زمان پرداخت سود مجامع شرکت‌ها به کمتر از ۳ ماه رسیده

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۰۱:۳۵:۰۷
کد خبر: ۱۹۱۶۱۵

نبض بورس| مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی به موضوعاتی همچون «نظارت بر عملکرد بازارگردان‌ها، برخورد ناشران با سهامدارن خرد در مجامع، کاهش زمان پرداخت سود مجامع و کاهش زمان افزایش سرمایه شرکت‌ها» پاسخ داد. آیا بازارگردان‌ها و ناظر در مقابل مثبت شدن سهام مقاومت نشان می‌دهند؟ قطعا اینگونه نیست و اصلا دلیلی ندارد که ناظر بازار جلوی مثبت شدن یا منفی شدن بازار بایستد. بازار به هر حال متغیرهای خاص خود را دارد که بر اساس آنها رفتار می‌کند. اگر مواردی هست که بازارگردان‌ها برخلاف دستورالعمل‌ها و مقررات در حال عمل کردند هستند یا از رشد سهمی جلوگیری می‌کنند، یا عرضه غیرمتناسبی با بازار انجام می‌دهند و ... این آمادگی را داریم که در صورت انعکاس فعالان با آنها برخورد کنیم.

سامانه مشخصی برای پیگیری وجود دارد؟ سامانه شکایت و دیده‌بان سلامت بازار وجود دارد که فعالان بازار و سهامداران می‌توانند از طریق آن گزارش‌های خود را منعکس کنند. ما قطعا بررسی خواهیم کرد و اگر موارد حادی باشد حتما به آن، هم در بحث تخلفاتی و هم در بحث جرایم مندرج در قانون رسیدگی خواهیم کرد. این موضوعی است که ما به هیچ‌وجه درباره آن کوتاه نخواهیم آمد به خصوص درباره مسائلی که در مورد بازار وجود دارد و قطعا رسیدگی می‌کنیم.

در یک سال گذشته در مجامع اتفاقات عجیب و غریبی رخ داد و با سهامداران خرد خوب برخورد نشد. آیا سازمان برنامه‌ای برای بهتر شدن برگزاری مجامع دارد؟ مسوولیت برگزاری مجامع شرکت‌ها قطعا با هیات‌مدیره شرکت‌ها و هیات رییسه مجمع است. سازمان تا سال‌ها حتی ناظری هم در مجامع نداشت ولی به صورت داوطلبانه و با توجه به اینکه سازمان می‌خواست در جریان اتفاقات مجامع قرار بگیرد، هم‌اکنون بر اساس دستورالعمل حاکمیت شرکتی، ناظری را در مجامع می‌فرستد که حضور داشته باشد و نقطه نظرات در آنجا ارایه شود.

بنابراین مسوولیت برگزاری مجمع قطعا با هیات‌مدیره شرکت است و هر اتفاقی که رخ دهد و هر گونه تصمیمی خلاف قوانین و مقررات گرفته شود مسوولیتش با هیات‌مدیره و هیات رییسه مجمع است. از یک طرف هم بازرس شرکت و هم خود مجموعه مسوولیت‌هایی در قبال مجمع دارد که باید به آن عمل شود. ما بر اساس دستورالعمل حاکمیت شرکتی یک مجموعه الزاماتی برای هیات‌مدیره و تیم مدیریتی شرکت‌ها داریم که آنها را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

در خصوص مواردی هم که در چند مجمع اتفاق افتاده بود، سازمان به صورت فعالانه وارد شد و جلساتی را با هیات‌مدیره، مدیرعامل و سهامداران آن شرکت‌ها داشت و موارد ضروری را متذکر شد و پیگیری کرد. حتی برای حضور سهامداران حقیقی در یکی از مجامع که از ورود آنها جلوگیری شده بود، سازمان بورس هم از طریق ناشرین و هم ناظرینی که در مجمع حضور داشتند ورود کرد و صحبت‌های لازم انجام شد. سعی شد موضوع به صورت درستی حل شود. هر چند مسوولیت بازرس آن شرکت است که حتما تذکر لازم را بدهد و هیات‌مدیره و هیات رییسه مجمع هم باید بر اساس قانون عمل کنند وگرنه مسوولیت‌های حقوقی دارند و سهامدار می‌تواند اقدام کند.

قطعا اجازه ثبت صورتجلسه منوط به این است که حتما این مقررات رعایت شود و گزارشی مبنی بر تخلفات گسترده در مجامع نداشته باشیم.

برای کاهش زمان پرداخت سود مجامع و پرداخت سجامی آن برنامه‌ای وجود دارد؟ امسال همه شرکت‌ها ملزم هستند که سودها را به صورت متمرکز و الکترونیکی پرداخت کنند و ما این موضوع را به جدیت پیگیری می‌کنیم. هیچ اطلاعیه‌ای پرداخت سودی خارج از سامانه سجام مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و شرکت‌ها ملزم هستند که اطلاعیه را منطبق با قانون منتشر کنند.

براساس قانون شرکت‌ها ۸ ماه زمان برای پرداخت سود مجامع دارند، ولی با رایزنی که با ناشران صورت می‌گیرد معمولا منابع لازم را تامین می‌کنند تا سود سهامداران حقیقی را زودتر پرداخت کنند. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد، در حال حاضر شرکت‌ها سود سهامدار حقیقی را در مهلت بسیار کمتر از ۸ ماه و زیر ۳ ماه پرداخت می‌کنند. بعضا ممکن است برخی از شرکت‌ها بالاخره مشکلات نقدینگی داشته باشند یک مقدار زمان پرداخت سود طولانی‌تر شود، اما تلاش کردیم که با شرکت‌ها مذاکره کنیم هر چند که قوانین و مقررات این موضوع به صراحت عنوان نشده است، ولی شرکت‌ها همکاری لازم را دارند. شرکت‌ها برای سهامداران حقیقی سعی می‌کنند این سود پرداختی را زیر سه ماه انجام دهند و آن هشت ماه بیشتر برای سهامداران عمده است.

روندی که برای ثبت افزایش سرمایه طی می‌شود بسیار طولانی است. آیا برنامه‌ای برای کوتاه‌تر شدن زمان و روند افزایش سرمایه دارید؟ یکی از پیشنهاداتی که در اصلاح قانون داشتیم همین موضوع افزایش سرمایه بود. چند پیشنهاد در این زمینه مطرح شد. یکی موضوع کاهش زمان مهلت انتشار حق تقدم است که با توجه به شرایط موجود می‌تواند کمتر شود. موضوع دوم الکترونیکی شدن مهلت افزایش سرمایه است. سومین موضوع ثبت صورتجلسات است. در مورد این موضوعات نیز پیشنهاداتی ارایه شده است که این مراحل ثبت اولا به صورت الکترونیکی باشد و ثانیا مراحل کوتاه‌تر شود. وقتی که در سازمان مجوز ثبت افزایش سرمایه صادر می‌شود این به صورت الکترونیکی به اداره ثبت شرکت‌ها برود و آنجا روزنامه شود. اینها را در حال پیگیری هستیم و بخش عمده در اصلاحیه قانون بازار سرمایه دیده شده است.

فرآیندهایی هم که مربوط به داخل سازمان و مجوز افزایش سرمایه است که سعی شده است در کمترین زمان مجوز افزایش سرمایه صادر شود.

 

ارسال نظر