اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۲۳ - ۰۲:۱۱:۲۴
کد خبر: ۱۹۱۵۷۵

ضرورت هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید

سنا| لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی کشور نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون از سوی دولت و مجلس هستیم، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: تسهیل مجوزهای کسب و کار توسط دولت و ایجاد فضا برای رفع موانع تولید، روند سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش می‌دهد و در این صورت سرمایه‌ها از بخش غیرمولد به بخش‌های مولد روانه می‌شوند.وی در ادامه عنوان کرد: اصلاح ساختار تولید، به حداقل رساندن فرآیند صدور مجوزها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون‌های تولیدی خرد، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان، تأمین مالی به هنگام، گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و تکیه بر مزیت‌های بومی تولید از محورهایی است که باید در راستای توسعه بخش تولید کشور مورد توجه قرار گیرد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: جهش تولید نیازمند اولویت‌بندی، تعاون و هم‌افزایی است؛ به عبارتی باید حرکت زنجیره‌ای و هماهنگ به وجود ‌آید و بر همین اساس است که در تحقق جهش تولید علاوه بر دولت، مجلس نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز اظهار کرد: یکی از ابزارهای بانک مرکزی در راستای رشد اقتصادی کشور، بهره‌گیری از عملیات بازار باز است؛ این ابزار به عنوان یکی از سیاست‌های پولی و بانکی می‌تواند بازار دارایی را کنترل و نقدینگی سرگردان را به سمت تولید هدایت کند.سیاهکلی بر ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری صاحبان سرمایه در حوزه تولید تاکید کرد و افزود: اقتصادی که متکی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی است، ضمن ایجاد رفاه و رفع مشکلات معیشتی مردم، باعث جلوگیری از خسارت بر پیکره اقتصاد می‌شود. بنابراین، راهکار نجات اقتصاد کشور، در راس امور قرار دادن تولید و ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری صاحبان سرمایه است. عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: برای هدایت سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد ضروری است قوانین لازم برای شناسایی و اخذ مالیات بر فعالیت‌های نامولد وضع شود و همچنین نوسازی تکنولوژی تولید و عمده فرآیندهای مرتبط با جهش تولید، نیازمند تزریق منابع مالی است.

چگونه سهام خود را  وثیقه وام کنیم؟

ایسنا| مسعود صدقی، مدیر فنی پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه مخاطب اصلی سامانه توثیق الکترونیکی عموم مردم هستند، اظهار کرد: به همین دلیل سعی شده است این فرایند با همکاری بانک‌ها با کمترین میزان پیچیدگی ارایه شود. به‌طوریکه افراد به سادگی یک خرید اینترنتی و تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه خود بتوانند تسهیلات را وثیقه کنند.وی درمورد نحوه دریافت این تسهیلات نیز توضیح داد: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید در سامانه جامع مشتریان یا همان سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشند. در این راستا باید شرایط و تعهدات مربوط به توثیق الکترونیکی سهام را حتما بپذیرند و تمام بندهای مربوط به آن را با دقت کافی مطالعه کرده باشند.مدیر فنی پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: از مزایای توثیق الکترونیکی سهام و دریافت تسهیلات این است که باعث ثبات بازار سرمایه خواهد شد. به این صورت که مردم می‌توانند برای تامین مالی به جای فروش دارایی آن را نزد بانک وثیقه، تسهیلاتی دریافت و برای امور مربوط به خود از آن استفاده کنند.صدقی با بیان اینکه توثیق الکترونیکی سهام به عنوان یک پل ارتباطی بین بازار سهام و بازار پول ایجاد شده است، اظهار کرد: در نتیجه این بانک‌ها هستند که به عنوان یکی از عوامل اصلی این فرآیند ایفای نقش می‌کنند. در حال حاضر سه بانک ملی، مهر و رسالت به این فرآیند ملحق شده و این امکان را در درگاه‌های خود اضافه کرده‌اند. وی تاکید کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی محدودیتی در خصوص ارایه این خدمات به سایر بانک‌ها ندارد. این شرکت درحال تنظیم تفاهم‌نامه‌هایی است که فهرست حقوقی تکمیل شود و پس از آن اعلام عمومی می‌شود که سایر بانک‌ها هم ملحق شوند.

پرداخت سود  24 میلیون سهامدار با سجام

سمات| از ابتدای سال تا نیمه تابستان ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ میلیون سهامدار بدون مراجعه به بانک از طریق سجام سود خود را دریافت کرده‌اند. بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۳۵۵ سهامدار، بدون مراجعه به بانک، از طریق سجام بیش از ۱۰.۴ همت (۱۰۴.۳۲۷.۶۰۸.۰۹۸.۱۵۴ ریال) به حسابشان واریز شده است.همچنین در تازه‌ترین اطلاعات پرداخت مطالبات از سوی سمات، تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰۳ شرکت، سود سنواتی ۴ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۷۷ نفر را به مبلغ ۱.۱ همت (۱۱.۲۷۸.۶۷۰.۸۳۸.۲۹۶ ریال) به حساب سهامداران واریز کرده‌اند.در سال‌های گذشته، بخش مهمی از این سودها در حساب شرکت‌ها باقی می‌ماند و سهامداران سودهای خود را دریافت نمی‌کردند اما با پیگیری‌های رییس سازمان بورس و اوراق بهادار این موضوع روی ریل افتاد و پیگیری‌ها برای پرداخت سودهای سنواتی همچنان ادامه دارد.

 

ارسال نظر