رویداد

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۰۱:۳۲:۰۶
کد خبر: ۱۹۱۸۸۲

شاخص کل تا کف کانال نزولی می‌ریزد؟

باشگاه‌خبرنگاران|کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: برای شاخص کل می‌توان دو سناریو را در نظر گرفت. سناریو اول اینکه طی یک الی دو روز آینده شاخص با یک اصلاح کوچک دیگر در محدوده یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحد روند اصلاحی خود را به اتمام برساند و روند صعودی را طی کند تا بتواند مقاومت کوچک در محدوده یک میلیون و ۴۵۵ هزار واحد را به سمت بالا بشکند و به سمت تراز یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد که هدف اول و یک مقاومت بسیار مهم برای شاخص کل محسوب می‌شود پیش برود. او اظهار کرد: سناریو دوم این است که شاخص همچنان اصلاح‌اش ادامه‌دار باشد و به کف کانال نزولی خود یعنی به سمت یک میلیون و ۳۷۹ واحدی برود و بعد از آن ناحیه روند نزولی را به اتمام و به سمت صعودی شدن حرکت کند. البته که عوامل مختلفی مانند اخبار سیاسی در تعیین روند شاخص بسیار موثر است. تحلیلگر بازار سرمایه گفت: برای شاخص کل هم وزن نیز دو سناریو مطرح است. شاخص کل هم وزن که با لیدری خساپا و خودرو در دو هفته اخیر رشد را تجربه کرد می‌تواند با یک حرکت کوچک تا محدوده ۳۸۷ هزار واحد اصلاح داشته باشد (چرا که از کانال نزولی خارج شده است) و بعد از آن به سمت محدوده ۴۱۵ هزار واحد حرکت کند که یک مقاومت اساسی برای این شاخص محسوب می‌شود. او ادامه داد: سناریو دوم این است که، پس از یکی دو روز درجا زدن در محدود‌ه‌های پایین ۴۰۰ هزار واحد به سمت تراز ۴۱۵ هزار واحد حرکت کند. برای هر دو شاخص اندیکاتور مک‌دی یک گارد صعودی گرفته و آماده ورود به روند صعودی پرقدرت است.

جایگزین صحرایی دوباره ابقا شد

مهر| با تشکیل نخستین هیات‌مدیره جدید بورس اوراق بهادار تهران، این بازار نمایندگان حقوقی خود را برای مدت دو سال شناخت. با معرفی نمایندگان شرکت‌های حقوقی در هیات‌مدیره بورس تهران، نخستین جلسه هیات‌مدیره این بازار پس از برگزاری مجمع عادی سالانه منتهی به ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ تشکیل و طی آن با ابقای مدیرعامل فعلی آن برای یک دوره دوساله موافقت شد. بر اساس این گزارش، میلاد فروغی به نمایندگی از شرکت‌های گسترش صنعت نوین ایرانیان، محمد مهدی مومن‌زاده به نمایندگی از سرمایه‌گذاری اهداف، سید محمد جواد میرطاهر به نمایندگی از سرمایه‌گذاری صبا تأمین، مهدی امیری به نمایندگی از سرمایه‌گذاری تدبیر، محمد ثریا نژاد به نمایندگی از سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سید روح‌الله میرصانعی به نمایندگی از کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار و محمد صدرایی به نمایندگی از صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها به عنوان اعضای جدید هیات‌مدیره بورس تهران معرفی شدند. به این ترتیب با معرفی نمایندگان جدید شرکت‌های حقوقی، جواد عشقی نژاد به نمایندگی از سرمایه‌گذاری اهداف و محمد ابراهیم آقا بابایی به نمایندگی از صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها از این ترکیب کنار گذاشته شده‌اند. همچنین در این ترکیب هیات‌مدیره جدید، نماینده گروه سرمایه‌گذاری تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان رییس هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شده است. نخستین تصمیم هیات‌مدیره جدید بورس تهران موافقت با ابقای مدیرعامل کنونی این بازار برای مدت دو سال است. وی مهر ماه پارسال، پس از استعفای «علی صحرایی» رییس پیشین سازمان بورس اوراق بهادار تهران به دلیل کشف چندین دستگاه ماینر در زیر زمین بورس تهران، ابتدا به عنوان سرپرست و پس از مدتی به عنوان مدیرعامل این بازار تا پایان دوره باقیمانده تصدی، از هیات‌مدیره وقت حکم گرفته بود. گفتنی است مجمع عمومی عادی سالانه بورس تهران مورخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار و در این مجمع انتخاب اعضای هیات‌مدیره بورس تهران مطرح و رأی‌گیری شد.

پرونده فساد فولاد مبارکه کار دست سهامداران داد

تجارت‌نیوز| مجلس شورای اسلامی روز شنبه گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را منتشر کرد. گزارشی که از بروز تخلفات مالی حدود ۹۱ هزار میلیارد تومانی این شرکت حکایت داشت. بر اساس این تحقیق و تفحص زیان زیرمجموعه‌های فولاد و پروژه‌ کردن سهام مشخص شد. برای نمونه شرکت توکا از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه محلی برای کسب انتفاع شخصی مدیران شرکت و اشخاص خاص بوده و طرف مقابل این فرآیند نیز سهامدارانی بوده‌اند که در پی سودده شدن پروژه‌سازی سهام، متضرر شده و در سال ۹۹ نیز پس از ریزش شاخص بورس، سرمایه بسیاری از سهامداران شرکت‌های پروژه شده نابود شد. حال سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در وهله اول تعلیق شد و امروز در معاملات بازار با افت 2.4 درصدی روبرو شد. یک کارشناسان بازار سرمایه علت افت سهام این شرکت را توضیح می‌دهد. جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه گفت: بخش عمده‌ای از افت سهام فولاد به واسطه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه است. این کارشناس ازار سرمایه ادامه داد: اگر بخواهیم معیارهای بنیادی فولادها در نظر بگیریم، رکوردهایی در ماه‌های اخیر زدند و جز شرکت‌های سودآورد بوده‌اند و احتمال افزایش سرمایه وجود دارد. وی تاکید کرد: رفتارهایی که ناشی از ترس و فساد عامل افت امروز بوده است. یعنی به واسطه جو روانی سهام فولادی‌ها افت در حدود دو درصدی را ثبت کرده است.فلاحیان گفت: با توجه به اینکه صندوق‌ها و حقوقی‌های بزرگ از فولاد حمایت می‌کنند و براساس معیاری جهانی اقدام به تولید و خرید و فروش می‌کنند اسیر جوهای روانی نمی‌شوند. انتظار می‌رود که نهایتا فردا یا پس‌فردا این فشار فروش کاهش پیدا می‌کند و فولاد به مدار قبل خود باز می‌گردد. وی در نهایت گفت: درست بازار از عدم نقدینگی رنج می‌برد اما انتظار داریم که فولاد به روند دو سه روز اخیر خود بازگردد.

 

ارسال نظر