اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - ۰۱:۳۵:۳۴
کد خبر: ۱۹۱۶۹۸

بورس کالا بستر مناسبی برای عرضه خودروهای وارداتی نیز هست

فارس| ابراهیم جمیلی، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه عرضه محصول‌های خودروسازان در بورس کالا اقدامی موثر در جهت تعادل بازار است، گفت: علاوه بر خودروهای داخلی باید نسبت به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم اقدام کرد، چرا که شفافیت و رقابت، نیاز کل بازار خودرو است و محور بورس کالا در این بازار می‌تواند حتی بازار خودروهای خارجی را  متعادل کند.

وی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ورود ایران خوردو و سایپا یا هر خودروساز دیگری به بورس کالا می‌تواند اقدام موثری باشد، زیرا باعث ایجاد شفافیت و رقابت شده و رقابت هم در کیفیت و هم در قیمت محصول موثر است.

جمیلی با بیان اینکه استمرار عرضه و البته کنار گذاشتن کامل رویکرد قیمت‌گذاری دستوری دو شرط اصلی برای تحقق اهداف ورود خودرو به بورس کالا است، گفت: موضوع مهم دیگر علاوه بر ورود خودروهای داخلی به بورس کالا این است که امکان عرضه محصول‌های وارداتی هم در بورس کالا ایجاد شود و افرادی که خودرو وارد کردند، نیز بتوانند به راحتی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، زیرا این امر باعث ایجاد شفافیت و رقابت در کل بازار می‌شود.

به گفته وی، قیمت خودروهای خارجی که در حال حاضر بسیار افزایش پیدا کرده است با ورود به بورس کالا و شفافیت کامل، قطعا متعادل می‌شود و به دولت پیشنهاد می‌شود از این ظرفیت بازار سرمایه نهایت بهره را ببرد.

جمیلی اضافه کرد: با توجه به قیمت خودرو و ارز، دولت می‌تواند مالیات خود را به دلیل عرضه در بورس کالا به صورت واقعی دریافت کند، یعنی هم درآمد دولت واقعی و شفاف شده و هم مردم دیگر به خودرو به عنوان کالایی سرمایه‌ای نگاه نمی‌کنند و هر کسی که نیاز به خودرو داشته باشد، اقدام به خرید می‌کند.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تصریح کرد: اکنون فرصت خوبی است که واردات خودرو که در مجلس هم مصوب شده است، صورت بگیرد و خودروهای وارد شده نیز در بورس کالا عرضه شوند، زیرا این عرضه شفاف شدن قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت، لذا امیدواریم با این کار از قیمت‌های دستوری فاصله بگیریم و به قیمت‌های واقعی برسیم و دولت هم با قیمت‌های واقعی بتواند مؤدیانی که از پرداخت مالیات فرار کردند را شناسایی کند.

بهبود کیفیت خودرو با ورود به بورس

کالا خبر| وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: هرچقدر بتوانیم به سمت شفافیت قیمت‌گذاری حرکت کنیم، واسطه‌ها و دلال‌ها حذف شده و این امر به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

وی عنوان کرد: در شیوه فعلی معاملات خودرو، صرفا دلال‌ها منتفع شده و تولیدکننده متضرر و سودی هم نصیب مصرف‌کننده نمی‌شود، اما عرضه هر کالایی در بورس کالا ضمن ارتقای شفافیت، موجب حذف واسطه‌ها و دلال‌ها شده و رقابت‌پذیری را توسعه می‌دهد و این امر افزایش رضایتمندی تولیدکننده و مصرف‌کننده را به دنبال دارد.

شقاقی شهری با تاکید به اینکه باید رویکردمان نسبت به عرضه کالا در بورس کالا، یک رویکرد و نگاه مثبت باشد، اظهار کرد: به‌طور حتم این رویه ضمن ایجاد تاثیر مثبت در اقتصاد کشور، نفع تولدکننده را هم به دنبال دارد زیرا به جای اینکه سود فروش کالا به جیب دلال برود، نصیب تولیدکننده شده و تولیدکننده می‌تواند از این سود به منظور ارتقای بهره‌وری و پرداخت هزینه‌های خود استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا ضمن افزایش رقابت‌پذیری، باعث شفافیت در عرضه و تقاضا می‌شود و این امر هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده بوده و در نهایت به بهبود کیفیت و تعادل بازار کمک می‌کند.

به گفته وی، روش فعلی فروش خودرو به نفع دلال‌ها و واسطه‌ها است زیرا واسطه‌ها خودرو را به قیمت دولتی یا همان قیمت کارخانه فعلی خریداری و به قیمت آزاد می‌فروشند. بنابراین، سود نامشروع نصیب واسطه‌ها و دلال‌ها شده و مصرف‌کننده و تولیدکننده از آن نفعی نمی‌برند.

عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: عرضه کالا در بورس علاوه برای آنکه در قانون دیده شده، مقررات و مشخصات مدونی دارد و باید سیاست‌گذاران در بازارهای مختلف نیز از این روند استقبال کنند؛ به اعتقاد بنده، هرچقدر زودتر ورود خودروها به بورس کالا اتفاق بیفتد می‌تواند به نفع تولید‌کننده و مصرف‌کننده باشد به‌طوری که تولیدکننده می‌تواند در یک دوره میان مدت از سودی که نصیب آن می‌شود به نفع بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های خود استفاده کند تا مصرف‌کننده هم از این موضوع منتفع شود.

شقاقی شهری در پایان تاکید کرد: باید قیمت‌گذاری دستوری از صحنه اقتصاد ایران کنار گذاشته شود زیرا آفت قیمت‌گذاری دستوری گریبان اقتصاد را گرفته و در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان تمام شده است.

 

ارسال نظر