبت کرده‌اند. مجموع این دو عامل منجر شد که بازار امروز هر چند با روزهای اوج خود فاصله چشم‌گیری داشته باشد اما نسبت به روزهای ابتدایی هفته شرایط بهتری را تجربه کندجوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی گفت که بیشتر کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای ایران موافق پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام هستند. بورل روز گذشته نیز در یک کنفرانس خبری در سمینار کوادیس در اسپانیا گفت: پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای برجام معقول بود.از سوی دیگر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا امریکایی‌ها پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکرده‌ایم. زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف امریکایی را دریافت کرده است.به واسطه همین اظهارات امید فعالان بازار سرمایه نسبت به مذاکرات و توافق افزایش یافته است. می‌توان گفت که بورس تهران تنها بازاری است که می‌تواند از احیای برجام منتفع شود و در بلندمدت سودده شود.

   بازدهی بورس در ماه اخیر

در وجه دیگری از بازدهی بازارهای مالی در مرداد ۱۴۰۱، شاخص کل بورس نیز در ماه گذشته افت کرد. بورس تیر را در سطح یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۹۸ واحدی به پایان رساند. این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز مرداد، یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۸۹ واحد بود. این ارقام به معنای افت ۳، ۲۲ درصدی شاخص کل است. بورس ماه گذشته نیز ۴، ۴۰ بازدهی منفی داشت.

   صکوک جدید در بازار 

صکوک مرابحه شرکت کرمان موتور به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان جهت خرید مواد اولیه محصولات تولیدی از طریق فرابورس ایران عرضه می‌شود. این اوراق ۳ ساله و با نرخ ۱۸ درصد می‌باشد که اقساط آن هر شش ماه یک‌بار پرداخت می‌شود.بانک تجارت، ضامن این اوراق است. بازارگردانان اوراق، سندیکایی متشکل از صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی اکسیر سودا و شرکت تامین سرمایه تمدن هر یک به حجم ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده و متعهدین پذیره‌نویسی آن سندیکایی متشکل از شرکت گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما به حجم ۵ هزار میلیارد ریال، شرکت تامین سرمایه تمدن به حجم ۱۰ هزار میلیارد ریال و صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمند به حجم ۵ هزار میلیارد ریال است.همچنین، شرکت کارگزاری کارآمد عامل فروش و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت این اوراق معرفی شده‌اند. شرکت کرمان موتور پیش از این شش مرتبه از طریق انتشار انواع صکوک در مجموع به ارزش ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کرده که دو مورد آن سررسید شده و مابقی در حال معامله است.

 

ارسال نظر