همان همیشگی در بورس تهران

۱۴۰۱/۰۵/۱۳ - ۰۱:۳۳:۰۰
کد خبر: ۱۹۱۳۷۷
همان همیشگی در بورس تهران

بورس ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ نیز مثل دو روز گذشته، توانست با سبزپوشی معاملات را به پایان ببرد. شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته، هفت هزار و ۳۳۸واحد، معادل ۰.۵درصد رشد کرد و در سطح یک میلیون و ۴۳۷هزار واحد ایستاد.شاخص هم‌وزن هم توانست در معاملات روز چهارشنبه در مسیر صعود حرکت کرده و رشدی ۰.۹درصدی را ثبت کند. با این صعود سه هزار و ۴۶۶واحدی، شاخص کل در پایان معاملات به ۳۸۴هزار و ۵۵واحد رسید.

ارزش کل معاملات بورس دیروز، با رشد ۱۰۰میلیارد تومانی نسبت به روز گذشته همراه بود و به دو هزار میلیارد تومان رسید. با این وجود، این سطوح از ارزش معاملات، همچنان نمی‌تواند برای اهالی بازار دلگرم‌کننده باشد.از طرف دیگر، روند خروج پول حقیقی از معاملات بورس همچنان ادامه دارد. به‌طوری که دیروز هم حقیقی‌های بازار، به‌طور خالص ۸۰میلیارد تومان از چرخه معاملات خارج کردند.نماد شپدیس، بیشترین تاثیر مثبت، معادل ۶۸۴واحد را بر شاخص کل بجا گذاشت. به علاوه نمادهای فارس، فملی، خودرو، حکشتی، خساپا و خبهمن، دیگر نمادهایی بودند که رشد شاخص را تقویت کردند.نمادهای کگل، شفن و شبریز هم نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر حرکت شاخص داشتند.

    ماشین سواری بورس ادامه دارد

بازارروز سه‌شنبه در حالی به پایان رسید که در دقایق پایانی، خبر ورود محصولات سایپا و ایران خودرو به معاملات بورس، تقاضا برای سهام خودروسازان را بالا برد. این افزایش تقاضا به بازار امروز هم کشیده شد و سهام خودروسازان از همان ابتدای معاملات با تقاضای بالا از سوی معامله‌گران مواجه شدند.

این افزایش تقاضا تا پایان بازار هم ادامه یافت. به‌طوری که نمادهای خودرو، خساپا، خگستر، خبهمن، ورنا و برخی نمادهای دیگر این صنعت، همگی با صف خرید معاملات را به پایان رساندند. به این ترتیب صنعت خودروسازی لیدر بازار امروز و عامل اصلی بازار سبزپوش روز چهارشنبه بود.

    به رشد بورس امیدوار باشیم؟

با توجه به روند معاملاتی امروز و همچنین تعطیلات هفته آینده، به نظر می‌رسد باید منتظر ادامه رکود معاملاتی حداقل تا میانه مرداد ماه باشیم و عملاً بازار تعطیل است. برخی گروه‌ها همانند خودرویی‌های با توجه به اخبار منتشر شده، ‌ممکن است با افزایش تقاضا همراه باشند اما با توجه به شرایط کلی بازار نمی‌تواند انتظار داشت که این افزایش تقاضا هم ادامه داشته باشد.از سوی دیگر کارشناسان و تحلیلگران عقیده دارند که رونق معاملات بورس، تحت‌تاثیر برخی عوامل صورت‌گرفته بود که بسته ۱۰گانه و اقدامات دولتی کمرنگ‌ترین نقش را درآن ایفا کرده است، اگـرچه تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌های سازمان بورس و اوراق‌بهادار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا می‌توانست به واسطه حمایت دوباره مسوولان ارشد کشور از بورس، ورق معاملات را برگرداند و این بازار شاهد صعود دوباره شاخص بورس و ورود نقدینگی‌های جدید باشد، اما دست‌اندازی‌های سیاست‌گذار اقتصادی به‌خصوص وزارت صمت برای کنترل دستوری قیمت برخی کالاها در بورس‌کالا و همچنین قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده از سوی وزارت نیرو در راستای تهدید صنایع مرتبط، معاملات آتی این بازار را با ابهامات فراوانی مواجه کرده است.

 

ارسال نظر